Du har så rätt, så rätt. Borde läst lite mer. Men det hade varit fint.Orwar wrote:Hammerschmidt har väl inbyggt frihjul?Bubblan wrote:Visst borde man kunna använda sig av ett Hammerschmidt[1] vevparti och på så sätt få växlar på sin fixerade skogscykel. Visst att ramen måste ha ISCG-fäste och att det är jäkligt dyrt med Hammerschmidt, men det hade varit festligt.
[1] - http://www.magicmechanics.com/home.php?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Då var det dags att fixa Twentyninern!
Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!
Cogs 'n Kegs
Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!
Jo, det hade varit jävligt läckert. Jag vill nog ha ett Hammerschmidt ändå, frän grej.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.
Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!
Fixed Hammerschmidt skulle vara en bra idé. Undrar om det är någon som kör det med bara ett drev bak, grymt med bara hög- och lågväxel.
Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!
Det finns fler tillverkare som växlar framnavet med en planetväxel: http://www.schlumpf.ch/antriebe_engl.htm
Denna växlar man genom att peta till en knapp vid navet med hälen. Har sett enhjulingar med liknande växel och de är ju fixedgears på sitt sätt.
Vad gäller behovet av extra växlar när man ska ut i skogen på fixed så skulle jag säga att det bara bidrar med onödig vikt. Det går bra att hitta en lämplig utväxling som funkar överallt. Speciellt om du har en lätt hoj!
Bakbroms ser jag oxå bara som onödig vikt. Jag cyklar med 32-19, 170 vevar och 29" hjul. har aldrig känt ett behov av extra bromsverkan på bakhjulet...
//Mange
Denna växlar man genom att peta till en knapp vid navet med hälen. Har sett enhjulingar med liknande växel och de är ju fixedgears på sitt sätt.
Vad gäller behovet av extra växlar när man ska ut i skogen på fixed så skulle jag säga att det bara bidrar med onödig vikt. Det går bra att hitta en lämplig utväxling som funkar överallt. Speciellt om du har en lätt hoj!
Bakbroms ser jag oxå bara som onödig vikt. Jag cyklar med 32-19, 170 vevar och 29" hjul. har aldrig känt ett behov av extra bromsverkan på bakhjulet...
//Mange
Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!
Vetefan om jag håller med dig där. Nu har jag förvisso ingen lätt hoj utan en GT Peace 9R precis som den ursprungliga trådskaparen, men originalutväxlingen är för lätt för asfalt och bitvis för tung för terrängen, även om jag försöker hålla farten uppe (Jag är förvsso svårt dålig). Funderar på att bygga ett Duomatic-hjul bara för konstighetens skull.nr83 wrote:Det går bra att hitta en lämplig utväxling som funkar överallt. Speciellt om du har en lätt hoj!
//Mange
Edit: Såg nu att du förmodligen menade att det går att hitta en utväxling som fungerar överallt i skogen, och där tänker jag inte börja argumentera.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.
Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!
Hehe, ja du har rätt. Och jag får nog erkänna att det är lite tradigt med långa transportsträckor... Som tur är bor jag väldigt nära skogen nu för tidenEdit: Såg nu att du förmodligen menade att det går att hitta en utväxling som fungerar överallt i skogen, och där tänker jag inte börja argumentera.
Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!
Men borde inte dubbeldrev bak och dubbelklinga fram vara en lösning ifall man nu behöver en utväxling för transport till skogen och en som sen funkar i skogen?
Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!
Helt rätt! väljer du rätt drev så kan du ju ha samma kedjelängd oxå...
Re: Då var det dags att fixa Twentyninern!
Synd att jag inte upptäckte tråden förrän nu, du kunde fått ett ISO-cogdrev 16t levererat i Stockholm samma dag för en hundring/3 finöl... Har ett till övers från tidigare bygge :-/ T