Road rage

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 28 Nov 2012 18:31

jag tycker väl inte att man ska krossa rutor just eftersom man riskerar att få spö eller haffas av snuten, men att säga att det inte skulle funka låter aningen naivt. klart folk skärper sig om de är rädda för repressalier. första gången kanske han bara tycker att du är en idiot, andra gången tycker han också det men den bestående känslan är nog att han förlorat tid och pengar och inför situation tre kan jag garantera att han kör extra försiktigt när han ser dig. :-)

(vik bakspegeln på passagerarsidan istället. inget går sönder men det är sjukt irriterande)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Bratt » 28 Nov 2012 20:27

Eskiboi wrote:
Bratt wrote:
Eskiboi wrote:OBS! Ironi.
Nä nu får du ge dig Mathias! Våld föder bara våld. OBS! Ironi.
Vilket ord var det du inte förstod?
Exakt.

User avatar
Jultomten
Posts: 257
Joined: 09 Feb 2011 13:49
Location: Kungsholmen, Stockholm
Contact:

Re: Road rage

Post by Jultomten » 28 Nov 2012 21:20

Backspegeln var ett fint tips :)
Fejka skada/smärta och få chaffisen att muta sig fri då?

Pekat på osynlig spricka i mitt Kokoshjul?

Kan ju inte åka runt och krossa rutor, men prejar man omkull någon skall man få igen tycker jag.

Micke
Image Image Image Image

User avatar
Slowie
Posts: 1044
Joined: 05 Dec 2011 02:15
Location: Sthlm
Contact:

Re: Road rage

Post by Slowie » 28 Nov 2012 21:28

Vill man lägga lite pengar och alltid åka runt med en sprayburk i ryggan så finns "plasti dip"

Image
Image

Kan ju vara kul att dra ett sådant sträck över rutan på nån..

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: Road rage

Post by john the man » 29 Nov 2012 16:19

Slowie wrote:"plasti dip"
Image
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: Road rage

Post by dtb » 29 Nov 2012 17:56

När det handlar om road rage så måste man ha en handlingsplan innan man gör sönder saker. Annars är risken överhängande att man åker på stryk, ja rent av att man blir påkörd.

Se alltid till att ha en vettig flyktväg efter det att ni drar av en backspegel eller liknande. Att bränna mot rött gäller inte som vettig flyktväg, när bilisten inte ser annat än rött. Cykla efter bilen och vänta till rätt tillfälle dyker upp och under tiden har ni förhoppningsvis besinnat er och släpper det hela :D

Sedan så tror inte jag att man kan fostra bilister till att bete sig bättre mot cyklister genom att sabba deras bilar. Snarare ökar det risken att de någon gång tappar det och kör på någon cyklist.

Annars är ju en kaxig variant att öppna höger bakdörr.

Någon som har en aning om vart Asfaltsindianerna tog vägen? De hade ju en otroligt välplanerad roadrage på gång ett tag...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Road rage

Post by ravelax » 29 Nov 2012 18:16

^instämmer, om cyklisterna ska få den respekt de förtjänar måste vi liksom visa att vi är bättre än bilisterna. Åker man runt och sabbar backspeglar får cykelhatarna vatten på sin kvarn.

Men der är ju jävligt frestande att dra fram nyckelknippan och riva upp lacken på fina bilen ibland när man blivit prejad t ex.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 29 Nov 2012 18:31

ravelax wrote:Åker man runt och sabbar backspeglar får cykelhatarna vatten på sin kvarn.
sabb betyder väl att något går sönder iofs, men jag tror att det är värre att retas med backspeglar och bakdörrar för det blir nog som du säger, medan jag är säker på att ekonomiska incitament funkar. om din bil går sönder varje gång du kör vårdslöst så gör du inte det lika ofta. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 14 Feb 2013 19:51

haha, idag var det en civilgris (what are the odds?) som inte heller fattade att backspeglar är byggda för att böjas och att de inte går sönder av att man gör det. jag förklarade det för honom och att det alltså inte var "åverkan" som han gillade att säga (de gillar ju såna ord, undrar om de vet att det inte får dem att verka smarta eller myndiga utan småkorkade) och sa samtidigt att det är ett värre brott att inte lämna företräde när man svänger ut från parkeringsplatsen över cykelbanan. han blev asarg såklar men jag mörkade att jag höll på att skita på mig och vann arga leken igen. efter många år av trakasserier känner jag att jag gått segrande ur varenda strid de senaste åren. snuten-abacaxi 38-3, en upphämtning av tysklandsmått på gång tror jag.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Road rage

Post by Huliganen » 15 Feb 2013 01:12

abacaxi wrote:haha, idag var det en civilgris (what are the odds?) som inte heller fattade att backspeglar är byggda för att böjas och att de inte går sönder av att man gör det. jag förklarade det för honom och att det alltså inte var "åverkan" som han gillade att säga (de gillar ju såna ord, undrar om de vet att det inte får dem att verka smarta eller myndiga utan småkorkade) och sa samtidigt att det är ett värre brott att inte lämna företräde när man svänger ut från parkeringsplatsen över cykelbanan. han blev asarg såklar men jag mörkade att jag höll på att skita på mig och vann arga leken igen. efter många år av trakasserier känner jag att jag gått segrande ur varenda strid de senaste åren. snuten-abacaxi 38-3, en upphämtning av tysklandsmått på gång tror jag.
acab
“We say the guy in uniform is a pig, not a human being. . . . We don’t talk to him, because it is wrong to talk to these people. And so there may be gunfire”
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Road rage

Post by Otto » 15 Feb 2013 01:15

Huliganen wrote:
abacaxi wrote:haha, idag var det en civilgris (what are the odds?) som inte heller fattade att backspeglar är byggda för att böjas och att de inte går sönder av att man gör det. jag förklarade det för honom och att det alltså inte var "åverkan" som han gillade att säga (de gillar ju såna ord, undrar om de vet att det inte får dem att verka smarta eller myndiga utan småkorkade) och sa samtidigt att det är ett värre brott att inte lämna företräde när man svänger ut från parkeringsplatsen över cykelbanan. han blev asarg såklar men jag mörkade att jag höll på att skita på mig och vann arga leken igen. efter många år av trakasserier känner jag att jag gått segrande ur varenda strid de senaste åren. snuten-abacaxi 38-3, en upphämtning av tysklandsmått på gång tror jag.
acab
"of course we say the cops are swine, we say a man in uniform’s a pig, not a human being, so we must tackle him. I mean we mustn’t talk to him…of course there may be shooting”
acabaxi

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 15 Feb 2013 10:30

you got me. fast jag säger som rassarna, jag känner några snutar och de är ok, det är grejen som grej liksom. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 15 Feb 2013 14:23

https://dl.dropbox.com/u/1969822/snutjag.mov

märk väl att hans plan är att trycka in mig i en fucking buss. med vidvinkelgluggen syns det inte hur nära jag är, hur trångt det var eller att han inte stannar förrän jag skriker och knackar på rutan. kul ändå att fånga något roligare än samma gamla pendling med kameran. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Road rage

Post by ravelax » 15 Feb 2013 15:14

Nä, det ser illa nog ut som det gör i kameran. Störig körstil.

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Road rage

Post by ana » 20 Mar 2013 18:00

Götgatan södergående. Är snabb ur startblocken vid rödljuset Åsögatan. Tar ej cykelbanan till höger då det svänger och har sig lite för mycket vintertid, lätt att halka. Vurpade och stukade handleden förra året kring den platsen.

Bilvägen ligger fri och inga bilar i filen till vänster om mig. Plötsligt hör jag någon som lägger sig på tutan - tuuuuuuuuuuuuuut tuuuuuuuuuut. Tittar bakåt. I en vinröd Volvo V70 sitter en gubbe och gestikulerar vilt med vänsterhanden in mot cykelbanan. Jag ser hur han är helt galen där bakom ratten. Tuuuuuut tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut igen. Han ligger bakom mig från Skrapan fram till rödljuset Blekingegatan. Trots tom fil till vänster om mig kör han långsamt och tutar hela vägen. Jag drar rödljuset (mest för att komma undan) och pekar finger över axeln och då tutar han ännu mer såklart.

Han måste ha svängt höger in på Blekingegatan för jag såg honom aldrig mer.

Synd att jag inte såg regnumret.

Får så sjukt mycket rage i kroppen av sånt där...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Road rage

Post by ravelax » 20 Mar 2013 18:11

Haha vilken jävla typ. Råkade ut för precis samma sak i Bergshamra för nån vecka sen.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 20 Mar 2013 18:35

haha, det är ju extrem ironiskt eftersom bilisters två huvudklag annars brukar vara att cyklister kör för fort och att vi inte syns.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
nicklas1210
Posts: 307
Joined: 27 Jul 2009 11:56
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by nicklas1210 » 20 Mar 2013 18:45

Jävla idiot...

Har praktiserat det här:
abacaxi wrote:vik bakspegeln på passagerarsidan istället. inget går sönder men det är sjukt irriterande
hela vintern. Vet inte om det är bra/dåligt, föder mer/mindre våld men det känns lite bättre efter :|

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Bratt » 20 Mar 2013 19:51

Jag har någon gång bara sakta stannat upp och tittat på dom med en besviken min. Alternativt bara vika glatt!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Road rage

Post by ArvidSvensson » 20 Mar 2013 19:58

Pussmun, slängkyss och smajl är väldigt effektivt. De kommer liksom av sig. Annars är klassikern att komma ifatt vid nästa rödljus/stopp och öppna höger bakdörr på vid gavel. Stäng den inte. Rulla vidare.

Post Reply