Väsktråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 29 Nov 2008 00:43

Axel_ wrote:Hej!



Och en sak till, den ska helst gå att köpa i en affär eller svensk nätbutik, om affären fanns i Karlstad/Gbg vore det ultimat. Såg att cyclecomponents hade en timbuk2 (eller nåt sånt?) väska, är den något att ha?



Mvh Axel
Hej du axel,

Om du är beredd att betala runt 1500 +, så finns chromes väskor att köpas i göteborg på en affär som heter "supermarket", dom har både vanliga axelväskor och ryggsäcksmodellerna. Sedan kan du även köpa här i gbg, ortliebs olika messengermodeller och dom ligger runt 1200-1300, beroendes vilken strl du vill ha, dessa återfinns på affär som heter kanotcentrum, tror jag det var! :D
Själv köpte jag 25L versionen av vaudes messenger-rygga idag för under tusenlappen, inte lika fräckt som ortlieb eller ngn andra av märken som nämns i den här tråden, men jag är kanonnöjd, ser precis ut som ortliebs velocity modell men är ngt billigare.

Lycka till med inköpen!

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 29 Nov 2008 13:23

Tack för svar allihopa!

Hmm, detta var inte så lätt som jag trodde. Å ena sidan så vill jag ju inte köpa en skräpväska, men jag känner samtidigt att det kanske vore dummt att lägga för mycket pengar på en sak jag inte ens vet om jag kommer att använda så mycket, och som jag egentligen inte vet riktigt vad jag vill ha i storlek osv (det känns ju surt att köpa en lite väska för 2k och sen insé att man skulle behövt en väska i storlek med Bubblans).
Så just nu så lutar det ändå åt Timbuk2s modell (http://cyclecomponents.se/2/sv/artiklar ... svart.html, men ev i en annan storlek), den har den för mig stora fördelen att den går att köpa på plats i karlstad där jag regelbundet är (bra om den går sönder eller likn.), den har en väldigt acceptabel prislapp och ungefär den stilen jag tänkt mig (den avskalade, "cleana" stilen jag söker). Men som sagt, jag vill ju inte köpa en skräpväska, så om någon har något att säga (både bra och dåligt) om den så vore jag mycket tacksam :) Eller har du kanske rent av någon i samma prisklass fast bättre att rekomendera?

Den kommer som sagt inte att användas på så långa turer, utan antagligen på max 2 mil, men normalt sett inte på mer än 5 km (det är så långt jag har till stan/gym/skola osv) och inte lastas med mer än... pja 2-3 kilo kanske (vet inte vad idrottskläder och lite böcker kan väga men i den storleksordningen borde det hamna).

//Axel:)

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 29 Nov 2008 14:00

Tja.. Det är en sån väska jag har. Den bör fungera bra om du bara fraktar böcker och kläder men om du nån gång vill frakta en mängd kantiga saker så lär du få ont i ryggen. Visserligen har jag haft lite problem med min rygg och det är förmodligen därför den krånglar med timbuk2 väskan, men många gillar dom så pröva en och se vad DU tycker!
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 29 Nov 2008 15:02

Todd wrote:Tja.. Det är en sån väska jag har. Den bör fungera bra om du bara fraktar böcker och kläder men om du nån gång vill frakta en mängd kantiga saker så lär du få ont i ryggen. Visserligen har jag haft lite problem med min rygg och det är förmodligen därför den krånglar med timbuk2 väskan, men många gillar dom så pröva en och se vad DU tycker!
Tack för det svaret, det var väl i princip det jag ville höra :)
Självklart så förstår jag att man får vad man betalar för, en väska för 8-900 kan omöjligen vara lika bra som en väska för 2-3k, det säger sig självt. Men om man ser till de begränsade behov jag har i dagsläget så är frågan om det inte är bra att skaffa sig en lite billigare väska för att sedan uppgradera sig om behov finnes :)

Okej, jag kör ju även racer mer som tävlingsredskap och har så gjort i ett par år, så jag har generellt sett inga problem med just ryggen. Just nu så har jag använt en peak performance bag (motsvarande http://www.peakperformance.com/global/c ... unk_50.jpg men på 50 liter och en annan färg), dvs bara en klump längst ner på ryggen med en strap på axeln. Jag har, trots att jag ibland lastat den med i alla fall 10 kilo inte haft några direkta känningar, även om man blir trött i ryggen av den. Däremot så är det på intet sätt bekvämt, så nu letar jag altså efter ett bättre alternativ :)

Men hur är kvalité på den väskan, i tyg/sömmar osv? Läste på naturkompaniets sida att Timbuk2 lämnar livstids garanti på sina väskor, men om man bara är allmänt missnöjd med kvalitén utan att den gått sönder (att den känns sladdrig/läcker i sömmar/whatever) så kan det vara svårt att reklamera den...
Vilken storlek ska man ha? Den ska som sagt rymma "lite" böcker, idrottskläder och lite andra småsaker.

Mvh Axel

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 29 Nov 2008 16:00

Jag har vurpat X antal gånger med den och den har klarat sig finfint med undantag för en utav de små clipsen för reflexer som krossades. Men om du cyklar när det regnar så blir sakerna blöta om du packat ner saker som tar upp mer utrymme än en skokartong (Förutsatt att du köper storlek medium). För även om "tyget" är helt vattentätt så täcker inte fliken hela öppningen (Med mycket packning)
Jag cyklar med den varje vardag till och från plugget just nu och den rymmer allt jag behöver.
Men du bör verkligen åka och kolla på storlekarna för att få en bra uppfattning!
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 29 Nov 2008 17:03

Axel_ wrote:Läste på naturkompaniets sida att Timbuk2 lämnar livstids garanti på sina väskor, men om man bara är allmänt missnöjd med kvalitén utan att den gått sönder (att den känns sladdrig/läcker i sömmar/whatever) så kan det vara svårt att reklamera den...
Bara på tillverkningsfel:
http://www.timbuk2.com/tb2/cms/warranty.htm wrote:If there's a defect with the materials or workmanship of your Timbuk2 product, we'll issue you a merchandise credit to buy a new product from our website. Anytime, anywhere, no hassles. If your Timbuk2 product is otherwise damaged in the course of normal (or abnormal) wear and tear, you may not qualify for our warranty replacement, but we're sure you've got a great story to go along with the marks.
Regna in kommer det nog göra. Men annars är det rätt bra kvalle, min håller ihop hyffsat efter 10 år i matchen.

Personligen skulle jag nog gå på en tuff dyr budväska. Eller en vattentät ryggsäck från t.ex. Ortlieb eller Noth Face.

Image

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 29 Nov 2008 22:17

jag har en ortlieb xpress messenger-väska, svart, axelväska, rull-lock, som jag inte använder, den är din för en femhunka....om du är intresserad kan jag skicka bilder...finns i gbg...är nästan ny, har typ använt den högst 5 ggr, betalade 1100:- för den i höstas...

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 29 Nov 2008 22:58

Tack för svar allihoipa :D

Det låter som att en sådan väska vore den ultimata väskan för mig just nu efter vad ni har sagt. Den behöver inte vara helt vattensäker, jag cyklar sällan/aldrig i spöregn, och gör jag det och behöver hålla något väldigt torrt (skolböcker osv) så slår jag, oavsett vilken väska jag har in det i plastpåsar, just in case. Däremot så är det ju önskvärt om den i alla fall klarar lite lätt duggregn iom att den ändå ska användas till vardags.

Carlhenrik, du har helt rätt egentligen, jag borde skaffa en dyrare väska och det kommer jag helt säkert att göra i framtiden. Men just nu så har jag inte direkt användning av en sådan, och iom att jag är helt ny på allt vad fixie och den stilen heter så har jag ingen aning om vad det egentlien är jag letar efter. Just nu så är det jag söker bara en rätt enkel med ändå funtionell väska som fungerar bra att cykla med och har rätt, lite "retro/cykelbuds" stil. Okej, att imitera en stil på det sättet är enormt barnsligt, men i en stad där ingen vet ens vad en fixie är så spelar det inte så stor roll... Och jag är ju trots allt bara 16.

Todd, tack för de orden :) Just det faktum att det är en så vanlig väska som funnits så länge (dvs så klassisk) är något de flesta kanske skulle se som en stor nackdel, men det är lite det jag söker. Iom att den finns kvar fortfarande så bör den också vara av hyffsad kvalité som sagt, jag ska ju inte använda den hela tiden så den behöver som sagt inte tåla vad som helst heller.
Ja, det är bland annat därför jag vill köpa den någonstans där jag kan se den irl, så storlekarna ska jag absolut kolla på. Som det ser ut i dag så är det nog en Large jag ska ha, jag är rätt bred så jag tror jag klär i en lite större väska. Sen så förhöjjer det cykelbudsstilen också, vilket är ett stort plus i kanten ;)

Johndoe, tack för erbjudandet, men det är inte riktigt vad jag söker i stil osv. Men tack ändå :)

//Axel:)

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 30 Nov 2008 00:07

16-åringar unite! :D
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

User avatar
Andrelindholm
Posts: 84
Joined: 06 Sep 2008 21:07
Location: Stockholm, Vällingby
Contact:

Post by Andrelindholm » 30 Nov 2008 03:17

Todd wrote:16-åringar unite! :D
Då e man visst inte yngst här :P

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 30 Nov 2008 10:05

Oj, finns det flera 16åringar här?:D Jag trodde jag var den en enda som sysslade med fixie som var under 50 :P

Andre, hur gammal är du? :)

//Axel

User avatar
Andrelindholm
Posts: 84
Joined: 06 Sep 2008 21:07
Location: Stockholm, Vällingby
Contact:

Post by Andrelindholm » 30 Nov 2008 16:01

Axel_ wrote:Oj, finns det flera 16åringar här?:D Jag trodde jag var den en enda som sysslade med fixie som var under 50 :P

Andre, hur gammal är du? :)

//Axel
Känns nästan lite så ;)
17år är jag, dock kör jag bara singelspeed än så länge.

User avatar
Todd
Posts: 204
Joined: 12 Nov 2008 18:00
Location: Stockholm

Post by Todd » 30 Nov 2008 17:18

Yes. Pajjade mitt nav så jag får dras med SS ett tag till också :P
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

User avatar
gumae
Posts: 166
Joined: 22 Jan 2008 07:56

Post by gumae » 01 Dec 2008 14:28

App app app.. Jag är en till som inte år med i "gubb-ligan" (sorry alla ;p) Har 30 år kvar till 50 =)
---------------------BIKE ON-----------------------

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 01 Dec 2008 15:32

finns här någon som är 50 överhuvud taget? misstänker att medelåldern ligger över 20 men under 30..

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Post by Carl » 01 Dec 2008 15:57

och jag gissar på att över hälften är avdankade skatare...

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 01 Dec 2008 16:00

Carl wrote:och jag gissar på att över hälften är avdankade skatare...
:lol:
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 01 Dec 2008 16:10

rullbrädor är inte för mig. alls. Frågan är hur många bikepunx som hänger här.. Tycker de verkar lysa med sin frånvaro.. :(

Hoffen
Posts: 217
Joined: 27 Aug 2008 13:49
Location: Umeå

Post by Hoffen » 01 Dec 2008 16:30

Bikepunx? Räcker det om man är cykelnörd och lyssnar på en massa punk och hardcore?

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 01 Dec 2008 16:40

Självklart var det där med 50 en stor överdrift, jag tror ärligt talat inte heller många över 50 håller på med just fixie. Jag menar, hur många cykelbud över 35-40 brukar man se i städerna? Däemot så vågar jag påstå att det inte är så många under 20, och ännu färre under 18 :D

//Axel

Post Reply