Köptips

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Köptips

Post by abacaxi » 12 Sep 2013 23:20

mina kinakokoshjul har radial på ickedrivsidan och enkors på drivsidan och bara 24 ekrar totalt. verkar funka och jag är ju varken lätt eller bensvag, men vi får väl se hur länge.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Köptips

Post by bankiren » 12 Sep 2013 23:26

abacaxi wrote:mina kinakokoshjul har radial på ickedrivsidan och enkors på drivsidan och bara 24 ekrar totalt. verkar funka och jag är ju varken lätt eller bensvag, men vi får väl se hur länge.
shamal track har samma, dock 16 ekrat :P
@fistasthlm

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Köptips

Post by Kiliam » 13 Sep 2013 00:14

bankiren wrote:
abacaxi wrote:mina kinakokoshjul har radial på ickedrivsidan och enkors på drivsidan och bara 24 ekrar totalt. verkar funka och jag är ju varken lätt eller bensvag, men vi får väl se hur länge.
shamal track har samma, dock 16 ekrat :P
Är inte Shamal brutalt starka fälgar?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Köptips

Post by Ronny » 13 Sep 2013 07:35

bankiren wrote:^går dock att köra radial på icke drivsida bak :)
Stämmer och kan ses som det vanligaste sättet att ekra lvghjul.

Det är en laser crono i tråden ovan och den kanske säger mer än cannondalen varför man använde sig av radialt i fram. Allt var för aerodynamikens skull och ett framhjul under ett tempo fungerar dem bra. Nackdelen med radialt är att hjulen blir svagare och då bak. t. ex. radialekrade UFO hjul kan upplevas som svampiga vid igångdrag och under hårt tryck/kadens och fungerar bäst på jämna fina vägar. Även Roval lyckades en del cyklister dra sönder.
Finns även ex. på radialekrade bakhjul för bana men de har sin begränsade livslängd och passar inte alla cyklisters vikt och åkstil.
Мясо это убийство

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Köptips

Post by Q&D » 13 Sep 2013 07:55

Fleksnes, du kan din sak,

Jag hänger inte riktigt med kring det aerodynamiska. Är det verkligen så att radialekrat ger märkbar skillnad jmf med korsekrat?

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Köptips

Post by Indurain » 13 Sep 2013 08:47

Q&D wrote:Jag hänger inte riktigt med kring det aerodynamiska. Är det verkligen så att radialekrat ger märkbar skillnad jmf med korsekrat?
Nej, korsen ligger för långt bort från däcket (där hjulet snurrar snabbast)för att ha någon inverkan på aerodynamiken, Har för mig att UFO valde radialt på båda sidor, för att få bästa möjliga kontakt för plastskivorna.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Köptips

Post by Q&D » 13 Sep 2013 09:28

Indurain wrote:....för att få bästa möjliga kontakt för plastskivorna.
Då förstår jag

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Köptips

Post by Q&D » 13 Sep 2013 09:30

Ronny wrote:
bankiren wrote:^går dock att köra radial på icke drivsida bak :)
Stämmer och kan ses som det vanligaste sättet att ekra lvghjul.
?
Den kombinationen var ny för mig. Har kanske inte tittat så noga.

roope
Posts: 420
Joined: 09 Apr 2013 17:32
Location: Stokeholm

Re: Köptips

Post by roope » 13 Sep 2013 11:36

Någon som kan tipsa om vad de finns för lo-pro ramar som för tillfället är i produktion? Vet om Cinelli histo och bolt samt affinity, finns det några andra märken som jag missat?

Edit: kändes onödigt med en ny tråd så jag postade här.
Last edited by roope on 13 Sep 2013 14:01, edited 2 times in total.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Köptips

Post by måns » 13 Sep 2013 11:40

^LOW, Leader kagero?

//M

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Köptips

Post by salta_killen » 13 Sep 2013 11:45

Från en som det pirrar lite i magen på varje gång den här tråden uppdateras, kan vi inte hålla den här tråden till köptips och inte allmän frågelåda? Diskutera ekring i mekforat och googla lo pro? :)

mvh
gnällspiken

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Köptips

Post by Kiliam » 13 Sep 2013 13:12

salta_killen wrote:Från en som det pirrar lite i magen på varje gång den här tråden uppdateras, kan vi inte hålla den här tråden till köptips och inte allmän frågelåda? Diskutera ekring i mekforat och googla lo pro? :)

mvh
gnällspiken
Jag tycker gärna att folk får fråga om tips på vad de ska köpa istället för att skapa en ny tråd för varje fråga.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Köptips

Post by Q&D » 13 Sep 2013 13:40

salta_killen wrote:Från en som det pirrar lite i magen på varje gång den här tråden uppdateras, kan vi inte hålla den här tråden till köptips och inte allmän frågelåda? Diskutera ekring i mekforat och googla lo pro? :)

mvh
gnällspiken
Frågan kring ekringen kunde jag förstås ha tagit i en ny tråd. Jag ska förbättra min foradiciplin.
Samtidigt tror jag inte man ska hålla för nitiskt på ordningstänket, för lite spontantfrågor är bra för debattklimatet. Risken är annars de små frågorna inte blir ställda.

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Köptips

Post by TJ Mackey » 13 Sep 2013 14:06

Q&D wrote:
salta_killen wrote:Från en som det pirrar lite i magen på varje gång den här tråden uppdateras, kan vi inte hålla den här tråden till köptips och inte allmän frågelåda? Diskutera ekring i mekforat och googla lo pro? :)

mvh
gnällspiken

Samtidigt tror jag inte man ska hålla för nitiskt på ordningstänket, för lite spontantfrågor är bra för debattklimatet. Risken är annars de små frågorna inte blir ställda.
Men för att säkerställa sökbarheten så borde disciplin idkas ständigt.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Köptips

Post by Q&D » 13 Sep 2013 14:12

TJ Mackey wrote:
Q&D wrote:
salta_killen wrote:Från en som det pirrar lite i magen på varje gång den här tråden uppdateras, kan vi inte hålla den här tråden till köptips och inte allmän frågelåda? Diskutera ekring i mekforat och googla lo pro? :)

mvh
gnällspiken

Samtidigt tror jag inte man ska hålla för nitiskt på ordningstänket, för lite spontantfrågor är bra för debattklimatet. Risken är annars de små frågorna inte blir ställda.
Men för att säkerställa sökbarheten så borde disciplin idkas ständigt.
Men blir frågan aldrig ställd så finns det inget att söka....

För övrigt så borde de sista inläggen här ligga i en lämplig tråd för metadebatter.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Köptips

Post by Otto » 13 Sep 2013 14:16

Q&D wrote:
TJ Mackey wrote:
Q&D wrote:
salta_killen wrote:Från en som det pirrar lite i magen på varje gång den här tråden uppdateras, kan vi inte hålla den här tråden till köptips och inte allmän frågelåda? Diskutera ekring i mekforat och googla lo pro? :)

mvh
gnällspiken

Samtidigt tror jag inte man ska hålla för nitiskt på ordningstänket, för lite spontantfrågor är bra för debattklimatet. Risken är annars de små frågorna inte blir ställda.
Men för att säkerställa sökbarheten så borde disciplin idkas ständigt.
Men blir frågan aldrig ställd så finns det inget att söka....

För övrigt så borde de sista inläggen här ligga i en lämplig tråd för metadebatter.
Flytta diskussionen till OT nu.

Sen kan man söka på t.ex "hjulbygge" eller nått annat närbesläktat. Det finns garanterat ett svar här på forumet. Om inte ställ frågan i den bredaste tråden i ämnet. Enkelt.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Köptips

Post by Ronny » 13 Sep 2013 15:36

Q&D wrote:Fleksnes, du kan din sak,

Jag hänger inte riktigt med kring det aerodynamiska. Är det verkligen så att radialekrat ger märkbar skillnad jmf med korsekrat?
Ja de har en aerodynamisk fördel gentemot vad som fanns i hjulväg under den tiden jag referar till. Du kan fråga vilken som tempocyklist som helst (som undertecknad) som kört med olika hjul under tempo. Man försökte reducera antal ekers för mindre vinddrag och använde aeroprofilerade tubfälgar. Man märker skillnad oavsett om det är 700C eller 650C hjul. Det blir inte den dramatiska skillnaden från radialt aeroekrat gentemot ett korsekrat 28h 32h 36h som när man använder sig av diskhjul eller högprofilshjul som shamal. Snabba hjul gör att många idag kan snitta kring 40km/h men starka cyklister klarar det även med lågprofilstub och korsekrat 36h och dessa cyklister blir väldigt snabba när de kör med aerohjul.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Köptips

Post by Ronny » 13 Sep 2013 15:46

abacaxi wrote:mina kinakokoshjul har radial på ickedrivsidan och enkors på drivsidan och bara 24 ekrar totalt. verkar funka och jag är ju varken lätt eller bensvag, men vi får väl se hur länge.
Problemet med högprofilshjul som dina är främst att man ska undvika alltför dåligt underlag typ Paris–Roubaix annars håller dem bra. Starka cyklister som belastar hjulen hårt under lång tid sliter givetvis ut dem fortare och kan dra sönder dem pga vridmoment. Jag känner en urstark tempocyklist som tränat distans med billiga kinahjul och de håller ännu efter två säsonger.
Мясо это убийство

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Köptips

Post by Indurain » 13 Sep 2013 17:14

Leta upp ett vindtunneltest där man jämför ett 28h radialekrat framhjul vs 2kors, (samma profil på fälgen & ekrar).

"Snabba hjul gör att många idag kan snitta kring 40km/h"

Under hur lång sträcka? 5mil+,10mil+?, solo eller i grupp?, dom som nu snittar i 40km/h vad för hjul körde dom på innan köp av snabba hjul ? och i vilken hastighet snittade dom med sitt gamla hjulpar ?.
Rule #242 - More is good ... all is better.

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Köptips

Post by salta_killen » 13 Sep 2013 18:58

Spontanfrågor låter som ett helt grymt namn på en tråd för det syftet. Denna tråden heter köptips :)

Post Reply