Däck som passar på 'stora' fälgar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
ttfh
Posts: 3
Joined: 10 Jul 2020 06:30
Location: Lund

Däck som passar på 'stora' fälgar

Post by ttfh » 24 Jul 2020 18:45

Hej!

Det är ju tydligen så att fälgar och däck kan ha olika faktisk diameter, trots samma nominella mått.

Nu har jag lyckats få en h*****es kombination med gammal Alex-fälg (26-tum MTB, sent 90-tal) och nya Schwalbe däck ('Albert'). Det går att kränga på dom, men är meckigt som f*n, och efter några punkteringar i skogen börjar jag tröttna.

Är Alex-fälgar 'stora'? Är Schwalbe-däck små? (Hade en gång Schwalbe på Mavic, lätt som en plätt) Finns det nån däcktillverkare som möjligen skulle kunna passa bättre?

User avatar
un123
Posts: 103
Joined: 04 Feb 2020 14:52

Re: Däck som passar på 'stora' fälgar

Post by un123 » 25 Jul 2020 12:09

MTB är ju inte min expertis alls men har för mig att man kan kolla om den formar sig som en ’glödlampa’ så är däcket fel för fälgen, den ska forma sig och bli rund. Om det ens låter rimligt.

Om du orkar läsa lite;
https://reviews.mtbr.com/how-to-pick-th ... -bike-tire
If it isn’t fixed it’s broken.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Däck som passar på 'stora' fälgar

Post by xshzu » 25 Jul 2020 15:35

https://www.schwalbetires.com/tech_inf ... dimensions

Tror att du hittar det du söker under "which tyre fits which rim"

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Däck som passar på 'stora' fälgar

Post by ravelax » 26 Jul 2020 00:38

happyride kan vara ett lämpligare ställe att fråga om sånt här, men att döma av vad jag har läst på olika håll verkar många tycka att Schwalbedäck generellt är svåra att kränga på. Moderna tubeless-däck verkar ha tajtare toleranser också, vilket kan göra dem svårkrängda på vissa fälgar. Brottades själv nyligen med att få på ett par nya WTB-däck på ett par halvantika Wolber TX Profil, det gick tillslut med lite list och bra däckjärn men jag våndas inför tanken på att få punka på nån skogsväg nånstans...

Annars finns ju speciella däckkrängarverktyg som verkar fungera riktigt bra för de där riktigt svårkrängda däcken, googla "tyre bead jack", det är en sorts tång som liksom tar spjärn mot ena fälgkanten och lyfter över kanttråden över den andra genom hävstångseffekt typ.

ttfh
Posts: 3
Joined: 10 Jul 2020 06:30
Location: Lund

Re: Däck som passar på 'stora' fälgar

Post by ttfh » 30 Jul 2020 06:43

Tack för alla svar!

Verkar som man får bita i det sura äpplet helt enkelt. Skall börja med att skaffa bättre däckjärn, såg även att gmbn hade nån video i stil med 'hur du tar av/på svåra däck', kanske min teknik är lite kass.

Post Reply