Road rage

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Road rage

Post by matsa » 08 Nov 2015 18:50

^Sant, men vårdkvittot kan man ju oxå skicka in och få stålar för. Klart värt då man kan få besvär längre fram med något som inte känns så mkt nu. Bra att ha det dokumenterat hos vården då.

User avatar
Glassbåt
Posts: 124
Joined: 27 Apr 2012 15:49
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Glassbåt » 08 Nov 2015 19:09

Om jag nu skulle gå igenom det här, vilket styrkvitto ska jag skicka? Kvittot från styret som gick av eller kvittot för det nya ersättande styret?

Edit: Nä. Fyffifanni. Inte ska stackars kvinnan behöva betala nån svindyr självrisk för att jag ska kunna pressa ur några hundringar för ett styre. Sånt fjant håller jag inte på med.
"...om girigheten får härja fritt förgiftar den land efter land..."

User avatar
Chapter 2
Posts: 225
Joined: 11 Oct 2011 20:09
Location: Eskilstuna

Re: Road rage

Post by Chapter 2 » 10 Nov 2015 17:17

Kanske om hon hade varit ångerfull, tagit på sig skulden och bett så mycket om ursäkt. Men nu var det inte så och då tycker jag att det ska få konsekvenser...

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Road rage

Post by Naugas » 12 Nov 2015 10:08

Du kan ju kontakta henne på ett trevligt sätt och säga att du skulle vilja ha ett nytt styre, och att det blir enklast och billigast om hon betalar dig direkt. Vill hon inte, kontaktar du ditt eller hennes försäkringsbolag som då sköter det åt dig.

Själv hade jag faktiskt tagit det via försäkringen direkt utan att kontakta henne på något sätt innan. Låter knäppt att verkligen tro att det inte var helt och fullt hennes fel. Skulle vilja veta hur hon hade ställt sig till scenariot att det varit en traktor som stått parkerad och vridit ut sin skopa framför henne när hon kom körande i sin bil, hade det då varit hennes fel?

Och det är nog bara rimligt att själv kräva henne på det som står på kvittot för ditt gamla styre, men genom försäkringsbolaget kan du få det ordnat så att du får det värderat av "deras" cykelhandlare/verkstad, och då blir det antagligen mångdubbelt mer. I det fallet behöver du inte visa något kvitto, de gör en bedömning av vad det skulle kosta för dem att sätta dit ett motsvarande styre.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 13 Nov 2015 07:32

Ingen självrisk på trafikförsäkring så det blir nog enklast och billigast för alla att inte prata med varandra.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Road rage

Post by Naugas » 13 Nov 2015 14:42

Jag själv cyklade in i en bil som en gång som stod still, kraschade framgaffeln och krossade framrutan på bilen, och han fick då betala självrisk... men det kanske var något specialfall.

Jag hade som sagt helt enkelt bara kontaktat försäkringsbolaget, och så löser sig allt säkert på ett bra sätt. Helt klart lättast och smidigast.

Googlade lite snabbt: "När man har en trafikförsäkring tror en del att man aldrig kan behöva betala en självrisk för denna. Detta stämmer dock inte helt. Visst är det så att man ofta slipper självrisken när något händer och man har en trafikförsäkring (vilket för övrigt är obligatoriskt enligt lag, om du inte kände till det), men det finns faktiskt tillfällen då man kan behöva betala en självrisk trafikförsäkring."
/.../
"Exakt när självrisk trafikförsäkring tillämpas och vad den i så fall ligger på beror med andra ord både på vad det är för försäkringsbolag man har, då olika försäkringsbolag har olika regler för detta, och på vad exakt det är för trafikförsäkring man valt att ha." http://www.trafikforsakringar.se/sjalvr ... orsakring/

Post Reply