Värt med budget fixie?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
aortan
Posts: 6
Joined: 28 May 2019 14:23

Värt med budget fixie?

Post by aortan » 10 Jun 2019 10:59

Hej!

Tänkte skaffa en första fixed gear. Och det här är väl som att svära i kyrkan, men eftersom jag redan har två cyklar och bara vill testa på fixed, så funderar jag på denna budget variant som ligger på 2500:- https://bikeshop.se/cyklar/cyklar/singl ... r-cykel-18

Tänker att jag kan uppgradera komponenter på sikt, är egentligen mest intresserad av själva ramen som ska vara gjord i chromoly stål.

Någon som har testat denna hoj? Är det en dum ide? Kan ramen vara kass fast den är i chromoly?

Image

Inzah
Posts: 44
Joined: 09 Sep 2018 18:45

Re: Värt med budget fixie?

Post by Inzah » 10 Jun 2019 13:29

Fungerar säkert ok som testa-på hoj, men förvänta dig inte för mycket. Komponenterna är undermåliga i bästa fall så det är väl mest ramen som kanske är något att ha.
Ja, chromo kan vara dåliga också precis som alla andra material. Beror på hur de är konstruerade, svetsade, vilken tillverkningsmetod som används för stålet osv.

Annars finns det ju en hel del begagnade på både happyride och blocket av mer välkända, erkända märken runt den prisklassen. Eller konverterade Crescents som går att sälja igen om du tycker fixed är skit.

Om du sedan ska uppgradera, tänk på att en hel del delar, även om de inte är superkvalitet typ NJS-komponenter, kostar de ändå mer än hälften av vad hela cykeln kostade från början. Styck.

Mitt tips är att köp cykeln, köp ett par bra straps till pedalerna och prova på. Om du sen känner att fixed är din grej så skulle jag hellre lägga ned lite mer på en ny cykel med bättre komponenter från början.

aortan
Posts: 6
Joined: 28 May 2019 14:23

Re: Värt med budget fixie?

Post by aortan » 10 Jun 2019 14:14

Stort tack för ditt utförliga svar Inzah!

Håller faktiskt lite span på blocket och Happyride men det är klurigt att få tag i cyklar med storlek 60-63cm (XL)...

Om man skulle gå upp ett steg direkt har jag kollat på States 4130 https://statebicycle.eu/collections/413 ... -core-line. Är dessa komponenter värdiga tro?

Annars har jag spanat lite på Cinelli Tutto, men känns som sagt lite väl satsigt för att prova på. (visserligen vet jag ju att jag uppskattar stålräser-single speed men ändå...)

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Värt med budget fixie?

Post by xshzu » 10 Jun 2019 14:43

Kollat på denna? Troligen bara att montera ett fixed drev och straps eller klickpedaler och köra.

viewtopic.php?f=2&t=19137

aortan
Posts: 6
Joined: 28 May 2019 14:23

Re: Värt med budget fixie?

Post by aortan » 10 Jun 2019 15:13

xshzu wrote:
10 Jun 2019 14:43
Kollat på denna? Troligen bara att montera ett fixed drev och straps eller klickpedaler och köra.

viewtopic.php?f=2&t=19137
tack för tipset! kul att annonsen legat uppe i 5 år förresten :D tror nästan ramen blir lite liten om man är 194.

xshzu
Posts: 377
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: Värt med budget fixie?

Post by xshzu » 10 Jun 2019 17:59

Oklart men det ju en 59a och ser hög ut. Nu jämför jag såklart med mig själv som är 180 :D

aortan
Posts: 6
Joined: 28 May 2019 14:23

Re: Värt med budget fixie?

Post by aortan » 11 Jun 2019 10:19

Hehe okey :D

User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Värt med budget fixie?

Post by Krok » 12 Jun 2019 15:20

Köp en billig och testa, tycker du det är skitskoj kan du ändå inte återanvända en enda del på den, så då bygger du mer kvalitet senare och har en beater och en fin. Det kostar tyvärr pengar att testa saker, men är du sugen så är det lika bra att göra det :)

User avatar
Barklund
Posts: 111
Joined: 19 Dec 2013 12:58
Location: Stockholm

Re: Värt med budget fixie?

Post by Barklund » 12 Jun 2019 15:59

Det är om någon snäll person lånar/hyr ut sin cykel till dig så du får känna hur det känns.

Så slipper du köpa en cykel i onödan oavsett.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Värt med budget fixie?

Post by ravelax » 13 Jun 2019 20:23

aortan wrote:
10 Jun 2019 14:14
Stort tack för ditt utförliga svar Inzah!

Håller faktiskt lite span på blocket och Happyride men det är klurigt att få tag i cyklar med storlek 60-63cm (XL)...

Om man skulle gå upp ett steg direkt har jag kollat på States 4130 https://statebicycle.eu/collections/413 ... -core-line. Är dessa komponenter värdiga tro?

Annars har jag spanat lite på Cinelli Tutto, men känns som sagt lite väl satsigt för att prova på. (visserligen vet jag ju att jag uppskattar stålräser-single speed men ändå...)
Varken State-hojen eller Cinellin ser ut att vara särskilt mkt bättre utrustade än den hojen du länkar till i ditt första inlägg. Särskilt Cinellin är nog mest märket du betalar för tyvärr.

I övrigt håller jag med om att det bästa är att kolla blocket/happy efter beggat, eller varför inte som Barklund föreslår försöka låna en hoj bara för att känna på hur det känns, så att du vet vad du ger dig in på liksom ifall du sedan köper nåt. Ytterligare ett alternativ är ju att själv köpa nån gammal stålhoj och bygga om till fixed, vilket kan vara kul och lärorikt. "Köp en Dolan" är ju annars ett gammalt slagord här på forumet, vet inte om det är ett gångbart tips fortfarande? Annars (för att så att säga sluta cirkeln) - Köp en begagnad Dolan!

aortan
Posts: 6
Joined: 28 May 2019 14:23

Re: Värt med budget fixie?

Post by aortan » 05 Aug 2019 09:04

Hallåj igen,

Här kommer en sen uppdatering. Fick till slut tag i en cykel på blocket i rätt storlek, inom ursprunglig budget. Känner mig riktigt nöjd, det är ju sjukt kul med fixed – speciellt vid stadskörning :)

Såhär ser den ut. Säljaren trodde att det var en vintage ram från 80/90-tal. Syns inte så bra på bilden, men det står "competition" i fetstilt text. Kan det vara en Raleigh competition?

Image

Olkaggen
Posts: 34
Joined: 22 May 2014 10:52

Re: Värt med budget fixie?

Post by Olkaggen » 07 Aug 2019 19:48

Vilket klipp, ser riktigt fin ut! Grattis till en snygg förstahoj :)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Värt med budget fixie?

Post by ravelax » 15 Aug 2019 23:25

Kul att det löste sig så bra, och att du trivs med fixed! Ser absolut ut som en vettig hoj, ramen ser fin ut! 80-tal verkar vara korrekt datering, kunde vara sent 70 också. Vet inte om det är din eller säljarens bild, men ett litet tips när man fotar cyklar är att fota från den s.k. drivsidan där drev och kedja (och växlar om man har såna) sitter. Då ser man bättre vad det är för delar på cykeln, vilket är fördelaktigt vid försäljning eller bara för allmänt skrytande om man har dyra grejer. :)

(ännu ett tips - skaffa straps till pedalerna, så kan du bromsa ordentligt med bakhjulet)

Sickan
Posts: 99
Joined: 11 Jun 2017 13:39

Re: Värt med budget fixie?

Post by Sickan » 17 Aug 2019 20:02

Tyckte också den såg kanon ut även om jag inte är någon expert i ämnet. Däremot instämmer jag i att skaffa korgar/straps. Gör cyklingen mycket effektivare och roligare.

Post Reply