Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by Teodor » 03 Aug 2009 20:44

Image

Objektet är en Nishiki Trim Master, med dubbelreducerade tange-rör och shimano 600- & campagnolo-godis som spenderat de senaste 15 åren i en ladugård täckt av halm (ja, på riktigt). Tur att den var rätt oljig och skitig när den ställdes dit, rosten är inte så farlig som den först såg ut.

Projektets mål: Det ska bli en fixerad stålhäst med fin färg och exemplarisk funktion (välfettade och välsnurrande lager och spikrak kedjelinje) som med lite tur kommer agera daglig slitvarg. Kommer inte bränna mer stålar på den än vad den är värd, så ingen lyxig pulverlack, utan något på burk. Å andra sidan kan såklart budgeten ändras allt eftersom jag blir känslomässigt engagerad ;) Är hursomhelst sugen på någon nyans av mintgrön, men färgtips och för den delen andra tips mottages gärna!

Då jag själv är ett stort fan av den här typen av trådar och att det har varit dåligt med dem på sistone (kanske pga ökad respekt för cykelmuseum.se) så tänkte jag att det var i sin ordning att dra igång en tråd själv nu när jag har anledning.

Stay tuned for more!

DISCLAIMER:
Jag har vanligtvis alldeles för stor respekt för gamla prylar, men då den här var täckt av rost, utrustad med otroligt ful lack och dessutom solblekt, en buckla på överröret, trasiga hjul och framväxel, i kombination med att den var i precis i min storlek, fina rör, gäckande NJS-stämplad sadel och pistastyre gjorde att den kvalificerade sig som utmärkt fixieprojekt!
Last edited by Teodor on 03 Aug 2009 21:41, edited 3 times in total.

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by Teodor » 03 Aug 2009 20:49

Fler bilder:
Image

Image

Image

Om någon sitter på ett klistermärke som detta, eller åtminstone något med "Tange dubble butted" skicka ett pm!
Image
Last edited by Teodor on 03 Aug 2009 23:08, edited 1 time in total.

Bj.O.rn
Posts: 30
Joined: 01 Feb 2009 11:38

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by Bj.O.rn » 03 Aug 2009 20:57

Kul!

Kom över en exakt likadan ram (i samma 70-tals bruna kulör) till min flickvän, ramen var i bättre skick, men saknade alla komponenter förutom sadelstolpe, styrstam och styre. Nu fixerad med fulfärg, får se vad det blir av den så småningom.

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by Teodor » 03 Aug 2009 21:07

Steg 1: Plocka isär i 1000 delar [x]

Steg 2: Avlägsna alla "braze-on's" och andra onödiga detaljer
Då jag inte har något tålamod för dremel lånade jag en handfräs som snurrar 30000 varv per minut med ett munstycke i wolfram. Rekommenderas! Det gick undan och det gällde att va lätt på handen, men jag sabbade inget som tur var.

Image

Image

Gaffeln blev av med sina öron:
Image

Image

Snedgaffeländarna blev även de av med både öron för stänkskärmar samt bakväxel (glömde före-foto)
Image

Efter att lätt ha snuddat vid kabelföraren blev det såhär
Image

Sen såhär
Image

Image

Image

Sådär, steg 2 avklarat! [x]
Nu väntar trist sandpappring, eventuell punktblästring och spackling

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by Ronny » 03 Aug 2009 21:50

Vad är det för sadelstolpe på den?
Мясо это убийство

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by Teodor » 03 Aug 2009 21:55

Ronny wrote:Vad är det för sadelstolpe på den?
Jag blev också besviken när jag inte hittade en shimano 600 ax-stolpe under tejpen, utan en helt vanlig tråkig svart kalloypåle :(

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by Hommus » 04 Aug 2009 08:46

Ett tips är Beckers färgstripper (finns andra fabrikat) som avlägsnar denna tunna gamla lacken på ett dygn utan att slit. Om du slipar bort lacken på en ram med synlig rost riskerar du i din iver att få bort rosten, slipa för djupt och skada ramen. Färgstrippern kostar en hundralapp, skadar inte ramen och skonar dig från slit. Sen kan du ta bort vajerfästen osv. när du ser om det finns underliggande rost. Jag har just strippat en ram och den blev helt ren utan ett handtag. Kolla här: http://www.flickr.com/photos/hisingenho ... 894672632/

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by jp » 04 Aug 2009 10:17

Teodor wrote: Då jag själv är ett stort fan av den här typen av trådar och att det har varit dåligt med dem på sistone så tänkte jag att det var i sin ordning att dra igång en tråd själv nu när jag har anledning.
Bra jobbat, projekttrådar är lätt de roligaste trådarna!!
Image

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by Teodor » 04 Aug 2009 11:49

Hommus wrote:Ett tips är Beckers färgstripper
Tack, har ju läst om fenomenet för länge sen, men helt glömt bort det. Fanns det inte någon 'ekologisk' variant också?

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by Hommus » 04 Aug 2009 15:39

Den helt ekologiska varianten är kanske sandpapper. Beckers stripper är enkelt "biologiskt nedbrytbar" enligt normen och vattenbaserad. Naturligtvis är stripper inte källvatten och man ska inte dricka det, för mig blev det en bra genväg för att slippa tio timmars slit. Jag är en stor fan av ofarliga grejor men vad jag läst är de snälla varianterna inte effektiva. - Nu kanske vi sabbar din renoveringstråd, kanske hjälper diskusionen dig.

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by Teodor » 04 Aug 2009 17:12

Steg 2.5: färgborttagningsgelé

Impulsköpte en burk och smetade på för någon timme sedan.. och visst, det har redan börjat verka. Säljaren försäkrade mig om att det var lika miljövänligt som kranvatten och att han själv brukade ha det på smörgåsen istället för eldorado mjukost ibland.
Image

Han tyckte även att jag skulle linda in allt i plastfolie. Osäker på hur stor betydelse detta har då jag smetade på ett rätt tjockt lager, men det borde ju inte skada.. iallafall om processen inte kräver syre.
Image

Image

Gjorde även en turné till olika cykelaffärer i närheten av Vänersborg/Trollhättan som i princip inte gav någon utdelning alls, förutom en fin orange styrlinda från Ben-Otto's.
Image

Cykelns framtida färg bestämdes lätt, då denna var enda gröna kulören Mekonomen i Vänersborg hade hemma. Men jag är nöjd, gillar färgen på den här http://farm3.static.flickr.com/2188/215 ... 0807_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; och jag kommer nog hamna ganska lika, om än kanske lite åt det grå hållet.
Image

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by Teodor » 06 Aug 2009 13:21

Okej, nu har Flügger Skrap a.k.a Skräp fått verka i två dygn. Resultat:

Image

Lacken har släppt litegrann på ett fåtal ställen och på resten av ramen har den bara 'mjukats upp'. Omöjligt att få bort utan att gå berserk med en skrapa och antagligen omöjligt att lacka ovanpå. Dessutom har stålet börjat oxidera på vissa ställen, efter att ha varit fuktigt så pass länge. Skit. Tips?

edit: upptäckte att det kanske inte var kranvatten ändå :) råkade välta ramen på gräsmattan och ställde upp den kvickt igen. senare på dagen upptäckte jag:
Image
Last edited by Teodor on 07 Aug 2009 00:51, edited 1 time in total.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by jp » 06 Aug 2009 13:38

Blästra!
Image

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by Hommus » 06 Aug 2009 15:07

Min ram står här och blänker i columbusmaxgrå. Efter 2 penslingar, först tunn och sen ett tjockt lager, var det bara att skrapa av. Allt släppte. Efteråt diskade jag av ramen och smorde in den i olja så att den inte ska oxidera mer, vilket inte är något problem, innan den ska kromas. Kanske var din stripper en mesvariant. Testa och kör en omgång till med tjockare lager.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by ArvidSvensson » 06 Aug 2009 19:29

Teodor wrote:Okej, nu har Flügger Skrap a.k.a Skräp fått verka i två dygn. Resultat:

[ img]Gammal hederlig lack som dödar sälar etc.[/img ]

Lacken har släppt litegrann på ett fåtal ställen och på resten av ramen har den bara 'mjukats upp'. Omöjligt att få bort utan att gå berserk med en skrapa och antagligen omöjligt att lacka ovanpå. Dessutom har stålet börjat oxidera på vissa ställen, efter att ha varit fuktigt så pass länge. Skit. Tips?
Beror på lacken. Flügger Skrap funkar fin på lite nyare lacker. Funkade prima på min Scott från '99. Bara att blåsa bort med tryckluft efter ett dygn.

Värre var det med en DBS från sent sjuttiotal. Det yttersta klarlacklaget fick lite blåsor bara. I övrigt satt lacken kvar stenhårt. Köpte en lamellborste på Classe och slipade bort med borrmaskinen. Enkelt men dammigt.
Image

halgeir
Posts: 21
Joined: 17 Oct 2008 10:39
Location: Trøndelag, Norge

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till *OT*

Post by halgeir » 06 Aug 2009 20:27

ArvidSvensson wrote: Värre var det med en DBS från sent sjuttiotal.
Det kan skyldes at DBS på denne tiden hadde nordeuropas heftigste lakkeringsanlegg på sin fabrikk. På enkelte av syklene var det opptil 12(!) lag lakk!!!

(beklager avsporingen)

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by Teodor » 06 Aug 2009 20:40

ArvidSvensson wrote: Beror på lacken. Flügger Skrap funkar fin på lite nyare lacker. Funkade prima på min Scott från '99. Bara att blåsa bort med tryckluft efter ett dygn.

Värre var det med en DBS från sent sjuttiotal. Det yttersta klarlacklaget fick lite blåsor bara. I övrigt satt lacken kvar stenhårt. Köpte en lamellborste på Classe och slipade bort med borrmaskinen. Enkelt men dammigt.
Jag har gått lös med sandpapper istället med gott resultat, samtidigt som varje drag kändes som en förlust. Jag trodde att lacken luckrats/mjukats upp, men icke. Den var faktiskt lika stenhård som innan och Flÿgger Skräp rörde den inte i ryggen, till och med lystern var kvar! :wink:

Uffe Tuff
Posts: 32
Joined: 16 Feb 2008 22:25
Location: Jönköping
Contact:

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by Uffe Tuff » 07 Aug 2009 12:13

Jag hade också rekomenderat blästring som någon sa här. Jag lämnade in min på ett stenhuggeri och fick den blästrad till ett pris av 10 bullar som de skulle ha till 11-kaffet. Tog fem minuter.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by Gustav » 06 Mar 2012 13:27

Image
Image

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Projekttråd: en nishiki trim master fixas till

Post by Streamliner » 06 Mar 2012 19:23

Vilken antiklimax... Läste med stort intresse och trodde det var flera sidor i nutid men inte... F-n, ja hur gick det? Vad hände? Brast ramen? Blev författaren kär och drog till Australien? Eller värst av allt, tog Flugger Skräp ut sin hämnd likt ett drama i Agatha Christe och förgiftade killen? Vem vet, vet någon?
Loch Ness is Deep.

Post Reply