Passform nav/drev?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Passform nav/drev?

Post by snarkus » 10 Apr 2008 17:54

Jag har byggt ett bakhjul runt ett Surly-nav, men Cykelcity där jag köpte navet hade inga drev hemma.. Ivrig som jag är bär det iväg till Trackbikeshop i Köbenhavn till helgen. Grejen är bara att de inte har just Surly-grejer.
Kan man räkna med att t.ex On-One- eller Shimano-drev och -låsring passar på mitt nav? Finns det någon industristandard för gängning osv?

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 10 Apr 2008 18:10

Surly skriver på sin hemsida om sin låsring:

CNC-machined from premium stainless steel...no flaking chrome or rusting. We’ve improved the design to increase thread contact. It’s now a full 5mm thick, plus a lip (.65mm extra) to maximize thread contact on all compatible hubs. Fits English lockring threads (1.29x24tpi) to work on almost all track hubs available today except Campagnolo (1.32x24t LH) and French (33x1mm LH).

M a o så ska det funka med det mesta utom Campa och franska låsringar.

För drev har jag bara upplevt att Miche-nav kan strula med andra drev, inte känts helt hundra. Medans de flesta andra har haft en bättre passform, men nu var det Surly så jag tror det mesta i drevväg ska funka.

Men, killarna på Trackbikeshop har rätt bra kunskaper i ämnet så säger du vad du har så borde du kunna få hjälp av dom. Alt. ifall du har möjlighet att ta med dig navet och testa innan du köper borde väl vara det ultimata. Lycka till och hälsa Köpenhamn!

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 10 Apr 2008 18:22

Gott snack!
Jag har självklart tänkt på att ta med navet, men jag har som sagt resten av hjulet runtom så det blir lite klumpigt att släpa omkring på en hel dag i Köpenhamn med allt vad det innebär :D

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 10 Apr 2008 18:25

Ok, du har redan hunnit bygga... Då skulle jag nog ha lämnat det hemma. Hjul är roligare att släpa på om dom sitter fast på en cykelbar cykel.

Gdago
Posts: 161
Joined: 20 Feb 2008 15:38
Location: M-LINE

Post by Gdago » 10 Apr 2008 23:40

det blir strul med onone drev på mavic nav tex så fråga om det drev du är intresserad av om det funkar gött med ditt nav....



NEVER DIE!!! :twisted: :twisted:
...

User avatar
Telefonplan
Posts: 448
Joined: 24 Jan 2008 08:50
Location: Hägerstensåsen

Post by Telefonplan » 11 Apr 2008 08:29

Jag har kört med både shimanos (dura ace drev) och EAIs på ett surlynav utan problem.

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 11 Apr 2008 12:39

Jag har ett On-one baknav å på den både drev och låsring från Surly. Funkar kalas.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 15 Apr 2008 15:44

Jag kapar tråden lite men håller mig till ämnet passform.

Jag har ett Formula nav och en Formula låsring, men låsringen kävar när jag skruvar tid den, ska det vara så?

Det går så tungt att det nätt och jämt går med klena nypor, men inga problem med verktyg. Navet eller låsringen fnasade av sig lite noterade jag när jag skruvade loss igen.

Ursäkta newbie-frågan.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 15 Apr 2008 19:49

Jag tror att det är lugnt, det är samma tillverkare och så länge du inte bytet bakdrev varje vecka och okynneslossar på låsringen så borde det inte vara nån fara. Våldade på ett Phil Wood-drev på ett Miche-nav åt min flickvän och det funkar än så länge bra. Får se när det blir dags att sno tillbaka det ifall det har gjort nån åverkan på gängorna.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 15 Apr 2008 20:25

Drog på den och det gick bra, men den var gjord av någon slags risig mjukmetall drog sönder en klack (5 kvar!) och hamrade den på plats med skruvmejsel och hammare på den nötta klacken istället. Hoppas den sitter... Att dra en krans1/8-krans med 3/32-kedjepiska är inte heller någon höjdare.

Får väl som jag överlever.

Post Reply