Vilka nav kör ni med?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
jonasd
Posts: 52
Joined: 20 Dec 2007 22:02
Location: Sthlm
Contact:

Vilka nav kör ni med?

Post by jonasd » 24 Apr 2008 14:13

Undrar över nav, jag kör med Alien hjul och tycker att naven funkar fint men är sugen på lite mer bling. vilka nav kör ni med och skriv gärna för och nackdelar.




Mvh


Jonas
En skuld kan gäldas men skam består

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 24 Apr 2008 16:24

Formula och ett par IRO "premier" nav på ingående.

Formla naven har inte spökat någonting än så länge bortsett från en låsring gjord av skumplast. Får återkomma när IRO-naven landat och testkörts.
Cogs 'n Kegs

User avatar
jonasd
Posts: 52
Joined: 20 Dec 2007 22:02
Location: Sthlm
Contact:

Post by jonasd » 24 Apr 2008 16:29

ha ha skumplast låter toppen!! Är det någon som vill dela med sig av sina åsikter kring Phil Wood, Soma och Surly nav?
En skuld kan gäldas men skam består

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 24 Apr 2008 16:36

Kan skriva på om det där med skumplast. Drog sönder första klacken innan jag ens börjat dra åt. Nu undrar jag vilken låsring jag ska uppgradera till som passar.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 24 Apr 2008 17:27

Har ett hjulpar med Aliennav. Har inte provat ännu men drevet som hänger med är väldigt tunnt. Skulle hänga på ett surlydrev men då fick inte låsringen plats ??!

En fixie med formulanav men jag har inte dragit på låsringen själv så jag kan inte kommentera "skumplast" grejjen.

En fixie med on one nav. Riktigt jävla skitnav. Har lyckats skidda så att drevet tryckte av låsringen så att navets låsringsgängor hängde som en serpentin runt axeln. Flipflop fix/fix så jag har en sida kvar men sen blir det soptunnan. Verkar vara gjort av blomjord snarare än skumplast.

En fixie med phil wood. Grymt stabil känsla. Kan iofs bero på at DrSpoke har byggt hjulen och de är tokstyva. Helt servicefria nav (sägs det).

/Arvid

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 24 Apr 2008 18:24

Min cykel rullar på Phil's och jag har i stort sätt inget negativt att säga annat än att dom borde ha löst dealen med att lagren ligger öppet. Skit kommer att komma in där det inte ska. Men jag rekomenderar naven ändå. Plus deras drev och låsringar, ingen mjukplast, ost eller jord där inte! Mina hjul byggdes också av DrSpoke, 36H hi-flange Phil's 4X till Deep V's blir inget annat än jävligt styva hjul!

Har även haft ett White Industries som var helt ok. Lyssnade dock inte på att lagret började ta slut (glappa) och det rann ut det som finns i ett lager. Ett jävla jobb att få loss det som inte ramlade ut! =)

Har även ett hjulpar med Miche Primato-nav, funkar dom med men nånting är galet med gängningen där. Gillar inte heller deras drev-bearer-system.

Är inte typ Formula, Surly, IRO, Velocity, Alien, etc i stort sätt samma nav med olika namn?

Funderar på att köpa ett par Profile till nästa projekt, kolla hur dom funkar. Eller så blir det Phil's där också. Inget bestämt än.

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 24 Apr 2008 22:10

Jag kör Shimano DuraAce på mina gamla hjul och har idag byggt klart ett hjulpar på ännu ett par DuraAce-nav.
Har hittills inte haft några som helst problem med gängor eller så. Allt sitter supertight.
Enda negativa är att efter bara ca 3månader så känns lagren "grusiga". Dom rullar ju fortfarande bra med inte lika smooth som tidigare...
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Tommypistolen
Posts: 129
Joined: 04 Feb 2008 19:45
Location: Hisingen
Contact:

Post by Tommypistolen » 25 Apr 2008 08:54

jag har ett par formula. om man byter drev och låsring till något stadigare så är de helt ok. att de har slutna maskinkullager ser jag som en stor fördel och gör att jag föredrar dem framför de "finare" naven.
...Damn the man, save the empire...

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 25 Apr 2008 13:54

Jag har kört med surly , formula och Milwaukee har inte haft något problem med nån av dom , formula naven rullar på bra efter en slaskig vinter.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Post by olebole » 26 Apr 2008 13:10

ArvidSvensson wrote:
En fixie med on one nav. Riktigt jävla skitnav. Har lyckats skidda så att drevet tryckte av låsringen så att navets låsringsgängor hängde som en serpentin runt axeln. Flipflop fix/fix så jag har en sida kvar men sen blir det soptunnan. Verkar vara gjort av blomjord snarare än skumplast.
Låter inte detta mer som ett drev/låsringsrelaterat problem?
Tycker mest att jag hört att folk tycker att on one är riktigt prisvärda.
Jag kan dock återkomma i frågan när jag fått mina nyköpta on one i rullning :)

Post Reply