[UNDERSÖKNING] Bromsars vara eller icke vara
Vill först gratta att cykeln är tillbaka! Skönt med lyckliga slut på tjuvarhistorier.Blattin wrote:Såg den här tråden i morse men kunde inte svara på den eftersom min cykel blev stulen igår men nu är den återlämnad och jag cyklar fixed med frambroms.
Vore kul med hjälmstatistik också om trådskaparen har lust. Jag cyklar med hjälm
Angående hjälm-statistik så får det bli en annan undersökning. De som kör med hjälm har i vissa fall påpekat detta, men jag tror det är långt ifrån alla. På samma sätt har de hjälmlösa antagligen inte känt någon anledning att nämna detta. Därför skulle statistik på hjälmar ifrån denna tråd bli missvisande. Det känns lite sent att lägga till den frågan nu eftersom vi har så många som redan svarat. Det kan bli mer rörigt än nödvändigt, hoppas du förstår!
...men vi kan ju ha det som en undersökning i slutet av sommaren
Jag har nu sett ett problem med undersökningen. Målet var att ta reda på vilken typ av bromsuppsättning folk väljer att ha på sina cyklar. Hittills har jag räknat respektive användares bidrag additivt oberoende antal cyklar per användare. Tyvärr gör detta att jag undersöker vilken bromsuppsättning cyklarna har på forumet, vilket inte var målet.
T.ex:
Jag har ett jättelager av 500 cyklar. Alla fixed gear och alla med både fram och bakbroms. Skulle detta med nuvarande metod läggas till i statistiken skulle bak och frambroms vara totalt dominerande. Ej önskvärt.
BTI
Istället kommer nu varje användare få ett BTI... dvs ett... Broms-Typ-Index. ("Index" i brist på annat ord). I detta tas istället den relativa bromsuppsättningen fram och bidraget ifrån varje användare normeras. Oavsett om användare har 1 cykel eller 20 cyklar kommer bidraget bli lika stort. T.ex. i ovanstående exempel med 500 fram&bakbroms-cyklar kommer index vara på:
0 Utan broms
0 Frambroms
1 Fram och bakbroms
(Precis samma som om jag bara haft 1 fram&bakbroms-cykel)
En person med 4 st bromslösa cyklar, 5 st cyklar med frambroms och 1 med fram och bakbroms kommer ha ett index på:
0,4 Utan broms
0,5 Frambroms
0,1 Fram och bakbroms
För matematiskt noggranna kommer det kännas aningen krystat att ta fram någon sorts procentsats ur detta; men det stämmer bättre överens med det ursprungliga syftet med undersökningen. Om någon skulle ha ett bättre förslag på lösning lyssnar jag gärna
(Jag ska försöka hålla båda typer av insamlingsmetod igång ifall det skulle vara någon som är intresserad av bromstypsfrekvensen oberoende ägare)
T.ex:
Jag har ett jättelager av 500 cyklar. Alla fixed gear och alla med både fram och bakbroms. Skulle detta med nuvarande metod läggas till i statistiken skulle bak och frambroms vara totalt dominerande. Ej önskvärt.
BTI
Istället kommer nu varje användare få ett BTI... dvs ett... Broms-Typ-Index. ("Index" i brist på annat ord). I detta tas istället den relativa bromsuppsättningen fram och bidraget ifrån varje användare normeras. Oavsett om användare har 1 cykel eller 20 cyklar kommer bidraget bli lika stort. T.ex. i ovanstående exempel med 500 fram&bakbroms-cyklar kommer index vara på:
0 Utan broms
0 Frambroms
1 Fram och bakbroms
(Precis samma som om jag bara haft 1 fram&bakbroms-cykel)
En person med 4 st bromslösa cyklar, 5 st cyklar med frambroms och 1 med fram och bakbroms kommer ha ett index på:
0,4 Utan broms
0,5 Frambroms
0,1 Fram och bakbroms
För matematiskt noggranna kommer det kännas aningen krystat att ta fram någon sorts procentsats ur detta; men det stämmer bättre överens med det ursprungliga syftet med undersökningen. Om någon skulle ha ett bättre förslag på lösning lyssnar jag gärna
(Jag ska försöka hålla båda typer av insamlingsmetod igång ifall det skulle vara någon som är intresserad av bromstypsfrekvensen oberoende ägare)
Last edited by Nhim on 28 Jun 2009 17:04, edited 2 times in total.
fixed/frambroms...
fixed/frambroms