All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
  Print view

Fixiebygge på stålram från eBay
Author Message
PostPosted: Wed Aug 19, 2009 1:57 am 

Då har ramen äntligen kommit och bygget kan börja =) Budget är vad jag skulle kalla mid-range ca 8-10 tusen, delar är dyrt...

Image

Lacken var precis som beskrivningen lovade i helt OK skick men jag håller på att fixar några minre skador

Image

Hjul och mycket annat är beställt, men än så länge är bara pedalerna kompletta. Begangnade korgar från eBay och pedaler + remmar från Velosolo.

Image

En lite mer utförlig byggtråd finns på Happy, jag har lite svårt att bestämma mig för var det här hör hemma... Men egentligen bör det vara här på fg, samtidigt hänger mina nyfikna IRL-kompisar på Happy...

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1211957

Profile  

Re: Fixiebygge på stålram från eBay
PostPosted: Wed Aug 19, 2009 10:45 am 

Det ser lovande ut...ser fram emot att följa bilddagbok :D

Profile  

PostPosted: Wed Aug 19, 2009 1:50 pm 

Fick lite kommentarer angående min budget på happy. Hur får ni era byggen att gå ihop för "inga pengar"... så här ser mina tankar ut:

Grundplan var ca 5000 kr men sen gjorde jag en överslagsräkning och hamnade på ca 9000.

Facit än så länge ser ut ungefär så här:

Ram 3500 (Dyr kan tyckas, men jag gillar den. ca 500 är frakt)
Hjul 1800 (Nya)
Sadel, Sadelstolpe, Trampor, Korgar mm ca 350+150+250+100 = 850 (Sadel och korgar var ett kap, men nya pedaler och remmar är fasen inte billigt)

Toti: 6150 (och då återstår vevar och drev)

osv... tror mitt grundproblem är att jag saknar ett lager av gamla cykelgrejjer hemma och inte orkar leta längre än eBay för begat. Skulle gissa på att ca 10-20% av priserna är frakt.

Edit: Jag kan verkligen inte stava... eller korrekturläsa snarare

Profile  

PostPosted: Thu Aug 20, 2009 12:55 am 

Så dags för en uppdatering. Vi börjar med dagen dilemma. Vad ska jag göra med hålet för bakbromsen. Tvärstaget har inet dreneringshål så det kommer regna in. Ska jag täppa till det med plastic-padding eller bara sätta en skruv i? Några förslag?

Image

Sen var det dags för dagen match, första lagret med hemmablandad färdigfärg. Matchade sådär när jag började måla men blev bättre och bättre när det torkade.

Image
Image
Image
Image

Och så när man är klar...

Image

Profile  

PostPosted: Thu Aug 20, 2009 1:03 am 

blockmar wrote:
Några förslag?

Slår ett slag för kemisk metall.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 20, 2009 2:47 am 

blockmar wrote:
Några förslag?

Ta den till en bilmek och be honom svetsa igen hålen.
Tar ungefär 20sekunder och borde inte kosta många kronor.
Sedan är det bara att slipa och jämna till...

Profile  

PostPosted: Thu Aug 20, 2009 11:15 am 

David_gbg wrote:
blockmar wrote:
Några förslag?

Ta den till en bilmek och be honom svetsa igen hålen.
Tar ungefär 20sekunder och borde inte kosta många kronor.
Sedan är det bara att slipa och jämna till...

Ingen som tycker jag ska spara hålet inför eventuellt framtida SS-bygge. Fast det kanske är fel forum för den åsikten ;)

Jag funderade på om jag kunde gå till Arvids nya favoritställe (Sifverts skruv) och se om de hade några snyggt kromade gängade täckskruvar med oringstätning....

Då kan jag dessutom passa på att köpa några skruv(f) till mina clips. Korgen på bilden ovan sitter fast med buntband (for illustrative purposes only)

Profile  

PostPosted: Thu Aug 20, 2009 11:29 am 

Tycker personligen att det är en dum fråga , varför överhuvudtaget fundera över
huruvida du ska fylla igen hålet?
Svaret är ju ett bestämt NEJ!

Antar att även gaffeln är borrad ?

Har du någon historik på ramen, är det en track , vinterträningshojj eller möjligtvis en
gammal pathracer ???

Profile  

PostPosted: Thu Aug 20, 2009 11:41 am 

Håller med Andey. Låt hålen vara.
Jag tycker till och med att det var synd att du målade över rosten.
Såg ut att vara i kanon skönt bruksskick.
Och jag skulle gissa på en vinter tränings hoj. Grundat på absolut ingenting..... förutom broms hålen. Det är en "känsla" jag får....

Cykeln kommer bli kanon fin. Men bara om du gör som vi säger :wink:

/ ChR

Profile  

PostPosted: Thu Aug 20, 2009 11:52 am 

Tack!

Självklart kommer jag inte att göra som ni säger :wink: nja.. eller kanske... däremot vill jag självklart ha så många olika åsikter som möjligt eftersom jag då kan vara säker på att jag övervägt alla bra (och dåliga) alternativ innan jag gör som jag vill.

Vet inte jättemycket om ramen... Typ bara att det är en trackram byggt i England av 531-stål. Jag föll för de otroligt snygga "lugsen". Rosten fixar jag mest för att

1) Det inte ska bli värre..., 2) Det är kul att pyssla..

Tror killen jag köpte ramen av bara har köpt den "billigt" för att tvätta den och sälja den vidare... tänk om man hade såna inköpskontakter...

Profile  

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 9:32 pm 

Idag var det dags att hämta hjul och däck... Ingen speciellt men aluminium Mavic open sport fälgar och stålekrar och nav (ja naven har säkert också ett namn men jag orkar inte kolla). Däcken är helsvarta Schwalbe Lugano, inget speciellt men svarta och snygga.

Bakhjulet ska in några centimeter i ramen (om jag får kedjelängden att stämma men jag ville inte använda våld för testfotot.

Kvaliten på bilderna är inget vidare men får duga...

Image
Image

Profile  

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 10:12 am 

Nu är sista lagret med bättringsfärg ditmålat (passade på medan det var ljust igår). Sen var det dags för övriga komponenter:

- Bromsen sitter perfekt (hade sen tidigare borrat upp baksidan på gaffeln)
- Hjulen.... lite sandpapper på bakdrops:en och axeln passar!
- Sadelstolpe - F-N!! Visar sig vara 27.0 inte 27,2 som säljaren uppgav... fram med sandpappret igen. Numera är min sneakbilliga alu-stolpe nedsandad till 27,09 bara 0,09 kvar så passar den perfekt.

Kvar:

- Hitta en ny snygg stolpe (27.0)
- Kolla med Janne på Norvelo att han verkligen beställt vevpartiet- och i så fall montera
- Börjar bli dags att köpa stystam och styre...

Bilder på gårdagens resultat kommer efter helgen (när stolen är helt nerslipad till 27.0)

Profile  

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 9:29 pm 

kan fixa en selcof stolpe för typ 200 spänn. aero profilerad, blank som fan!

Profile  

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 12:00 pm 

Har köpt en kort stam som saknar mittenskruv på eBay... sen när jag gick förbi Norvelo hittade jag en cp-lång stam + styre i skrotlådan (båda 3ttt precis som min ebay-stam) så nu borde jag ha alla delar som behövs.

Bara att hitta ett nytt snyggare styre. Funderar på någon typ av track-bock. Kom på att ett bullhorn inte passar stilen på hojjen.

Satte på sadel, stam, styre och hjul för att få en bild av hur resultatet kommer se ut. Nu väntar jag bara på att Janne på Norvelo ska lyckas beställa mitt vevparti.... vet inte riktigt när jag tror det kommer dyka upp....

Image

Profile  

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 5:43 pm 

Jag har premiärcyklat!!!

Kom på att jag inte uppdaterat tråden på en månad eller så... Kom tre veckor av lunginflammation (egentligen bara 1,5 vecka hemma) ivägen...

Cykeln har fått drev och vevparti. Det blev BLB från Janne på Novelo. 48 tänder fram och 18 bak.

Hade hoppats på att jag skulle fått på rätt styre också, men ibland handlar man lite galet så det som dök upp på posten passade inte i stilen. Köp det av mig om du vill:

http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=3890

Image
Image

Profile  

Re: Fixiebygge på stålram från eBay - den är klar!
PostPosted: Wed Oct 21, 2009 1:01 am 

Det är knappt att jag tror det själv, men hojjen är "klar".

Efter att ha fått bromshandtaget från Velosolo i måndags och det nya styret från Sönke idag kunde jag äntligen kontera ihop det sista på cykeln.

Den stora utmaningen blev att få loss det gamla styret... satt som berget, men efter att ha lyckats slå in skaftet på en gammal pensel i styrstammens skåra (och slagit mig på tummen med hammaren) så lossnade styret. Det nya hade en något vidare böj och var enkelt att montera med lite fett.

Image

Sen var det dags för lite filande... efter att droppsen gjort 1-2mm djupare (borde tagit bort 1-2mm till men det gör jag nån annan gång) kunde jag plocka bort en länk (dubbel) från kedjan och få den fina passformen mellan bakdäcket och seat-tuben som jag ville ha (och stört mig på tidigare). Ett litet problem bara - om jag får punkteringen måste jag öppna kedjelåset för att få av bakhjulet... men jaja... även solen har fläckar.

Image

Sist kom lite styrlinda och en ringklocka (kan alltid va bra)... hoppas nu på uppehåll i morgon så jag kan ta en första tur till jobbet.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]