Skeppshult V -> Fixed

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Skeppshult V -> Fixed

Post by Bompet » 23 Jul 2009 13:50

Hej

I dag är det regnigt i göteborg (for real!)Istället för min FG tog jag min regn/transport/vinter cykel till jobbet. Det är en Skeppshuilt V:

http://www.skeppshult.se/menu.asp?mbn=1&sbn=1

Jag har haft cykeln i 1 ½ år och är i nöjd med den. Den är trevlig att slapp-cykla på och den väcker viss uppmärksamhet (framför allt barn och små hundar verkar gilla den...)

Den raka styrstammen och små hjul gör att den trots sin låga tyngdpunkt känns ganska responsiv ändå. Även om ramens två överliggande rör mest är en design grej och fungerar som infästning för de utbytbara attriraljerna (pakethållare/box/korg), så gör dom att ramen, trots avsaknad av topp-rör, är ganska styv....

Men...idag har jag börjar fundera på om jag skall konvertera den till fixed gear. Inspiration kommer från t.ex. Sheldon:

http://www.sheldonbrown.com/raleigh-twenty.html

eller

http://community.bikefriday.com/fixed

Ramen på V:n är ju inte direkt nån lättviktare och tyngre/klumpigare än ovan exempel men ändå nättare än många andra minicyklar.

Så...Vad tycker ni? Värt ett försök eller är jag bara korkad? Och framför allt: Är det någon som har erfarenhet av låghjuling/minicykel fixed gear?

Alla åsikter är välkommna...

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 23 Jul 2009 17:44

Den kan ju bli lite svår att skidda med men annars är ju känslan den samma.
Handbroms på och så äre bara att köra.

Anton83
Posts: 91
Joined: 27 Apr 2009 15:09

Post by Anton83 » 23 Jul 2009 20:02

Vill bara varna för att jag sett exempel där ramen gått rakt av på den cykeln. Antar att belastningen på ramen kommer öka ganska markant av att göra den till fixed men singlespeed är ju ingen fara såklart...

User avatar
jensrasmus
Posts: 144
Joined: 20 Sep 2008 17:59
Location: malmö
Contact:

Post by jensrasmus » 26 Jul 2009 13:07

du är inte korkad men den första frågan är väl varför vill du att den ska vara fixed? och vad vinner den på det?

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Post by Bompet » 28 Jul 2009 08:08

Ni har nog rätt. Det är inte en vidare smart idé. Som nämnts ovan så är kanske inte ramen dimensionerad för fixed. (Lät iofs inte så bra med en ram som går av iaf...fixed eller inte) Jag tror inte heller att V cykeln skulle lämpa sig som fixed.

Men jag funderar fortfarande på om en små-hjulig fixed är en bra idé. Men det får bli ett annat projekt.

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Post by kaffeaffe » 28 Jul 2009 08:35

Bompet wrote:Ni har nog rätt. Det är inte en vidare smart idé. Som nämnts ovan så är kanske inte ramen dimensionerad för fixed. (Lät iofs inte så bra med en ram som går av iaf...fixed eller inte) Jag tror inte heller att V cykeln skulle lämpa sig som fixed.

Men jag funderar fortfarande på om en små-hjulig fixed är en bra idé. Men det får bli ett annat projekt.
en fixed bmx kanske?

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 28 Jul 2009 17:36

Bompet wrote:Ni har nog rätt. Det är inte en vidare smart idé. Som nämnts ovan så är kanske inte ramen dimensionerad för fixed. (Lät iofs inte så bra med en ram som går av iaf...fixed eller inte) Jag tror inte heller att V cykeln skulle lämpa sig som fixed.

Men jag funderar fortfarande på om en små-hjulig fixed är en bra idé. Men det får bli ett annat projekt.
Du menar som en Sillgey Piccolo?
Image


Kolla från 0:43
I Dalarnas djupa skogar..

Post Reply