dekaler

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
hejdå

dekaler

Post by hejdå » 03 May 2008 10:48

Hej cykel-gänget!

Våren är kommen, sommaren står runt hörnet, livet är härligt. Hur som helst så har jag en gammel bianchi ram hos en god vän som kan svetsa, de vertikala dropoutsen skall av och horisontala skall på. Den cykeln skall jag burkmåla i sinom tid, efter det tänkte jag slänga på några sköna klibbor! Är det någon som har tips om hur man skall gå till väga, något man ska tänka på? Någon som har tips på bra och biligt tryckeri?

/Simpa

User avatar
Martin B
Posts: 119
Joined: 11 Feb 2008 20:09
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin B » 03 May 2008 17:16

Jag har sett provklistermärken från Stickit som såg mycket högklassiga ut! Jag äger annars en skärmaskin som skär ut vinyldekaler, så om du vill kan jag fixa det för en billig peng. :) (men då blir det ju inget tryck alltså).. jag gjorde den här till min egen hoj:

Image

hejdå

Post by hejdå » 04 May 2008 09:05

du har en plotter alltså, jo men du får gärna hooka mig med vinyldekaler. Så håller vi det i familjen också, slipper någon tjock tryck-steffe håva in mina surt förvärvade dansk-dollars! Nu återstår det alltså bara att öppna illustrator och se vad som händer! Jag pm:ar när det börjar närma sig!

User avatar
j galland
Posts: 433
Joined: 05 Jan 2008 18:41
Location: Årsta Stockholm

Post by j galland » 04 May 2008 21:42

annars kanske water slides för bläckstråle kan va nått?

några tester med illustrator+en halvdann skrivare
Image

Image

6st A5 ark för 120:- på Wentzels, priset "Decal Bondern´" (en spray som binder bläcket) minns jag inte men under en hundring iaf.
Finns både i vitt och transparant

den transparanta blir bäst på ljus bakrund


Image

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Post by olebole » 04 May 2008 22:37

janne a wrote:annars kanske water slides för bläckstråle kan va nått?

några tester med illustrator+en halvdann skrivare
[img]http://stukastudios.eu/fen.gif[/g]

[img]http://stukastudios.se/bil.jpg[/g]

6st A5 ark för 120:- på Wentzels, priset "Decal Bondern´" (en spray som binder bläcket) minns jag inte men under en hundring iaf.
Finns både i vitt och transparant

den transparanta blir bäst på ljus bakrund


[img]http://stukastudios.se/dekal.jpg

Det där ser ju intressant ut... Hur hållbart blir resultatet egentligen?

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 05 May 2008 10:02

olebole wrote:
Det där ser ju intressant ut... Hur hållbart blir resultatet egentligen?
i värsta fall borde man ju bara kunna sätta en transparentfilm utanpå som skydd.. eller klarlacka ovanpå.

hejdå

Post by hejdå » 05 May 2008 10:05

det som spontant får mig att tveka till att printa dekaler på bläckstråle skrivaren är ju att färgerna har en tendens till att blöda... den där fixeringssprayen kanske gör susen men en cykel skall ju tåla hyfsat tuffa tag. regn, vägsalt, rullgrus och annat jävulskap. kan en bläckstråle verkligen göra det jobbet?

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 14 May 2008 21:03

kanske fel tråd, men hur tar man bort dekaler enklast från en ram utan att skada den för mycket?

hejdå

Post by hejdå » 14 May 2008 21:42

här i danmark kan gå och köpa något som heter rænse-benzin, det och en sån där svamp du har till disken borde göra jobbet... men vad nu den här rænse-benzinen heter på svenska har jag ingen aning om, jag har fått för mig att det är något sjukt miljöfarligt som de goda svenskarna förbjöd redan 1974 men som de slappa danskarna fortfarande kör med...

SideVanHigh
Posts: 3
Joined: 05 May 2008 05:03
Location: Jönköping

Post by SideVanHigh » 15 May 2008 07:06

Värm upp klistret med en hårblås/värmepicka o dra bort dekalen, sen ede bara att hälla lite lacknafta i en trasa o gnugga..

Lacknafta är snällt mot lacken, men käkar upp alla klisterrester..

// Patrik

majspipan
Posts: 17
Joined: 10 Feb 2008 15:20
Location: Stockholm

Post by majspipan » 15 May 2008 08:48

SideVanHigh wrote:Värm upp klistret med en hårblås/värmepicka o dra bort dekalen, sen ede bara att hälla lite lacknafta i en trasa o gnugga..

Lacknafta är snällt mot lacken, men käkar upp alla klisterrester..

// Patrik
Kan också ge förödande resultat, då dekalerna oftast ligger under ett lager klarlack.
A man who turns himself into a beast, gets rid of the pain of being a man.

SideVanHigh
Posts: 3
Joined: 05 May 2008 05:03
Location: Jönköping

Post by SideVanHigh » 15 May 2008 12:07

Då kvittar väl tillvägagångssättet, lacken förstörs ju i vilket fall.. Lacknafta är fortfarande snällt mot lacken, med eller utan klarlack..

// Patrik

SebbeK
Posts: 81
Joined: 18 Jan 2008 14:53
Location: Sandared (utanför Borås)

Post by SebbeK » 16 May 2008 12:03


Post Reply