Då var det dags att fixa Twentyninern!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!

Post by Bubblan » 16 Dec 2009 17:31

Orwar wrote:
Bubblan wrote:Visst borde man kunna använda sig av ett Hammerschmidt[1] vevparti och på så sätt få växlar på sin fixerade skogscykel. Visst att ramen måste ha ISCG-fäste och att det är jäkligt dyrt med Hammerschmidt, men det hade varit festligt.

[1] - http://www.magicmechanics.com/home.php?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Hammerschmidt har väl inbyggt frihjul?
Du har så rätt, så rätt. Borde läst lite mer. Men det hade varit fint.
Cogs 'n Kegs

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!

Post by Orwar » 16 Dec 2009 17:47

Jo, det hade varit jävligt läckert. Jag vill nog ha ett Hammerschmidt ändå, frän grej.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!

Post by pean » 16 Dec 2009 17:59

Fixed Hammerschmidt skulle vara en bra idé. Undrar om det är någon som kör det med bara ett drev bak, grymt med bara hög- och lågväxel.
Image Image Image Image

User avatar
nr83
Posts: 93
Joined: 17 Jun 2008 12:24
Location: Stockholm Hammarbyhöjden

Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!

Post by nr83 » 16 Dec 2009 23:25

Det finns fler tillverkare som växlar framnavet med en planetväxel: http://www.schlumpf.ch/antriebe_engl.htm
Denna växlar man genom att peta till en knapp vid navet med hälen. Har sett enhjulingar med liknande växel och de är ju fixedgears på sitt sätt.

Vad gäller behovet av extra växlar när man ska ut i skogen på fixed så skulle jag säga att det bara bidrar med onödig vikt. Det går bra att hitta en lämplig utväxling som funkar överallt. Speciellt om du har en lätt hoj! :D

Bakbroms ser jag oxå bara som onödig vikt. Jag cyklar med 32-19, 170 vevar och 29" hjul. har aldrig känt ett behov av extra bromsverkan på bakhjulet...

//Mange

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!

Post by Orwar » 17 Dec 2009 06:07

nr83 wrote:Det går bra att hitta en lämplig utväxling som funkar överallt. Speciellt om du har en lätt hoj!
//Mange
Vetefan om jag håller med dig där. Nu har jag förvisso ingen lätt hoj utan en GT Peace 9R precis som den ursprungliga trådskaparen, men originalutväxlingen är för lätt för asfalt och bitvis för tung för terrängen, även om jag försöker hålla farten uppe (Jag är förvsso svårt dålig). Funderar på att bygga ett Duomatic-hjul bara för konstighetens skull.

Edit: Såg nu att du förmodligen menade att det går att hitta en utväxling som fungerar överallt i skogen, och där tänker jag inte börja argumentera.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
nr83
Posts: 93
Joined: 17 Jun 2008 12:24
Location: Stockholm Hammarbyhöjden

Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!

Post by nr83 » 17 Dec 2009 09:45

Edit: Såg nu att du förmodligen menade att det går att hitta en utväxling som fungerar överallt i skogen, och där tänker jag inte börja argumentera.
Hehe, ja du har rätt. Och jag får nog erkänna att det är lite tradigt med långa transportsträckor... Som tur är bor jag väldigt nära skogen nu för tiden 8)

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!

Post by calavera » 17 Dec 2009 19:23

Men borde inte dubbeldrev bak och dubbelklinga fram vara en lösning ifall man nu behöver en utväxling för transport till skogen och en som sen funkar i skogen?
Image
Image

User avatar
nr83
Posts: 93
Joined: 17 Jun 2008 12:24
Location: Stockholm Hammarbyhöjden

Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!

Post by nr83 » 18 Dec 2009 00:05

Helt rätt! väljer du rätt drev så kan du ju ha samma kedjelängd oxå...

Tompa
Posts: 71
Joined: 18 May 2008 10:19
Location: Stockholm

Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!

Post by Tompa » 26 Dec 2009 23:42

Synd att jag inte upptäckte tråden förrän nu, du kunde fått ett ISO-cogdrev 16t levererat i Stockholm samma dag för en hundring/3 finöl... Har ett till övers från tidigare bygge :-/ T

Post Reply