[OT] Systemkameror

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

[OT] Systemkameror

Post by patrik » 31 May 2009 15:22

Har bestämt mig för att köpa en systemkamera och behöver lite råd från kloka konsumenter. Kan tänka mig att lägga 4-5 tusen på en kamera, alltså ingen värstingpryl. Har suttit och kollat lite spec på kameror, men det är svårt att veta hur dem upplevs och fungerar i verkligheten. Alla tankar välkomna och uppskattas.

Kriterier som är viktiga för mig:
- Snabb uppstart
- Batteritid lång
- Lättanvänd
- Gärna gedigen och skön att hålla i
- Att det finns objektiv att köpa till och gärna att dessa är billiga
- Ingen nödvändighet, men jag skulle gilla att kunna se det jag ska fota i LCD-skärmen

Prince of the rodeo
Posts: 666
Joined: 24 Jun 2008 01:53

Post by Prince of the rodeo » 31 May 2009 15:38

Boon är nog mannen du ska snacka med :) Har en D40 själv, sjukt nöjd, det är ju inget man stoppar i fickan men tycker ändå att den är robust och smidig!

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 31 May 2009 15:38

köp min Pentax k10d kamerahus, 4000sek :wink:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K10D

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: [OT] Systemkameror

Post by Gustav » 31 May 2009 17:42

Nikon D60 + kitobjektiv(18-55): 4500:-

Kriterier som är viktiga för dig:
+ Snabb uppstart
+ Lättanvänd
+ Gärna gedigen och skön att hålla i
+ Att det finns objektiv att köpa till och gärna att dessa är billiga

- Batteritid lång
- Ingen nödvändighet, men jag skulle gilla att kunna se det jag ska fota i LCD-skärmen

I övigt:
+ Sannerligen prisvärd

Som sagt, robust kamera med många möjligheter till prisvärda objektiv. Huset saknar dock autofokusmotor så det måste objektivet stå för själv. Att använda den optiska sökaren slår lcd-sökare på fingrarna hårt, tycker jag. Batteritiden kan jag inte jämföra med andra fabrikat och modeller, men den når ju verkligen inte upp till batteritiden på min Panasonic kompaktkamera. Ett extrabatteri är väl standard om man vill känna sig seriös.
Vad gäller objektiv så går ju kvaliteten i paritet med priset, det är mycket tydligt. Ett hyggligt hus och ett superfint objektiv tycker jag är smartare än ett dyrt hus med hyggligt objektiv. Köpte själv till ett zoomobjektiv i den lägre prisklassen och det blir ju inga Mattias Klum-bilder med det direkt.

Märk väl att min kamera var billigare i butik nere på byn än på alla internetbutiker. Hundralappar kan sparas.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 31 May 2009 18:53

Prince of the rodeo wrote:Boon är nog mannen du ska snacka med :)
Hasselbladare säger han :) F.ö. har jag också en D40, den sämsta kamera jag har ägt men den är inte till salu! Finns inget jag gillar med den, trög, ologisk menysystem typiskt nikon, taskig optik (paket). m.m.m.m. Fick den i present .....
Мясо это убийство

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 31 May 2009 19:17

Även jag har en nikon, en gammal sliten d50. Den gör väl sitt jobb, inte så mycket mer. Kitobjektivet 18-55 använder jag aldrig, skräp. Skulle inte köpa en kamera utan fokusmotor. Antiskak i huset vore ju trevligt också så man kan få det på lite gamla, billiga trevliga objektiv - fast det lär nog nikon inte skaka fram på länge :(

Prince of the rodeo
Posts: 666
Joined: 24 Jun 2008 01:53

Post by Prince of the rodeo » 31 May 2009 19:24

Där ser man Ronny, tråkigt att höra att du tycker att vi båda äger en skitkamera. Jag fick den inte i present utan hustlade den fair and square från onoff så jag är nöjd med en kamera som D40:n i helhet då jag fick den för en billig peng..

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Post by klasolsson » 31 May 2009 20:34

Jag har en D80, den fyller 3 år nu i dagarna...den är billig i dagsläget om du hittar någon i en affär. Har sett den för 4-5000 om jag inte missminner mig. Jag har som sagt haft den några år nu men är fortfarande nöjd.

Hoppas du hittar nåt bra!

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 31 May 2009 23:05

Svårt att hitta en systemkamera i den prisklassen som gör allt det där.
Man får leva med att den inte levererar fullt ut.

Jag köpte iaf en Lumix LX3 då jag ville kunna ha med mig den.
Har den med mig nästan varje dag och gillar den skarpt.

Den är ju ett alternativ om du kan leva med fast optik det som man saknar väger den ju upp med sin nätta storlek och fantastiskt fina bildsensor och leica optik. Den är nog det bästa man kan köpa i den klassen om man inte köper en "ren" leica.
Men vill man ha möjligheten till olika optik så går den ju bort.

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Re: [OT] Systemkameror

Post by nelp » 01 Jun 2009 00:51

patrik wrote:Har bestämt mig för att köpa en systemkamera och behöver lite råd från kloka konsumenter. Kan tänka mig att lägga 4-5 tusen på en kamera, alltså ingen värstingpryl. Har suttit och kollat lite spec på kameror, men det är svårt att veta hur dem upplevs och fungerar i verkligheten. Alla tankar välkomna och uppskattas.

Kriterier som är viktiga för mig:
- Snabb uppstart
- Batteritid lång
- Lättanvänd
- Gärna gedigen och skön att hålla i
- Att det finns objektiv att köpa till och gärna att dessa är billiga
- Ingen nödvändighet, men jag skulle gilla att kunna se det jag ska fota i LCD-skärmen
Ifall du kan tänka dig att skippa live-view skulle jag kolla efter en beg D80.

-I praktiken ingen fördröjning vid upstart
-Bra batteritid
-smidig, inte 15 extra knappar, men man behöver inte in i en meny för varenda inställning som på D40/D60
Skippa kitzoomen kör på ett fast 50 möjligen ett fast 20mm med (sigmas f1.8 är trevlig)

Då hamnar du nog totalt över 5000:- men du kan nog komma under det med bara en 50mm/f1.8

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 01 Jun 2009 18:10

Tack för alla svar! Då har jag lite mer att gå på.

Indurain - Lockande, men tror jag vill ha nytt med garanti och allt vad det innebär. Brukar ha otur med tekniska prylar.

D60n verkar ha fått lite ris och ros i tråden. Klämde och testade en sådan häromdagen och tyckte att den var helt okej. Men, som någon skrev, man kanske skulle försöka hitta en nedsatt D80. Rent spontant känner jag mig tryggare med en Nikon än typ en Canon, men det är ju bara marknadsföringstramset som har uppenbart fungerat på mig.

Får se vad det blir i slutändan. Tack som fan för alla tips och tankar.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 01 Jun 2009 19:29

patrik wrote:Indurain - Lockande, men tror jag vill ha nytt med garanti och allt vad det innebär. Brukar ha otur med tekniska prylar..
men men, jag slänger med 1 batteri till totalt 2st, 4000sek inklfrakt. har tagit ynka
8031 kort med kameran.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 01 Jun 2009 19:37

Indurain - Kombinationen av att jag har ett behov av garanti plus det faktum att jag drar till Norge på torsdag och vill ha med mig kameran gör att jag får nog tacka nej än en gång. :) Ska vara borta hela sommaren.

Hur står sig dessa mot en Nikon D60, någon som har erfarenhet?

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2022651

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf ... D=70-15-10

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 01 Jun 2009 19:46

På dessa sidor kanske du kan finna svaret själv:
http://www.dpreview.com
http://www.fotosidan.se
http://www.cyberphoto.se

Det finns hur många fotosidor som helst och hur många recentioner som helst att läsa men det är ändå du som måste bestämma dig.
Jag valde samma märke som mina föräldrar hade på sin systemkamera när jag skulle välja för att kunna låna, och numenra låna ut objektiv.
Gå och kläm och känn på de du är intresserad av. Menyer kommer man alltid in i.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Post by Gustav » 01 Jun 2009 20:12

Ps.
Glöm inte bort UV-filter och minneskort i kalkylen.
Ds.

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Re: [OT] Systemkameror

Post by gerry » 02 Jun 2009 18:24

patrik wrote:
Kriterier som är viktiga för mig:
- Snabb uppstart
- Batteritid lång
- Lättanvänd
- Gärna gedigen och skön att hålla i
- Att det finns objektiv att köpa till och gärna att dessa är billiga
- Ingen nödvändighet, men jag skulle gilla att kunna se det jag ska fota i LCD-skärmen
Jag har sett väldigt mycket Nikon i tråden och vill passa på och bryta den trenden och tipsa om Canon istället :)

Jag har en Canon EOS 400D (2 år gammal nu) och jag tycker att den uppfyller dina krav (förutom det sista). Menyer och sånt är ju en smak- och vanesak men jag tycker att min Canon känns mycket robustare och tåligare och har mer logiskt menysystem än min flickväns Nikon D40X.

400D verkar inte tillverkas längre men jag gissar på att 450D är som den fast bättre.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=83905

Joha
Posts: 216
Joined: 15 May 2009 18:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Joha » 02 Jun 2009 18:28

Ronny wrote:
Prince of the rodeo wrote:Boon är nog mannen du ska snacka med :)
Hasselbladare säger han :) F.ö. har jag också en D40, den sämsta kamera jag har ägt men den är inte till salu! Finns inget jag gillar med den, trög, ologisk menysystem typiskt nikon, taskig optik (paket). m.m.m.m. Fick den i present .....
Fortfarande så mycket, mycket trevligare än en digital kompaktkamera!

---

Själv har jag en 40D med några gluggar, och ett par analoga småbildskameror. Känner mig riktigt sugen på att skaffa en 500c/m, men ekonomin tillåter inte riktigt för tillfället. Att se boons bilder på Nitty ökade det suget ännu mer, får se hur det blir i framtiden. 6x6 är verkligen trevligt.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: [OT] Systemkameror

Post by calavera » 02 Jun 2009 18:51

gerry wrote:
patrik wrote:
Kriterier som är viktiga för mig:
- Snabb uppstart
- Batteritid lång
- Lättanvänd
- Gärna gedigen och skön att hålla i
- Att det finns objektiv att köpa till och gärna att dessa är billiga
- Ingen nödvändighet, men jag skulle gilla att kunna se det jag ska fota i LCD-skärmen
Jag har sett väldigt mycket Nikon i tråden och vill passa på och bryta den trenden och tipsa om Canon istället :)

Jag har en Canon EOS 400D (2 år gammal nu) och jag tycker att den uppfyller dina krav (förutom det sista). Menyer och sånt är ju en smak- och vanesak men jag tycker att min Canon känns mycket robustare och tåligare och har mer logiskt menysystem än min flickväns Nikon D40X.

400D verkar inte tillverkas längre men jag gissar på att 450D är som den fast bättre.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=83905
+1

Och 450D uppfyller väl det sista kravet?

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 02 Jun 2009 23:38

Åter igen, tack för alla tips. Fixedgear.se är ju helt klart det bästa forumet.

Har kollat runt som fan nu, pratat med säljare och kompisar och kollat runt på forum. Det har dragit ner alternativen till två stycken kameror. En Nikon D60 eller en Canon EOS 1000 D. Den tydligaste skillnaden är väl att Canon har Liveview på LCD'n. Jag vill ha Nikonkameran med bildstabiliseringsoptiken så det skiljer bara 300 kr i pris på de två olika kamerorna. (Canon dyrare).

Har också klämt på kamerorna och upplevde nog att Nikonkameran kändes mer gedigen. Men imorgon sker köpet och då ska jag klämma mer.

Joha
Posts: 216
Joined: 15 May 2009 18:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Joha » 03 Jun 2009 07:54

calavera wrote:
gerry wrote:
patrik wrote:
Kriterier som är viktiga för mig:
- Snabb uppstart
- Batteritid lång
- Lättanvänd
- Gärna gedigen och skön att hålla i
- Att det finns objektiv att köpa till och gärna att dessa är billiga
- Ingen nödvändighet, men jag skulle gilla att kunna se det jag ska fota i LCD-skärmen
Jag har sett väldigt mycket Nikon i tråden och vill passa på och bryta den trenden och tipsa om Canon istället :)

Jag har en Canon EOS 400D (2 år gammal nu) och jag tycker att den uppfyller dina krav (förutom det sista). Menyer och sånt är ju en smak- och vanesak men jag tycker att min Canon känns mycket robustare och tåligare och har mer logiskt menysystem än min flickväns Nikon D40X.

400D verkar inte tillverkas längre men jag gissar på att 450D är som den fast bättre.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=83905
+1

Och 450D uppfyller väl det sista kravet?
450D har inte live view, nej.

Post Reply