Byggtråd i ett stycke

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Uffe Tuff
Posts: 32
Joined: 16 Feb 2008 22:25
Location: Jönköping
Contact:

Byggtråd i ett stycke

Post by Uffe Tuff » 27 Aug 2009 23:32

Köpte mig en Bianchi för ett par hundralappar utan någon jätteplan för vad det skulle bli av.
Image

Hittade nån fixiebyggar simulator på nätet, kommer inte ihåg vart nu, där jag lekte ihop detta:
Image

Plockade av allt som jag inte ville ha kvar.
Image

Då det var vertikala drops så eBayade jag ett par track-ends och chansade på att det skulle gå att svetsa dit. Fick tag i en polare till pappa som har massa skrot och grejer, bla en svets så han hjälpte mig att sätta dit dom. Det var meckigt att få det rakt men det fixade sig. Passade även på att korta av bakgaffeln en bit. Fick den sedan blästrad till priset 7st kanelbullar. Upptäckte när jag kom hem att avkortandet av bakgaffeln medförde att däcket tog i bromsfästen i bak, den där pinnen. Så jag svängde förbi Ali's Bilverkstad i Huskvarna och fick det uppflyttad en bit. Dock en sjukt ful svetsning så jag hade ett himla sjå med att försöka spackla med kemisk metal och fila för att jämna till det. Filade ner alla fästen och lackade den benvit.
Image

Satt sedan och försökte plocka ihop det mesta jag behövde från diverse e-handlar och ebay. Under ett besök hos flickvännen i Skåne var jag ute och cyklade med en vän och hittade lite clips i Lomma. Köpte sadel och remmar av vännen. Svängde in i nån butik i Lund ett par dagar senare och hittade en par gamla pedaler, KKT Pro Vic II, nått Japanskt. Vet inte riktigt vad det är för något, men de verkade ok.
Image

Putsade upp och satte på nya clips och remmar. De clipsen som satt på var lite för stora för mig.
Image

Sågade av bockstyret som satt på cykeln när jag köpte den.
Image

Och införskaffade ett par billiga gula grips, blev helt ok.
Image

Hade väldiga problem nu det sista då vevpartiet inte verkade passa riktigt och gav en sne kedjelinje. Löste detta genom att fila upp hålet lite och fick in det 5mm mot ramen. Fick ihop resten av delarna och har cyklat runt en del idag. Funkar utmärkt. Dick lite högre utväxling än min andra så det var lite knepigt med skiddningen. Men det kommer väl.
Image

User avatar
Maurizio
Posts: 47
Joined: 15 Apr 2009 22:22
Location: Jönköping
Contact:

Re: Byggtråd i ett stycke

Post by Maurizio » 28 Aug 2009 06:59

Riktigt tjusigt! Det ser ut som du har ritat i Pedalmafias hemsida, kan det stämma?
Får man fråga vart du hittade ramen, är själv på jakt efter en Bianchi ram :D

chrobin

Re: Byggtråd i ett stycke

Post by chrobin » 28 Aug 2009 08:36

Bra jobbat!!! Snyggt och enkelt.

ps
fixa sadelvinkeln innan Ronny hinner se den här tråden.
Han blir så upprörd. :wink:

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Byggtråd i ett stycke

Post by Busken » 28 Aug 2009 09:38

skönt att se att du fick ihop den uffe! känns härligt att ett sånt projekt gick bra, jag har en exakt lika dan ram liggandes död nere i cykelkällaren. Har inte tittat åt den på över två år nu... Men grattis till nya hojjen och tack för inspirerande läsning!


ps. död åt ronnys sadelvinkels faschism! ds.

User avatar
jensrasmus
Posts: 144
Joined: 20 Sep 2008 17:59
Location: malmö
Contact:

Re: Byggtråd i ett stycke

Post by jensrasmus » 28 Aug 2009 10:38

Shit! när jag såg att du ritat upp din drömcykel så tänkte jag, -stackars jävel,han kommer aldrig att få den ramen att se ut så.
Och de där bianchi dropsen blir det ingen fixed på, men du ligger ju ett steg före i allt och redan fixat nya drops. sjysst.
Vilket sjukt bra jobb du gjort med ramen, hade förmodligen blivit billigare om du köpt en "hel" ram men det är ju ingen utmaning. Detta är ju lite av charmen med cykelbyggen.

Imponerad och grattis! fin hoj!!!

Uffe Tuff
Posts: 32
Joined: 16 Feb 2008 22:25
Location: Jönköping
Contact:

Re: Byggtråd i ett stycke

Post by Uffe Tuff » 28 Aug 2009 10:49

jensrasmus wrote: Vilket sjukt bra jobb du gjort med ramen, hade förmodligen blivit billigare om du köpt en "hel" ram men det är ju ingen utmaning. Detta är ju lite av charmen med cykelbyggen.
Haha. jo jag kom på detta också. Men som du sa, charmen i att fixa och trixa ihop det är ju värt lite mer (i alla fall nu när jag tillfälligt hade ganska bra ekonomi). Ramen är ju jäkligt custom nu i alla fall ;)

Men det är sjult vad pengarna springer iväg, även om man försöker köpa så billigt som möjligt. Är rätt säker på att jag fått mer kvallitet för pengarna om jag lagt ett par tusenlappar extra och köpt en komplett ny fabrikstillverkad. Bianchi pista tex. Nästa gång kanske.

Uffe Tuff
Posts: 32
Joined: 16 Feb 2008 22:25
Location: Jönköping
Contact:

Re: Byggtråd i ett stycke

Post by Uffe Tuff » 28 Aug 2009 10:53

chrobin wrote:Bra jobbat!!! Snyggt och enkelt.

ps
fixa sadelvinkeln innan Ronny hinner se den här tråden.
Han blir så upprörd. :wink:
Oj då, hur ska det vara då? Jag som gillade detta... ballen somnar inte som på min andra cykel ;)

chrobin

Re: Byggtråd i ett stycke

Post by chrobin » 28 Aug 2009 11:06

Uffe Tuff wrote:
chrobin wrote:Bra jobbat!!! Snyggt och enkelt.

ps
fixa sadelvinkeln innan Ronny hinner se den här tråden.
Han blir så upprörd. :wink:
Oj då, hur ska det vara då? Jag som gillade detta... ballen somnar inte som på min andra cykel ;)
Image

Uffe Tuff
Posts: 32
Joined: 16 Feb 2008 22:25
Location: Jönköping
Contact:

Re: Byggtråd i ett stycke

Post by Uffe Tuff » 28 Aug 2009 11:10

Maurizio wrote:Riktigt tjusigt! Det ser ut som du har ritat i Pedalmafias hemsida, kan det stämma?
Får man fråga vart du hittade ramen, är själv på jakt efter en Bianchi ram :D
Det stämmer nog ja! Pedal mafia var det.

Jag hittade den på Haralds cykel... har för mig att någon annan hade varit och tittat på den också.

User avatar
christofer
Posts: 72
Joined: 03 Mar 2008 23:02
Location: MALMØ
Contact:

Re: Byggtråd i ett stycke

Post by christofer » 28 Aug 2009 11:57

Det blev ju riktigt grymt ulf!

User avatar
viggowimnell
Posts: 260
Joined: 20 Mar 2009 15:54
Location: Göteborg

Re: Byggtråd i ett stycke

Post by viggowimnell » 28 Aug 2009 12:11

Vad var det du hade gjort med gaffeln? Förstod inte riktigt, kan du förklara?
"Passade även på att korta av bakgaffeln en bit."

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Byggtråd i ett stycke

Post by Panos » 28 Aug 2009 12:15

Shit va cool den blev :wink:

/panos
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

User avatar
Maurizio
Posts: 47
Joined: 15 Apr 2009 22:22
Location: Jönköping
Contact:

Re: Byggtråd i ett stycke

Post by Maurizio » 28 Aug 2009 18:54

Uffe Tuff wrote:
Maurizio wrote:Riktigt tjusigt! Det ser ut som du har ritat i Pedalmafias hemsida, kan det stämma?
Får man fråga vart du hittade ramen, är själv på jakt efter en Bianchi ram :D
Det stämmer nog ja! Pedal mafia var det.

Jag hittade den på Haralds cykel... har för mig att någon annan hade varit och tittat på den också.
Jaha ok, jag skickade ett mail till honom för någon dag sedan och frågade om han hade några begagnade ramar inne, eller om han bara sålde fabriksnya cyklar. Får ta mig en sväng dit och kolla.

User avatar
mantono
Posts: 118
Joined: 06 May 2009 15:18
Location: Stockholm

Re: Byggtråd i ett stycke

Post by mantono » 28 Aug 2009 23:32

chrobin wrote:
Uffe Tuff wrote:
chrobin wrote:Bra jobbat!!! Snyggt och enkelt.

ps
fixa sadelvinkeln innan Ronny hinner se den här tråden.
Han blir så upprörd. :wink:
Oj då, hur ska det vara då? Jag som gillade detta... ballen somnar inte som på min andra cykel ;)
[img]img30.imageshack.us/img30/7227/36343965652c42fb58a5.jpg[/img]
Och jag som tänkte sänka mitt styre, inser nu att jag är ute på hal is. Kanske bör man skaffa en större ram :/

Post Reply