Obree ger sig på timmen igen.
Obree ger sig på timmen igen.
Det ryktas att Obree ska ge sig på tim rekordet igen. Nu med en UCI godkänd cykel!
mer info på http://www.bikeradar.com/news/article/g ... gain-21712
mer info på http://www.bikeradar.com/news/article/g ... gain-21712
hehe. Trodde att kostymören till filmen om Obree, "The Flying Scotsman", hade dålig koll och slängt på huvudrollsinnehavaren första bästa hjälm. Men den är ju rätt lik den som Obree har på sig på bild #2. Vad gäller cykeln så tror jag nog att funktion går före form i det här fallet, det verkar ju som att hans sittställning är ganska intakt från den han hade på "Old Faithful".
Hoppas förövrigt att han verkligen ska ge sig i kast med timmen igen och att han sätter det. Tjurskallar är roliga.
Hoppas förövrigt att han verkligen ska ge sig i kast med timmen igen och att han sätter det. Tjurskallar är roliga.
- 48/16 magnus
- Posts: 1490
- Joined: 26 Apr 2008 12:40
hoppas han klarar det!!!
frågan är bara hur bra han kan vara? Har han varit arbetslös de närmaste åren så har han säkert fått lika många träningstimmar som vilket proffs som helst. Dock spelar ju åldern viss roll, även fast inom cykel så är den rollen mindre...
Jag tror personligen att han kört tester och insett att han faktiskt är så bra att det finns en chans till att ta hem rekordet.... Rekordet har ju tappat i anseende så alla duktiga pontentiella anspiranter försöker inte ens.
cykeln tycker jag dock ser mycket kass ut men i hans fall är det ju bara ett vinnarkoncept...
frågan är bara hur bra han kan vara? Har han varit arbetslös de närmaste åren så har han säkert fått lika många träningstimmar som vilket proffs som helst. Dock spelar ju åldern viss roll, även fast inom cykel så är den rollen mindre...
Jag tror personligen att han kört tester och insett att han faktiskt är så bra att det finns en chans till att ta hem rekordet.... Rekordet har ju tappat i anseende så alla duktiga pontentiella anspiranter försöker inte ens.
cykeln tycker jag dock ser mycket kass ut men i hans fall är det ju bara ett vinnarkoncept...
Förstår att du glömt smileyn men läs artikeln...raulie wrote:försöker han slå rekord i världens längsta hoj??
Hur kan man inte älska en underdog! Go Graeme!The bar was eventually raised to 56.375km by Chris Boardman in 1996, before the UCI banned the types of bikes and 'superman' riding style that allowed such speeds to be reached. Now, only traditional round-tubed diamond frames with spoked wheels and drop handlebars are allowed. Luckily, Obree knows how to build bikes:
As he did with his previous hour records, Obree has built his own bike for this attempt. It's made out of Reynolds 653 tubing and weighs over the UCI limit of 6.8 kilos. "I've built it within the limiting factors of the regulations," he said. "It's deliberately long so my arms are stretched onto the drops for the best aero position. It's also longer at the rear as this puts weight towards the front of the bike."
Den här cykeln stinker old school och oavsett om Obree slår rekord eller ej
så vet han vad som krävs för cykel. Längden är inte bara för aero positionen som han nämner utan även för att uppnå stabilitet. Utväxlingen är enorm och den låga kadens som han kommer att hålla gör att en chans att cykeln kan pendla vilket även händer vid lvgkörning på old school tempocyklar.
Moser ändrade hjulbasen på sina rekordcyklar för att få en stabilare cykel. Obree nämner att vikten hamnar framtill när den egentligen ska ligga så långt bakåt som möjligt för att pressa på framåt. Nackdelen med för mycket vikt baktill är instabilitet och svårkörd cykel och Obree verkar vilja ha en cykel som går närmast på räls. Seat back positionen är klassisk för de som kör på höga växlar med låg kadens med ett effektivt rundtramp som inte är fallet med modern aero position. Cykeln för övrigt är bland det snyggaste jag har sett på länge.
så vet han vad som krävs för cykel. Längden är inte bara för aero positionen som han nämner utan även för att uppnå stabilitet. Utväxlingen är enorm och den låga kadens som han kommer att hålla gör att en chans att cykeln kan pendla vilket även händer vid lvgkörning på old school tempocyklar.
Moser ändrade hjulbasen på sina rekordcyklar för att få en stabilare cykel. Obree nämner att vikten hamnar framtill när den egentligen ska ligga så långt bakåt som möjligt för att pressa på framåt. Nackdelen med för mycket vikt baktill är instabilitet och svårkörd cykel och Obree verkar vilja ha en cykel som går närmast på räls. Seat back positionen är klassisk för de som kör på höga växlar med låg kadens med ett effektivt rundtramp som inte är fallet med modern aero position. Cykeln för övrigt är bland det snyggaste jag har sett på länge.
Мясо это убийство
+1 du vet vad du snackar om.Ronny wrote:Den här cykeln stinker old school och oavsett om Obree slår rekord eller ej
så vet han vad som krävs för cykel. Längden är inte bara för aero positionen som han nämner utan även för att uppnå stabilitet. Utväxlingen är enorm och den låga kadens som han kommer att hålla gör att en chans att cykeln kan pendla vilket även händer vid lvgkörning på old school tempocyklar.
Moser ändrade hjulbasen på sina rekordcyklar för att få en stabilare cykel. Obree nämner att vikten hamnar framtill när den egentligen ska ligga så långt bakåt som möjligt för att pressa på framåt. Nackdelen med för mycket vikt baktill är instabilitet och svårkörd cykel och Obree verkar vilja ha en cykel som går närmast på räls. Seat back positionen är klassisk för de som kör på höga växlar med låg kadens med ett effektivt rundtramp som inte är fallet med modern aero position. Cykeln för övrigt är bland det snyggaste jag har sett på länge.
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Jag vågar påstå att det är reglerna som gör att en modern aero-position inte är optimal. Ingen cykel som klarar UCI-reglerna är optimal att cykla på. Seat back är som Ronny säger effektivare, och flera borde testa att sjunka tillbaka i sadeln istället för att ställa sig upp - som bränner mer energi än nödvändigt. Kolla på en bergsetapp på Touren till exempel, de flesta sitter ner med rumpen långt bakom sadeln. Det ger en effektivare utväxling i höften/knäled och ger mer kraft ut i benet helt enkelt.Ronny wrote: ...
Seat back positionen är klassisk för de som kör på höga växlar med låg kadens med ett effektivt rundtramp som inte är fallet med modern aero position. Cykeln för övrigt är bland det snyggaste jag har sett på länge.
Apropå bergsetapper, i år var jag så nära Alpe d'Huez att jag nästan kunde ta på det, men jag hade inte tid att stanna. Ibland är livet hårt.
(Fy s*t*n vilket I-landsproblem)
en annan av Obrees hårda byggen!!!
Såååå grym cykel!!
http://autobus.cyclingnews.com/tech.php ... lery-05-30
Såååå grym cykel!!
http://autobus.cyclingnews.com/tech.php ... lery-05-30
Re: Obree ger sig på timmen igen.
För de fåtal som likt mig har en skamlig brist i sin allmänbildning, det vill säga inte har sett "the flying scotsman", så har dom foträta gossarna på the The TDG Gazette tydligen lagt upp den streamad