En liten fråga.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

En liten fråga.

Post by kakan » 18 Aug 2009 19:40

Jag har funderat lite.

Hur ligger de till med detta.
era små tävlingar och turer runt div sjöar.

är dom bara för folk med:
Tajta jeans / tights och shorts
keps
munkjacka
piké
snuns
Fastnav
Jätte stor budväska med hemma bakade finska pinnar i

Så måste man vara fixed
eller får SS folk vara med
sånna med:
cykelhjälm
Vindjacka
jeans
dåliga muskulatur
köpe kakaor i icke budväska.

:)
G D M IT tell me ^_^
Tackar
_Kakan

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: En liten fråga.

Post by Busken » 18 Aug 2009 20:26

Hej kakan!

Vilken underlig fråga du ställer, jag förstår att du kanske försöker vara rolig men piké och munkjacka? Vafan? Snus? Jag snusar, jag röker cigg, jag röker hasch, jag dricker öl, jag dricker vin, jag dricker vatten, jag dricker sportdryck, jag dricker inte mjölk men läsk ibland. Jag har t-shirt, skjorta, munjacka, långärmad t-shirt, underställ, jersy med både korta och länga ärmar, jag äger fakiskt en piké men har den väldigt sällan på mig den och skulle aldrig bära piké under en munjacka! Har tighta, halvtighta och normala jeans, har gamla, nya, slitna, smutsiga och rena jeans. Jag har till och med chinos, dickies, skejtarbrallor. Tighta shorts, badshorts, baggyshorts och cykelbyxor. Jag har en handväska, budväska, attaché väska, resväska och en tygväska! Hur hänger det ihop med om du får följa med ut på landsvägarna å cykla? Hänger inte med här, några events är öppna för frihjulare andra är bara till för fastnavare, bara att läsa på inbjudan/flyern eller maila och fråga! Jag personligen tycker det är irriterande att cykla med frihjulare i nerförsbackar, tycker personligen inte man kan lita på någon som inte trampar ner för backen! På alla dom turer jag ger mig ut på så har man då aldrig diskriminerat mot någon för att dom kör med frihjul, häng på nästa gång men utstå alla glåpord och taskiga kommentarer du får för ditt frihjul. Det är priset du får betala för att kunna rulla ner för backarna!

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: En liten fråga.

Post by kakan » 18 Aug 2009 20:49

mjo jag försökte vara rolig det gick åt helvete,

men jag fick svara på det jag ville ha svar på.
Tackar
_Kakan

User avatar
Slangen
Posts: 346
Joined: 31 May 2009 08:09
Location: ENSKEDE
Contact:

Re: En liten fråga.

Post by Slangen » 18 Aug 2009 21:01

Äntligen, bra fråga men passa dig så du inte hamnar ute i kylan. Testa att ställa ett par genomtänkta frågor får du se om du får vara med. Finns svaren redan att få på SB eller varsomhelst annars på det vi kallar internet blir du utskälld... Det verkar som att det är tighta NJS-ramar och kolfiber som gäller just nu. Börja inte snacka toleranser, stigning på gängor och ifrågasätta fel person för då är du ute i kylan eller bortglömd direkt.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: En liten fråga.

Post by Busken » 18 Aug 2009 21:51

Slangen wrote:Äntligen, bra fråga men passa dig så du inte hamnar ute i kylan. Testa att ställa ett par genomtänkta frågor får du se om du får vara med. Finns svaren redan att få på SB eller varsomhelst annars på det vi kallar internet blir du utskälld... Det verkar som att det är tighta NJS-ramar och kolfiber som gäller just nu. Börja inte snacka toleranser, stigning på gängor och ifrågasätta fel person för då är du ute i kylan eller bortglömd direkt.
eller inte, tycker det finns massor av folk som tycker att gängor, standardare och liknande är sjukt spännande. Dock så är väl många trötta på att svara på SAMMA frågor ett par gånger i veckan.

Är det kanske någon som är lite bitter för att dom brände hela bonusen från reklambyrån/pappas plastkort på en italiensk ram som kanske inte var helt 100% rätt att ställa utanför tranan/riche...

Jag tror att NJS alltid kommer att "gälla" lika så kolfiber, snygga stålramar, titan, aluminium, aero och så vidare, det är ju grejer som har varit på tapeten de senaste 30 åren... okej inte NJS kanske, men det har ju i alla fall varit poppis i ganska många år nu.... Men sist jag kollade var ju det här en hobby som vi sysslade med, ingen klubb för inbördes beundran, ej heller något slags race om att samla flest statusmarkörer! Kan tänka mig att det är skitnödigt värre att cykla i stockholm, det är skitnödigt oavsett vad man gör i stockholm! Men ge det ett försök, ta dig ut på vägarna. Få upp lite flås, följ med på en runda/polo/alleycat vetja, några av dom snällaste och mest ödmjuka cyklisterna jag känner bor faktiskt i stockholm! Och vet du vad, det är nog INGEN som egentligen bryr sig om vad du har för cykel eller hur mycket du egentligen cyklar på den. Det brukar vara det man har att säga när man INTE cyklar/pratar cyklar som är det avgörande!

User avatar
Slangen
Posts: 346
Joined: 31 May 2009 08:09
Location: ENSKEDE
Contact:

Re: En liten fråga.

Post by Slangen » 19 Aug 2009 08:23

He he det där tog skruv. Jag försökte vara ironisk jag med men det gick åt helvete. Lät kanske roligare i mitt huvud igår när jag druckit bärs. Det ber jag om ursäkt för. Själv åker jag inte italienskt, snarare engelskt... snart. Och nästa projekt e sjukt tight så jag hör nog till de som snackar toleranser och bränner stålar, mina egna stålar.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: En liten fråga.

Post by Fredde » 19 Aug 2009 08:53

Brukar inte vara så petigt det där.

De flesta inser väl att det är bekvämare att cykla långt och fort i lycra och spd än korgar och jeans men vill man köra med det är det väl bara att göra det.

Det är uteslutande fixie förutom att det då och då dyker någon växelkille, de brukar veta vad de ger sig in på och är oftast ett glatt tillskott på rundorna.

Är det lite snabbare tur brukar det framgå av tråden, har man inte kört mer än 2 mil så kanske man ska undvika en 10 mila i 30+

/Fredde

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: En liten fråga.

Post by Elmer » 19 Aug 2009 11:16

Busken is BACK! I övrigt har jag inget att tillägga, förutom att du har saknats mig här på interknex.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: En liten fråga.

Post by olebole » 19 Aug 2009 11:23

Elmer wrote:Busken is BACK! I övrigt har jag inget att tillägga, förutom att du har saknats mig här på interknex.

+1

Har saknat lite syrlighet bland allt ryggdunkande här inne :mrgreen:

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: En liten fråga.

Post by kakan » 19 Aug 2009 21:25

haha busken verkar vara en skönt lirare. (han verkar ju vara kompis med dansken med :) )

Jag hade visst min mens igår. SORRY

men men.
kul att höra att det inte är NAZI-fixed utan att det är okey att man costar runt lite.
själv så hyser jag en stor respect till er som damptrampar i nerförsbackarn. :D

P o K - lill kakan
Tackar
_Kakan

Prince of the rodeo
Posts: 666
Joined: 24 Jun 2008 01:53

Re: En liten fråga.

Post by Prince of the rodeo » 20 Aug 2009 13:57

Jag förstår inte varför mustasch är så kopplat till fastnav?

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: En liten fråga.

Post by Busken » 20 Aug 2009 15:38

Prince of the rodeo wrote:Jag förstår inte varför mustasch är så kopplat till fastnav?
jag har polisonger, ola haft mustasch och jon har det alltid, dom kan kanske svara. Bubblan har skägg, lika så Elmer, annars tycker jag att dom flesta svenska fixie-cyklister jag har träffat är renrakade. Vad har bar haka med fastnav att göra egentligen?

Kära du, kan du svara nu?

Prince of the rodeo
Posts: 666
Joined: 24 Jun 2008 01:53

Re: En liten fråga.

Post by Prince of the rodeo » 20 Aug 2009 17:38

App app app, sakta i nerförsbackarna. Jag ser det absolut inte som en dålig sak om man väljer att ha mustasch, själv har jag inte nån direkt skäggväxt och jag klankar inte ner på någon vare sig dom har viltvuxet trollskägg eller en riktigt smal fransk mustasch.Utan det var mer att ifrågasätta människor som använder det som en nerlåtande stereotyp av dom som cyklar fastnav.

Jag tycker att svenska fixedscenen är ganska förskonad när det gäller posers som köper en hoj och bara har hemma ståendes eller cyklar när det är fint väder och vet att dom inte kommer bli blöta eller få sin splitternya superjonne lite fuktig. Men sen cyklar jag på en puch från dackefejden med ytrost på många ställen och med ett glappande suicidenav med en skev bakgaffel och ett framhjul som var dyrare än hela hojen i helhet, så vad vet jag?. Jag undrade bara och du svarade, det är jag med på.

Men det jag inte förstår är varför du skriver som om jag är en 5åring och helt dum i huvudet..

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Re: En liten fråga.

Post by Jonas.F » 20 Aug 2009 18:29

Vad är det för likhet mellan en stureplansbrud och en väldigt gammal tant som faktiskt hinner med bussen?
We are 138

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: En liten fråga.

Post by carlhenrik » 20 Aug 2009 19:09

Jag cyklar när det är fint väder :oops:

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: En liten fråga.

Post by Busken » 20 Aug 2009 22:36

Prince of the rodeo wrote:Men det jag inte förstår är varför du skriver som om jag är en 5åring och helt dum i huvudet..
För att det inte finns någon gemensam nämnare mellan mustascher och fastnavscykling överhuvudtaget, för att den absolut enda nämnaren bland fastnavscyklister är avsaknaden av frihjul. I våra led finns det långfärdsåkare, snyggåkare, tricksåkare, kraftåkare, kortåkare, finåkare, söndagsåkare, skogsåkare, dödsåkare, fullåkare osv osv osv... Om man bara kollar runt här på forumet så är det folk från 16-17 års åldern till 45-50, folk jobbar, studerar eller jobbar inte alls. Dom bor i hela sverige, några är nya på cykeln andra gamla. Så vad har mustacher med något att göra? Jag visste inte ens att det var ett kännetecken på en fastnavare! Kan det vara den här mediefieringen av fastnavescyklingen som spökar? Folk tänker att fastnav är lika med mediajobb och att media jobb fortfarande är lika med ironisk mustasch?

User avatar
fylliam
Posts: 62
Joined: 23 Jul 2008 06:56
Location: Sundsvall
Contact:

Re: En liten fråga.

Post by fylliam » 20 Aug 2009 22:54

mmmm hash!

Prince of the rodeo
Posts: 666
Joined: 24 Jun 2008 01:53

Re: En liten fråga.

Post by Prince of the rodeo » 20 Aug 2009 23:42

Jag diggar inte stereotyper,posers eller bli klappad på huvudet, thats it. Sett för många som bara går med sin hoj inne i stan och "köper" sig in i kulturen och vill få allmänheten att tro att personen som äger en fastnavare per automatik är jävligt ball.Många gånger har jag tänkt på hur mycket bättre den hojen skulle passa på nån som har ett brinnande intresse men kanske inte har pengarna för att köpa sig en komplett cykel istället för nåt pucko som vill rida på vågen och spela mangas men som inte kan inte behärska den, är jag den enda som tänker så?

/ En trött och bitter prins

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: En liten fråga.

Post by snarkus » 21 Aug 2009 07:05

Jag har mustasch numera, men det är för att jag vill se ut som Burt Reynolds (fast med rakade ben):

Image

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: En liten fråga.

Post by kakan » 21 Aug 2009 09:00

Busken wrote:
För att det inte finns någon gemensam nämnare mellan mustascher och fastnavscykling överhuvudtaget, för att den absolut enda nämnaren bland fastnavscyklister är avsaknaden av frihjul. I våra led finns det långfärdsåkare, snyggåkare, tricksåkare, kraftåkare, kortåkare, finåkare, söndagsåkare, skogsåkare, dödsåkare, fullåkare osv osv osv... Om man bara kollar runt här på forumet så är det folk från 16-17 års åldern till 45-50, folk jobbar, studerar eller jobbar inte alls. Dom bor i hela sverige, några är nya på cykeln andra gamla. Så vad har mustacher med något att göra? Jag visste inte ens att det var ett kännetecken på en fastnavare! Kan det vara den här mediefieringen av fastnavescyklingen som spökar? Folk tänker att fastnav är lika med mediajobb och att media jobb fortfarande är lika med ironisk mustasch?
shit busken the poet.
förövrigt vore de trevligt med ett media jobb och en ironisk mustasch.
dock har jag svene-banan från norr blod i min kropp och har mycket gles behåring i mitt ansikte.

Image
huvet är det lugnt med dock :D

Fan de är inte någon idé att dricka kaffe och kolla här samtidigt.
Tackar
_Kakan

Post Reply