Förvaring, stöldrisk & lås!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
broel
Posts: 9
Joined: 25 Sep 2010 15:22

Re: Vilket lås duger bäst?

Post by broel » 09 Feb 2011 14:25

Var o köpte ett för 450 på nord store / götgatan, fetnajs!

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Lås: Hur, var, när?

Post by viktor » 03 Apr 2011 22:30

Istället för att skita ner tråden för den stackars killen som förlorat sin cykel så kan väl disskusionen om lås fortsätta här. Allt efter önskemål:
Vi borde starta en stor tråd om vilka lås vi använder och med tips
Själv så kör jag med slanglås från clasisjön för 40spänn.
Dock så använder jag det mest när jag är inne på ica och köper snus. Hemma förvaras hojen i källarförådet.
Men bortsett från vikt och utseende, vilket är det mest prisvärda låset?
/Viktor

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: Lås: Hur, var, när?

Post by Jakelol » 03 Apr 2011 22:37

Jag använder ett MC-lås modell större som jag låser i bakhjulet, ramen och i en stolpe eller liknande. Ska kolla vilket märke jag har när jag kommer hem imorgon och posta bild.
Låset och kedjan har jag för mig väger runt 4kg tillsammans.
När jag skulle kapa en länk för att göra kedjan kortare så tog det 20min med en lite mindre vinkelslip. Nu är kedjan perfekt längd och jag har den som ett bälte på mig när jag cyklar. Bild kommer imorgon som sagt.

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Lås: Hur, var, när?

Post by kakan » 03 Apr 2011 22:41

Jag kör på ett bygellås från abus, fungerar bra. Men lämnar mycket sällan min cykel ensam.
sen ser jag alltid till att låsa fast i något stort och tungt.

Saken men alla lås är att dom går att få upp det tar bara längre tid om man har ett bättre
Tackar
_Kakan

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: Lås: Hur, var, när?

Post by Jakelol » 03 Apr 2011 23:09

Helt riktigt att alla lås går att få upp bara att det tar längre tid.
Det är faktiskt ABUS jag har nu när du nämer ditt.
När jag är hemma så tar jag alltid med mig cykeln in i lägenheten för
Jag litar inte längre på människor eftersom jag har fått cykelramar stulna i husets gemensamma cykelrum.

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by Linkert » 04 Apr 2011 05:41

Alltså, hur kommer det sig att människor fortfarande har sin cykel i cykelrum osv? Varför har inte bara alla sin cykel inomhus, hemma? Skulle ni som har cykeln i cykelrummet låta ert barn sova på gatan utav princip också? Trodde inte det. ;)

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by kakan » 04 Apr 2011 07:48

Linkert wrote:Alltså, hur kommer det sig att människor fortfarande har sin cykel i cykelrum osv? Varför har inte bara alla sin cykel inomhus, hemma? Skulle ni som har cykeln i cykelrummet låta ert barn sova på gatan utav princip också? Trodde inte det. ;)
Tror det har lite med att göra hur man bor.
min flickvän är inte jätte pep på att min cykel står i vardagsrummet
Men jag har hyrt ett föråd med ståldörr lite längre ner på gatan. där får
den bo, sen när det blir 2 så får dom dela på utrymmet.

Tanken är sen att när den jag dela förådet med tar sin sker så blir det meckar sälle med en liten bänk och sånnt, min FV såg ut som hon vill skada mig när jag höll på igr p vårat parket golv i vardagsrummet.
Tackar
_Kakan

Lotta-Karin
Posts: 29
Joined: 30 Nov 2010 13:57

Re: Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by Lotta-Karin » 04 Apr 2011 14:47

Appropå stöldrisk å sånt hemskt så hade vår granne en bra (?) idé som han pitchade för oss, nämligen: Man sätter ut en jädrans fin å stöldbegärlig dyr jävel till cykel en kväll/natt å så ligger man ett gäng i rånarluvor å basebollträn´i nån trappuppgång/buske i närheten å väntar å vaktar "fällan". När tjyven kommer tassande (för det förutses den göra) så springer alla fram å skräms allt vad man orkar å kanske slår lite på tjyven.. Sen upprepas detta tills den dagen det blir allmänt känt bland cykeltjyvar att rör man en cykel får man liksom stryk. Å vipps!! Så vågar dom inte...
Jag vet inte... Men efter varje snodd cykel så ökar ju helt klart behovet å viljan att medels basebollträn´läxa upp jäveln...

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by ana » 04 Apr 2011 15:52

Just den där idén har jag haft många många ggr. Lockbete och sedan filma allt plus att man gömmer en gps-sändare i ramen eller något.

Vigilante FTW!

Jakelol
Posts: 164
Joined: 19 Mar 2011 12:39
Location: Uppsala

Re: Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by Jakelol » 04 Apr 2011 16:06

Det där är ju lite som vissa polisstyrkor i USA gör. Dom placerar ut en bil i ett om råde där dom vet att det själs mycket och så ligger dom på lur och tar dom tjuvar som själ bilen :P

kiwiholmberg
Posts: 83
Joined: 11 Oct 2010 09:32
Location: Eskilstuna

Re: Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by kiwiholmberg » 04 Apr 2011 20:38

Lotta-Karin wrote:Appropå stöldrisk å sånt hemskt så hade vår granne en bra (?) idé som han pitchade för oss, nämligen: Man sätter ut en jädrans fin å stöldbegärlig dyr jävel till cykel en kväll/natt å så ligger man ett gäng i rånarluvor å basebollträn´i nån trappuppgång/buske i närheten å väntar å vaktar "fällan". När tjyven kommer tassande (för det förutses den göra) så springer alla fram å skräms allt vad man orkar å kanske slår lite på tjyven.. Sen upprepas detta tills den dagen det blir allmänt känt bland cykeltjyvar att rör man en cykel får man liksom stryk. Å vipps!! Så vågar dom inte...
Jag vet inte... Men efter varje snodd cykel så ökar ju helt klart behovet å viljan att medels basebollträn´läxa upp jäveln...
Ja så kan man ju göra om man är jävligt engagerad, inte har något jobb (tid att vänta ute hela nätterna) och gillar att bli åtalad för misshandel.

Det här med cykelrum är lite olika beroende på vart man bor och vilka grannar man har. Egentligen är det ju rätt lugnt att sitta i cykelrummet och såga upp ett lås, ingen insyn och låg risk att någon passerar.

Min egen uppfattning är att en cykel som är fastlåst i någonting med ett någorlunda bra lås (som inte går att klippa upp) och står på en öppen plats, har låg stöldrisk. Att klippa upp ett klent kabellås gör man tyst snabbt medans ett bygellås måste kapas av och det för en jävla massa oväsen.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by Jonatan F » 04 Apr 2011 20:58

kiwiholmberg wrote:
Lotta-Karin wrote:Appropå stöldrisk å sånt hemskt så hade vår granne en bra (?) idé som han pitchade för oss, nämligen: Man sätter ut en jädrans fin å stöldbegärlig dyr jävel till cykel en kväll/natt å så ligger man ett gäng i rånarluvor å basebollträn´i nån trappuppgång/buske i närheten å väntar å vaktar "fällan". När tjyven kommer tassande (för det förutses den göra) så springer alla fram å skräms allt vad man orkar å kanske slår lite på tjyven.. Sen upprepas detta tills den dagen det blir allmänt känt bland cykeltjyvar att rör man en cykel får man liksom stryk. Å vipps!! Så vågar dom inte...
Jag vet inte... Men efter varje snodd cykel så ökar ju helt klart behovet å viljan att medels basebollträn´läxa upp jäveln...
Ja så kan man ju göra om man är jävligt engagerad, inte har något jobb (tid att vänta ute hela nätterna) och gillar att bli åtalad för misshandel.

Det här med cykelrum är lite olika beroende på vart man bor och vilka grannar man har. Egentligen är det ju rätt lugnt att sitta i cykelrummet och såga upp ett lås, ingen insyn och låg risk att någon passerar.

Min egen uppfattning är att en cykel som är fastlåst i någonting med ett någorlunda bra lås (som inte går att klippa upp) och står på en öppen plats, har låg stöldrisk. Att klippa upp ett klent kabellås gör man tyst snabbt medans ett bygellås måste kapas av och det för en jävla massa oväsen.
Aka. combon är bra? (kabel för framhjulet, bygel till bakhjulet/marken som jag kör?)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by oskarwallin » 04 Apr 2011 21:25

Bygel till bakhjulet hjälper ju inte så mycket, om cykeln inte också är fastlåst i en stolpe eller dyl. Annars tror jag det där är toppen!

tunnelbana
Posts: 82
Joined: 21 Jul 2010 21:17

Re: Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by tunnelbana » 04 Apr 2011 23:07

Repost från nån tråd som bläddra i men ack så passade
:p

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by Nomis » 05 Apr 2011 16:28

Jultomten wrote:
aeiouy wrote:
Nomis wrote:+ Tog årets första cykeltjuv igår

- Killen blev inte omhändertagen

...
Årets cykeltjuvssäsong har börjat lite segt. Skulle vara kul att slå förra årets rekord som låg på 7 tjuvar.
Vigilantenivå nästan ju. Utveckla? :)
Jag är på! Några tips hur man fångar dem, använder du bete typ gamla Kryptonite lås eller så?

/Micke

Istället för att smutsa ner Plus/minus-tråden tar jag och skriver lite här..

Mitt tips på att fånga en cykeltjuv är helt enkelt att vara uppmärksam. Hur uppträder personen? Hur är han/hon klädd? "Letar" personen efter något? Flackande blick? Hur ser skorna ut? Vad är det för cykel som håller på att bli stulen? Tar det lång tid att "låsa upp" cykeln? Helt enkelt små detaljer som gör att du känner att det är någon som inte stämmer. Killen som jag tog igår hade tex en tjock luvtröja på sig med huvan uppdragen. Vem har det en skapligt solig dag med ca 15+ ute?

Skulle du fortfarande inte var var säker på att en hoj blir stulen, ställ dig ett par meter ifrån personen och råstirra. Då märker du rätt snabbt vad som är på gång...

Alla personer som jag varit med och tagit har gett sig på cyklar med sk slanglås. Snabbt, smidigt och framför allt låter det knappt något.

Ser jag någon som snor en hoj ringer jag 112, försöker lämna så bra signalement som möjligt, gärna detaljrikt som tex tryck på kläder, färg på skor etc.

Ett litet exempel från igår:

Killen som snodde cykeln hade svart huvtröja med ett svart glansigt tryck på vänster axel/bröst, under den hade en vad som såg som ett lila basketlinne med en vit söm, ljusa baggy jeans, svarta skor med vita sula.

Hans polare hade också svart huvtröja och baggy jeans. Så de skulle kunna skyllt på varandra. Men, enligt polisen, tack vare min beskrivning så var det ganska lätt att veta vem av dem som snodde cykeln.

Phhhuu, frågor på det?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by ArvidSvensson » 05 Apr 2011 19:46

kiwiholmberg wrote:...
Att klippa upp ett klent kabellås gör man tyst snabbt medans ett bygellås måste kapas av och det för en jävla massa oväsen.
Yrkestjuven bänder upp bygellås med domkraft. Tyst och effektivt. Mercedes har en liten jävel som tydligen är poppis. Tricket är att ha en så tajt bygel som möjligt så domkraften inte kommer åt.

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by kakan » 05 Apr 2011 20:57

ArvidSvensson wrote:
kiwiholmberg wrote:...
Att klippa upp ett klent kabellås gör man tyst snabbt medans ett bygellås måste kapas av och det för en jävla massa oväsen.
Yrkestjuven bänder upp bygellås med domkraft. Tyst och effektivt. Mercedes har en liten jävel som tydligen är poppis. Tricket är att ha en så tajt bygel som möjligt så domkraften inte kommer åt.

Samt fylla ut så mycket som möjligt med ram hjul och stolpe.
Tackar
_Kakan

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by jon » 05 Apr 2011 22:33

Folk verkar tycka att Kryptonite mini är för små, att dom inte klarar av att låsa hjul + ram + stolpe.
Många verkar glömma att så länge man låser hjulet inom baktringeln så räcker det med att låsa hjul+ stolpe.
Like so:
Image
Så länge låset sitter inom baktriangeln så är även ramen safe, finns inte en chans att "lirka loss" ramen utan att ta sönder ett kedjestag...
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by Bratt » 07 Apr 2011 11:47

Image
Image
Abus Bordo granit x-plus

Någon som hört något?? Verkar sjukt smidigt tycker jag men håller det?

Sai
Posts: 34
Joined: 14 Jun 2010 11:27

Re: Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by Sai » 07 Apr 2011 14:32

Flickvännen har sin Colnago i vardagsrummet, så jag får ha Cinellin i sovrummet.
Fair deal.

Hon har ett sånt Bordolås. Det är säkert som fan. Men det väger lika mycket som cykeln.

Post Reply