Obree ger sig på timmen igen.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
chrobin

Obree ger sig på timmen igen.

Post by chrobin » 22 May 2009 09:08

Det ryktas att Obree ska ge sig på tim rekordet igen. Nu med en UCI godkänd cykel!

mer info på http://www.bikeradar.com/news/article/g ... gain-21712
Image
Image

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 22 May 2009 09:20

Intressant, hoppas han lyckas. Dock var ju varken hojen eller hjälmen speciellt läckra :)

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 22 May 2009 09:23

Härligt!!

Har alltid gillat underdogs så jag hoppas verkligen att han kan gå
i land med rekordförsöket.
--------->>><<<<--------------

User avatar
Lukas
Posts: 274
Joined: 25 Jun 2008 15:51
Location: Malmö

Post by Lukas » 22 May 2009 09:34

hehe. Trodde att kostymören till filmen om Obree, "The Flying Scotsman", hade dålig koll och slängt på huvudrollsinnehavaren första bästa hjälm. Men den är ju rätt lik den som Obree har på sig på bild #2. Vad gäller cykeln så tror jag nog att funktion går före form i det här fallet, det verkar ju som att hans sittställning är ganska intakt från den han hade på "Old Faithful".

Hoppas förövrigt att han verkligen ska ge sig i kast med timmen igen och att han sätter det. Tjurskallar är roliga.

the pat
Posts: 235
Joined: 08 Dec 2008 15:40
Location: Jönköping

Post by the pat » 22 May 2009 09:39

vad kör han för sjuk utväxling egentligen!?

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 22 May 2009 09:41

the pat wrote:vad kör han för sjuk utväxling egentligen!?
Står ju på sidan, 67x13, känns tungt :)

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Post by Teodor » 22 May 2009 13:26

Orkar han slå ett rekord vid 43 års ålder?

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Post by Bratt » 22 May 2009 14:47

vilka sparrisar till ben. Jag trodde han skulle ha lårmuskler som en tallstam

chrobin

Post by chrobin » 22 May 2009 15:46

Jag gillar att han inte bytt varken tempodräkt eller hjälm sen typ 92.
Men han ser ju onekligen snabb ut på den där farkosten.

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Post by 48/16 magnus » 22 May 2009 21:13

Grymmaste hojen på länge! hoppas han grejar det, även om jag inte tror det.
Han kan säkert göra pengar på det på något sätt.

/M

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 22 May 2009 21:51

Hojen är ju brutal riktigt läcker!

raulie
Posts: 30
Joined: 21 Feb 2009 14:24
Location: sthlm

Post by raulie » 23 May 2009 09:32

försöker han slå rekord i världens längsta hoj??

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Post by euskadi » 23 May 2009 12:08

hoppas han klarar det!!!

frågan är bara hur bra han kan vara? Har han varit arbetslös de närmaste åren så har han säkert fått lika många träningstimmar som vilket proffs som helst. Dock spelar ju åldern viss roll, även fast inom cykel så är den rollen mindre...

Jag tror personligen att han kört tester och insett att han faktiskt är så bra att det finns en chans till att ta hem rekordet.... Rekordet har ju tappat i anseende så alla duktiga pontentiella anspiranter försöker inte ens.

cykeln tycker jag dock ser mycket kass ut men i hans fall är det ju bara ett vinnarkoncept...

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 23 May 2009 14:33

raulie wrote:försöker han slå rekord i världens längsta hoj??
Förstår att du glömt smileyn men läs artikeln...
The bar was eventually raised to 56.375km by Chris Boardman in 1996, before the UCI banned the types of bikes and 'superman' riding style that allowed such speeds to be reached. Now, only traditional round-tubed diamond frames with spoked wheels and drop handlebars are allowed. Luckily, Obree knows how to build bikes:

As he did with his previous hour records, Obree has built his own bike for this attempt. It's made out of Reynolds 653 tubing and weighs over the UCI limit of 6.8 kilos. "I've built it within the limiting factors of the regulations," he said. "It's deliberately long so my arms are stretched onto the drops for the best aero position. It's also longer at the rear as this puts weight towards the front of the bike."
Hur kan man inte älska en underdog! Go Graeme!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 23 May 2009 20:06

Den här cykeln stinker old school och oavsett om Obree slår rekord eller ej
så vet han vad som krävs för cykel. Längden är inte bara för aero positionen som han nämner utan även för att uppnå stabilitet. Utväxlingen är enorm och den låga kadens som han kommer att hålla gör att en chans att cykeln kan pendla vilket även händer vid lvgkörning på old school tempocyklar.
Moser ändrade hjulbasen på sina rekordcyklar för att få en stabilare cykel. Obree nämner att vikten hamnar framtill när den egentligen ska ligga så långt bakåt som möjligt för att pressa på framåt. Nackdelen med för mycket vikt baktill är instabilitet och svårkörd cykel och Obree verkar vilja ha en cykel som går närmast på räls. Seat back positionen är klassisk för de som kör på höga växlar med låg kadens med ett effektivt rundtramp som inte är fallet med modern aero position. Cykeln för övrigt är bland det snyggaste jag har sett på länge.
Мясо это убийство

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 23 May 2009 20:16

Ronny wrote:Den här cykeln stinker old school och oavsett om Obree slår rekord eller ej
så vet han vad som krävs för cykel. Längden är inte bara för aero positionen som han nämner utan även för att uppnå stabilitet. Utväxlingen är enorm och den låga kadens som han kommer att hålla gör att en chans att cykeln kan pendla vilket även händer vid lvgkörning på old school tempocyklar.
Moser ändrade hjulbasen på sina rekordcyklar för att få en stabilare cykel. Obree nämner att vikten hamnar framtill när den egentligen ska ligga så långt bakåt som möjligt för att pressa på framåt. Nackdelen med för mycket vikt baktill är instabilitet och svårkörd cykel och Obree verkar vilja ha en cykel som går närmast på räls. Seat back positionen är klassisk för de som kör på höga växlar med låg kadens med ett effektivt rundtramp som inte är fallet med modern aero position. Cykeln för övrigt är bland det snyggaste jag har sett på länge.
+1 du vet vad du snackar om.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 23 May 2009 21:34

Ronny wrote: ...
Seat back positionen är klassisk för de som kör på höga växlar med låg kadens med ett effektivt rundtramp som inte är fallet med modern aero position. Cykeln för övrigt är bland det snyggaste jag har sett på länge.
Jag vågar påstå att det är reglerna som gör att en modern aero-position inte är optimal. Ingen cykel som klarar UCI-reglerna är optimal att cykla på. Seat back är som Ronny säger effektivare, och flera borde testa att sjunka tillbaka i sadeln istället för att ställa sig upp - som bränner mer energi än nödvändigt. Kolla på en bergsetapp på Touren till exempel, de flesta sitter ner med rumpen långt bakom sadeln. Det ger en effektivare utväxling i höften/knäled och ger mer kraft ut i benet helt enkelt.

Apropå bergsetapper, i år var jag så nära Alpe d'Huez att jag nästan kunde ta på det, men jag hade inte tid att stanna. Ibland är livet hårt. :(
(Fy s*t*n vilket I-landsproblem)

chrobin

Post by chrobin » 21 Jun 2009 00:33

en annan av Obrees hårda byggen!!!
Såååå grym cykel!!

http://autobus.cyclingnews.com/tech.php ... lery-05-30

Image

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 22 Jun 2009 07:08

Sjukt tufft!!

User avatar
j galland
Posts: 433
Joined: 05 Jan 2008 18:41
Location: Årsta Stockholm

Re: Obree ger sig på timmen igen.

Post by j galland » 12 Aug 2009 18:15

För de fåtal som likt mig har en skamlig brist i sin allmänbildning, det vill säga inte har sett "the flying scotsman", så har dom foträta gossarna på the The TDG Gazette tydligen lagt upp den streamad

Post Reply