Road rage

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Road rage

Post by ana » 20 Mar 2013 20:09

Smart Arvid! Ska försöka komma ihåg den nästa gång. Tyvärr är man ju inte riktigt vid sina sinnens fulla bruk när det väl händer...
vik bakspegeln på passagerarsidan istället. inget går sönder men det är sjukt irriterande
Skulle göra det på en taxi en gång men råkade träffa för snabbt med armbågen så hela skiten ramlade sönder och kåpan flög iväg och gick sönder med ett krasch, resten av backspegeln hängde vid hjulet i elsladden. Inte så smart så här i efterhand. :oops:

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Road rage

Post by ravelax » 20 Mar 2013 20:25

Jag kör nog på slängkyssen i fortsättningen! Make love, not war liksom.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 20 Mar 2013 20:47

jag tror att slängkyssar och vinkningar är minst lika provocerande och snarare säger "jag vet att jag gjorde fel men det skiter jag i" än "jag har lika mycket rätt som du att vara här".
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Road rage

Post by ravelax » 20 Mar 2013 21:03

abacaxi wrote:jag tror att slängkyssar och vinkningar är minst lika provocerande och snarare säger "jag vet att jag gjorde fel men det skiter jag i" än "jag har lika mycket rätt som du att vara här".
Provocerande, självklart! Varför skulle man över huvud taget göra något om man inte var ute efter att provocera?

Det är däremot mycket mildare handlingar än att vika in en backspegel eller öppna en dörr. Om folks grundinställning är att cyklister är idioter, så kommer den ju inte direkt ändras av att cyklister viker in backspeglar och öppnar dörrar i farten hit och dit. En sån handling lär ju snarast förstärka nidbilden. För på ett sätt är det ju faktiskt idiotiska grejer att göra. Roliga, tillfredsställande, men inte särskilt smarta om man vill främja cyklismen. Jämför med t.ex. om en bilist hade vevat ner rutan och öppnat din budväska eller nåt, inte fan hade man blivit mer välvilligt inställd till bilister?

En slängkyss är mer harmlöst, och om man får tro Arvid (vilket vi har goda skäl att göra) fortfarande effektiv.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 20 Mar 2013 21:09

ravelax wrote:Provocerande, självklart! Varför skulle man över huvud taget göra något om man inte var ute efter att provocera?
det var en kommentar till "make love not war". jag tycker inte att det är kärlek att medvetet provocera någon.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Road rage

Post by ravelax » 20 Mar 2013 22:01

Det var sagt med glimten i ögat! :wink:

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 20 Mar 2013 22:08

det fattar jag väl men det har ju antytts från andra håll tidigare i tråden också. personligen gillar jag war som ni vet. :twisted:
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Road rage

Post by peteholmberg » 20 Mar 2013 22:58

ana wrote:Smart Arvid! Ska försöka komma ihåg den nästa gång. Tyvärr är man ju inte riktigt vid sina sinnens fulla bruk när det väl händer...
vik bakspegeln på passagerarsidan istället. inget går sönder men det är sjukt irriterande
Skulle göra det på en taxi en gång men råkade träffa för snabbt med armbågen så hela skiten ramlade sönder och kåpan flög iväg och gick sönder med ett krasch, resten av backspegeln hängde vid hjulet i elsladden. Inte så smart så här i efterhand. :oops:

Haha, drog ett duktigt tjejfniss när jag läste det här.

OT: Håller mig ganska mycket i bilarnas filer nu när det inte är riktigt städat på cykelbanorna, så idag när jag var på väg hem efter hägerstensvägen pumpade jag på för att inte vara en stoppkloss för bilarna. Ser i en korsning framför mig att en lite större skåpbil ska göra en vänstersväng (dvs korsa den väg jag är på). När jag har kanske 20-30 meter fram till korsningen tycker han det är ett utmärkt läge att köra ut och blocka hela mitt körfält men även cykelbanan som är till höger om körfältet vid trottoaren. Lyckades med nöd och näppe få ner farten så pass att jag kunde gira upp på trottoaren. Kan såklart hålla med om att man kanske inte ska cykla snabbare än att man kan stanna om något oväntat dyker upp, men jag blir så in i helvete förbannad på sånna idioter (konstigt nog oftast yrkeschaufförer).

Något slags signalhorn eller strålkastare hade kanske inte varit så dumt.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Road rage

Post by ArvidSvensson » 20 Mar 2013 23:01

Hela poängen med slängkyssen och leendet är att jag själv känner mig glad efteråt. Om jag fräser, pekar och svär känner jag min sur och sned flera kvarter framåt och nästan letar efter fler bilar att svära lite mera åt. Onödigt. Vill jag vara arg löper jag linan ut och kör ifatt och pratar med skitstöveln men det känns sällan bra efteråt.

Singular
Posts: 96
Joined: 29 Nov 2012 19:00

Re: Road rage

Post by Singular » 20 Mar 2013 23:29

peteholmberg wrote: Något slags signalhorn eller strålkastare hade kanske inte varit så dumt.
Eller kanske lite bromsar...?

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Road rage

Post by tolij » 21 Mar 2013 00:16

Ha! sköna historier! Älskar bubblans sätt att hantera situationen, nästa steg är väl att sätta sig i bilen. Tror det kan vara bra med liknande direktkonfrontation av den snällare typen, mera invikta backspeglar tack - visa att dom inte är orörbara! tror det kan bidra till att överbrygga distansen mellan bilister o cyklister (jag kan själv känna mig agressiv mot både det ena o andra när jag sitter bakom ratten)

Det är ett märkligt fenomen det där med äldre fotgängare som attackerar cyklister, råkar ut för det ganska ofta tycker jag. Sist var väl för en två-tre månader sen när jag var på väg ner för västerbron, och precis har fått upp farten igen efter övergångstället (för att komma till bron som går mot fridhemsplan) Där står en gubbe mitt i cykelbanan brevid hållplatsen, jag ropar ut så han ska hinna flytta, vilket han också gör, men sen är det som om han inser att han "backat" ur en situation och liksom vill stå på sig, jag hinner se hur det nästan knycker till i hans hållning, som på ett trotsigt barn (det är väl nån form av regrediering som pensionärerna drabbas av), och vad gör han, den dumma jävel? Han kliver tillbaks UT I CYKELBANAN! Nu är det ju en massa snö och halt och jag håller ganska god fart och varken vill eller kan få stopp så jag tänker bara nu kör jag fan på honom den dumma jäveln - i sista stund hoppar han undan - men ja hinner klatcha till honom med vanten o skriker nått obskyrt innan ja försvinner därifrån :)

Cc

Re: Road rage

Post by Cc » 21 Mar 2013 06:57

Singular wrote:
peteholmberg wrote: Något slags signalhorn eller strålkastare hade kanske inte varit så dumt.
Eller kanske lite bromsar...?

^Eller kanske inte...?

Cc

Re: Road rage

Post by Cc » 21 Mar 2013 07:27

Drar rakan ( på cykelväg ) förbi Mobilia i Malmö, visserligen i hög fart, men som sagt, cykelbana, helt fritt. I hela cykelbanan så har dom byggt små på och avfarter som bilister kan använda sig av då det finns massa företag så det finns en stora parkeringsplatser, men hela planen med det är att dom måste lämna företräde, speciellt vid "rusningstrafik" hursomhelst, jag är fem meter från en sån påfart, bilen är 15 meter bort, men han drar på, jag vevar som en galning och hinner få ner rätt så mycket fart, snubben i bilen ser mig, gasar förvisso inte på, men saktar inte ner heller utan verkar ha fått helt hjärnsläpp.

Inser att jag definitivt inte kommer hinna förbi och kroppen har inställt sig på krock, men hjärnan hinner med lite mer och hoppas på att jag kanske hinner köra ut på vanliga körbanan på denna halvmeter till vänster med risk för att bli påkörd där istället. Klarar att glida in med typ två centimeters marginal mot den skithöga kanten och fronten på hans bil.

På körbanan så bör de ha sett vad som händer ganska så långt före dem, men istället för att sakta ner och låta mig komma före så håller dom samma jävla fart så direkt efter min extremt tighta vänstersväng, så får jag göra en lika snäv högergir och eftersom kanten är så djävulskt hög mot cykelbanan så drar jag rakt in i den och går omkull.

Killen i bil 1 ser iaf ut att be om ursäkt inifrån bilen, tanten i bil 2 glor och gestikulerar mest som att jag vore dum i huvudet. Lite för omtumlad för att jaga bilar denna dag, men låt säga såhär, hade feta abuslåset och kättingen suttit runt magen denna dag så hade det inte bara vart backspeglarna som hade rykt.

För övrigt så anser jag att det inte är min uppgift att vara trevlig mot folk som är idioter, det främjar kanske inte cyklismen i stort, men det svärtar inte ner den mycket mer heller, bilister skiter i cyklister generellt. Jag tjafsar inte med ngn i onödan, men har du passerat min comfortzone med så pass mycket som det här, då har du passerat min relativt långa startsträcka till aggro-mode och då får du fan skylla dig själv. Våld kan dessutom självklart vara konstruktivt, det finns empiriska fakta på det.

Revenge is a dish best served cold

Cc

Re: Road rage

Post by Cc » 21 Mar 2013 07:35

Del 2.

Utanför Malmö sjukhus, cykelbana återigen, bonnajävlar från höör eller ngn annan obskyr nassehåla kommer med kombin, klipper rakt över banan, snubben som kör missar mig med ett par centimeter, överkroppen ligger nästan på huven. Han parkerar, jag kliver av och frågar om han är medveten om hur nära det var. Hans svar var att han såg mig men inte orkade bry sig, jag svarar lugnt och sansat att det är en cykelbana och att jag hade företräde och att om han vill prata om det så kan han göra det med snutarna som står 50 meter bort, det är inget snack om att han gjort fel. Det lugnar ner sig lite, då kliver hans jävla WT-unge! ur bilen och säger -" Det här är Sverige, vi kör såhär i det här landet, jag vet inte hur man kör i ditt jävla kinesland ( jag är asiat )...!!! Varpå det istället blir ett försök till polisanmälan med gott om vittnen, snuten vill dock inte ta emot ngn anmälan, utan hänvisar till att det är sånt som händer och att de har viktigare saker för sig. Så nix, man kan inte lära folk att ha ngn distans till deras idioti, WAR ON.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Road rage

Post by Otto » 21 Mar 2013 08:40

Cc wrote:
Singular wrote:
peteholmberg wrote: Något slags signalhorn eller strålkastare hade kanske inte varit så dumt.
Eller kanske lite bromsar...?

^Eller kanske inte...?
Eller kanske?

Om man inte kan planera sin körning så att man inte lyckas stanna på 20-30 meter så kanske man borde överväga broms för allas säkerhet.
Vi är inte ensamma i trafiken.

/farbror Otto

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 21 Mar 2013 09:04

Cc wrote:För övrigt så anser jag att det inte är min uppgift att vara trevlig mot folk som är idioter
word.
Våld kan dessutom självklart vara konstruktivt
word igen.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Road rage

Post by peteholmberg » 21 Mar 2013 11:44

Otto wrote:
Cc wrote:
Singular wrote:
peteholmberg wrote: Något slags signalhorn eller strålkastare hade kanske inte varit så dumt.
Eller kanske lite bromsar...?

^Eller kanske inte...?
Eller kanske?

Om man inte kan planera sin körning så att man inte lyckas stanna på 20-30 meter så kanske man borde överväga broms för allas säkerhet.
Vi är inte ensamma i trafiken.

/farbror Otto

20-30 meter är en grov uppskattning ett par timmar efter händelsen. Ville hellre ta till än att säga att bilen körde ut en cm framför mig.

Som jag skrev så lägger jag inte över allt ansvar på bilen utan inser själv att jag förmodligen cyklade lite för fort. Men det är själva grejen att bara köra ut och blocka ett körfält (spelar ju ingen roll om man kör bil eller sitter på cykel). Det jag menar är att om man kör bil kan man oftast signalera lite bättre med hjälp av helljus och tutan. Något som kanske inte är standard på sin simplistiska cykel.

Om man nu ponerar att man hade ett sätt att göra bilister uppmärksamma på att man finns utan att öppna dörrar, vika in backspeglar (eller råka slå sönder dem) eller hytta med näven kanske det hade varit bäst för alla?

Cc

Re: Road rage

Post by Cc » 21 Mar 2013 12:02

Ett bra citat ( ur en riktigt kass rulle, premium rush som ni alla känner till ) " Om du inte använder dig av backspegeln så behöver du den inte heller"... Att inte mata spegeln på en bil som håller på att köra ihjäl dig på ren jävlighet, ( det kallas ju ändå mordförsök i juridiska termer ) känns ju lika mähä som att inte spöa en jävla nasse som står och försöker sparka dig med stålhättor, lär skiten en läxa så tänker dom sig för nästa gång... Vart i ligger det konstruktiva i att göra tvärtom om jag får fråga?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 21 Mar 2013 12:06

Otto wrote:Om man inte kan planera sin körning så att man inte lyckas stanna på 20-30 meter så kanske man borde överväga broms för allas säkerhet.
om jag minns tabellerna och uträkningarna från när jag tog körkort så kan man inte förvänta sig kortare stoppsträcka än så vid 40 km/h med bil heller. halva avståndet är ju dessutom reaktionstiden och då hjälper ingen broms. inte fan kan man åka omkring och planera för att mötande trafik ska svänga på en, eller?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Fredde » 21 Mar 2013 12:07

Det finns bättre forum än fixedgear för att våldshetsa och prata politik.

Post Reply