Road rage

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Fredde » 03 Nov 2010 23:06

carlhenrik wrote:Värt att tänka på är att bilister, med all rätt, generellt inte blinkar för parkering utan endast för sväng.
Knappt det ens, men det finns ju ingen lag att man måste blinka heller så man får vara på sin vakt. Jag brukar försöka titta på framhjulen när man tex passerar en parkerad bil med motorn igång.

/Fredde

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Road rage

Post by atomlab » 03 Nov 2010 23:10

boon wrote:Öppna dörre och lägga en stadig spottloska på föraren
När jag jobbade vid slussen så passerade jag nordic sign varje morgon runt 7 och hade alltid en loska i munnen då det jämt var taxi chafförer som skulle hämta upp människor och kastade upp dörren ut i cykelbanan där jag kom. Taxichafförer är i min mening den värsta sortens bilister för oss cyklister. Att göra en u-macka mitt framför är absolut ingen engångs företeelse. Undra om dom tänker -Äsch det är ju bara en cyklist.
Tur man har hårda SPD sulor i vissa fall! :lol:
Mage till dålig respekt eller koll är svårare att få.
Image

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Road rage

Post by 48/16 magnus » 03 Nov 2010 23:13

Jag kommer ihåg när du i vrede sprutade vatten på en husbil på vättern förra året fredde.
Det gjorde du bra :)

/M

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Road rage

Post by boon » 03 Nov 2010 23:16

Hade många dispyter med taxi-chaufförer när jag körde lastbil. Blockade lastplatser etc, ibland ville man bara knuffa lite lätt på deras bil så den åkte ut i trafiken, he he!
(Ska dock tillägga att jag träffat trevliga taxigubbar också, även om dom är få, ofta från den gamla skolan.)
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Road rage

Post by carlhenrik » 03 Nov 2010 23:16

atomlab wrote:Taxichafförer är i min mening den värsta sortens bilister för oss cyklister.
Håller med. Har blivit dörrad av en taxi som sedan smet. Som tur var stod passageraren, som skickade upp dörren, kvar och var helt bedrövad när jag låg där på marken. Ett par dagar senare ringer VDn för bolaget upp och skäller ut mig för att jag anmält händelsen.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Fredde » 03 Nov 2010 23:25

48/16 magnus wrote:Jag kommer ihåg när du i vrede sprutade vatten på en husbil på vättern förra året fredde.
Det gjorde du bra :)

/M
Han var ju verkligen tokig i huvet. Var det inte Lelle som kastade en flaska på honom också? :)

/Fredde

kanser
Posts: 48
Joined: 19 Feb 2008 20:05
Location: Mariatorget

Re: Road rage

Post by kanser » 03 Nov 2010 23:54

Fredde wrote:
carlhenrik wrote:Värt att tänka på är att bilister, med all rätt, generellt inte blinkar för parkering utan endast för sväng.
Knappt det ens, men det finns ju ingen lag att man måste blinka heller så man får vara på sin vakt. Jag brukar försöka titta på framhjulen när man tex passerar en parkerad bil med motorn igång.

/Fredde
inte för att vara den som är den.. men visst fan är det lag på att blinka. vad skulle vi annars leva i för trafikanarki, vilket vi iofs i många hänseenden redan gör idag..

Trafikförordning (1998:1276)
Signaler och tecken

65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.


Det är i dagsläget 500kr om du inte blinkar. Jag påpekar det till bilister varje dag i jobbet. Väldigt många taxi chaufförer skiter i detta, mest för att de är så 'vana' vid att vara i trafiken dag in och dag ut så att de glömmer bort det fundamentala inom körning. försiktighet.

sov gott!

jalle
Posts: 576
Joined: 03 Jun 2008 23:13
Location: Skeppsholmen

Re: Road rage

Post by jalle » 04 Nov 2010 00:07

Han var ju verkligen tokig i huvet. Var det inte Lelle som kastade en flaska på honom också? :)

Tror jag gjorde ett utfall också... Han var litte bredvid.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Fredde » 04 Nov 2010 00:13

kanser wrote:inte för att vara den som är den.. men visst fan är det lag på att blinka. vad skulle vi annars leva i för trafikanarki, vilket vi iofs i många hänseenden redan gör idag..

Trafikförordning (1998:1276)
Signaler och tecken


Ja jävlar! :)

/Fredde

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Road rage

Post by carlhenrik » 04 Nov 2010 00:18

carlhenrik wrote:Värt att tänka på är att bilister, med all rätt, generellt inte blinkar för parkering utan endast för sväng.
Kanske var lite otydlig. Menade att man inte ska stirra sig blind på blinkers om man ligger bakom en bil, utan kolla på bromsljusen. I och med att köra in till kanten eller köra in i en parkeringsficka sällan signaleras med blink.

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Road rage

Post by Jonis! » 04 Nov 2010 01:23

ArvidSvensson wrote:...Trodde jag fick regnummret men hittar bara mopeder och släpvagnar på vägverket. FTW533, FWT553, FTW633, FTW663, el.dyl. Ska vara en silverfärgad Volvo V70/V50...
fyfan. tror det får bli ett litet projekt. transportstyrelsen har ju lyckligtvis rätt kass captcha. heh.
sökes: nervex bangaffel.

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: Road rage

Post by dtb » 04 Nov 2010 07:26

efter att ha blivit påhoppad under arbetstid så har jag lugnat mig aningen när det gäller att gå in i konflikt med bilister. man vet aldrig vem det är som sitter bakom ratten.

kan ju gå riktigt illa med lite otur, om man möter fel person. somliga bilister avskyr ju oss som cyklar oavsett hur vi cyklar.

har en helt ny wallenbergsinspirerad ansats då jag vistas på cykel i trafik; verka men ej synas. fungerar så himla bra men ibland så slår det ju slint för någon idiot ändå.

sen tar det så himla mycket energi att bli arg men visst händer det att man blir det ändå när någon idiot leker med ens säkerhet.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Road rage

Post by viktor » 04 Nov 2010 13:48

Var med om en otäcking idag. Låg och cyklade på längs en cykelbana och sänkte hastigheten till 25km/h och fattade tag om bromsarna när en mamma med barnvagn kom gående mot mig.
Gör offtast så för jag har verkligen ingen lust att smälla med en barnvagn.
Hur som så höll jag ut långt på min kant och hade skarp uppsikt över folket på banan och när jag precis ska möta barnvagnen så kastar sig en annan cyklist in framför mig så snävt att våra axlar slår i varandra. Han kom alltså bakifrån och var tvungen att kasta sig in för att inte klippa bebisen i vagn.

Det otroliga är att idioten inte ens vänder sig om utan bara cyklar vidare.
Jag satte full fart på min gamla miyata, kom ifatt, tog tag i axeln på honom och sa att han skulle lugna ner sin framfart på cykelbanan av hänsyn till andra trafikanter.
Då slog han till mig lite lätt med näven, skek "idiot!" och spurtade iväg som en galning.

Jag stannade i rena bestörningen... Mest chockad för det brukar alltid råda en god stämning mellan oss lycrasnubbar.
Jaja.. Road ragen är tydligen inte enbart en bilistgrej även om det offtast brukar vara så.
/Viktor

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Road rage

Post by ana » 04 Nov 2010 14:23

Shit vilket mongo alltså... Man upphör aldrig att förvånas!

kajli
Posts: 472
Joined: 23 Jul 2009 16:33
Location: STHLM

Re: Road rage

Post by kajli » 04 Nov 2010 15:41

dtb wrote:efter att ha blivit påhoppad under arbetstid så har jag lugnat mig aningen när det gäller att gå in i konflikt med bilister. man vet aldrig vem det är som sitter bakom ratten.
En kompis till mig var och promenerade på ett dumt ställe en natt. Han gick mellan filerna (och mellan räckena, så han gick ju iaf inte på vägbanan...) på Huddingevägen, ute vid flempan. En bil som körde förbi tutade en del på honom så han slängde upp näven och pekade finger åt billisten. Som direkt stannar, hoppar ut, plockar fram en yxa ur baksätet och går fram och slår till honom med baksidan av yxan i magen.

Jag tänker alltid på det när en billist beter sig illa mot i mig i trafiken, men fingret smyger sig upp ibland ändå.

chrobin

Re: Road rage

Post by chrobin » 04 Nov 2010 15:46

Här har vi det


Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Road rage

Post by Fixen » 04 Nov 2010 17:33

Läser om alla hemskheter här och jag tror jag kommer fincykla tills jag blir grå.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Road rage

Post by Busken » 04 Nov 2010 19:35

dtb wrote:efter att ha blivit påhoppad under arbetstid så har jag lugnat mig aningen när det gäller att gå in i konflikt med bilister. man vet aldrig vem det är som sitter bakom ratten.

kan ju gå riktigt illa med lite otur, om man möter fel person. somliga bilister avskyr ju oss som cyklar oavsett hur vi cyklar.

har en helt ny wallenbergsinspirerad ansats då jag vistas på cykel i trafik; verka men ej synas. fungerar så himla bra men ibland så slår det ju slint för någon idiot ändå.

sen tar det så himla mycket energi att bli arg men visst händer det att man blir det ändå när någon idiot leker med ens säkerhet.
Jag har också råkat ut för det där två gånger, extremt obehagligt. Fick mig att tänka om totalt kör med mottot "verka men inte vara ivägen", det tror jag är ett bra motto om man är i trafiken 8h varje dag.

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Nibbe » 07 Nov 2010 21:35

Image
I My Honda
Flickr
Image

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Road rage

Post by snarkus » 27 Nov 2010 18:02

Var ute och åkte distans idag med två kamrater. Eftersom det snöat ganska mycket och många vägar inte snöröjts så var det två uppkörda spår i var riktning efter bilarnas hjul. Två av oss cyklade i bredd i det högraste spåret och den tredje låg på hjul. De flesta av de få trafikanterna på den här 70-vägen hade inga problem att gå över på andra sidan vägen eller åtminstone köra om oss med så pass stort avstånd i sidled att deras högerhjul var i vänsterspåret i vår färdriktning. Efter ett tag var det en bil bakom som tutade och sekunderna senare for en Volvo förbi utan särskilt många decimeter tillgodo. Jag gav honom ett långt och tydligt finger varpå han stannade sin bil på tvären över vägen, öppnade dörren, och stormade ut och började käfta. Han sade bland annat att nästa gång så skulle han bryta mitt finger. Hela tiden viftade han vilt med sitt eget pekfinger i vår riktning, och dansbandsmusik på hög volym dundrade ur hans bil. Så fort han var på väg att sätta sig i bilen igen och någon av oss sade något, typ "åk med dig nu om du har så jävla bråttom" så stormade han ut igen och började vifta med fingret och skälla. Jag avslutade med att nämna att han är rätt glad för att själv peka för en som ska bryta fingret av någon..

Det hade varit roligt om det kommit fler bilar när han stod och effektivt blockerade vägen medan han röt åt oss för att vi tog för mycket plats.

När vi rullade vidare sade en av de andra "fan också, skulle passat på att pissa när vi ändå stod still".

Post Reply