Passform nav/drev?
Passform nav/drev?
Jag har byggt ett bakhjul runt ett Surly-nav, men Cykelcity där jag köpte navet hade inga drev hemma.. Ivrig som jag är bär det iväg till Trackbikeshop i Köbenhavn till helgen. Grejen är bara att de inte har just Surly-grejer.
Kan man räkna med att t.ex On-One- eller Shimano-drev och -låsring passar på mitt nav? Finns det någon industristandard för gängning osv?
Kan man räkna med att t.ex On-One- eller Shimano-drev och -låsring passar på mitt nav? Finns det någon industristandard för gängning osv?
Surly skriver på sin hemsida om sin låsring:
CNC-machined from premium stainless steel...no flaking chrome or rusting. We’ve improved the design to increase thread contact. It’s now a full 5mm thick, plus a lip (.65mm extra) to maximize thread contact on all compatible hubs. Fits English lockring threads (1.29x24tpi) to work on almost all track hubs available today except Campagnolo (1.32x24t LH) and French (33x1mm LH).
M a o så ska det funka med det mesta utom Campa och franska låsringar.
För drev har jag bara upplevt att Miche-nav kan strula med andra drev, inte känts helt hundra. Medans de flesta andra har haft en bättre passform, men nu var det Surly så jag tror det mesta i drevväg ska funka.
Men, killarna på Trackbikeshop har rätt bra kunskaper i ämnet så säger du vad du har så borde du kunna få hjälp av dom. Alt. ifall du har möjlighet att ta med dig navet och testa innan du köper borde väl vara det ultimata. Lycka till och hälsa Köpenhamn!
CNC-machined from premium stainless steel...no flaking chrome or rusting. We’ve improved the design to increase thread contact. It’s now a full 5mm thick, plus a lip (.65mm extra) to maximize thread contact on all compatible hubs. Fits English lockring threads (1.29x24tpi) to work on almost all track hubs available today except Campagnolo (1.32x24t LH) and French (33x1mm LH).
M a o så ska det funka med det mesta utom Campa och franska låsringar.
För drev har jag bara upplevt att Miche-nav kan strula med andra drev, inte känts helt hundra. Medans de flesta andra har haft en bättre passform, men nu var det Surly så jag tror det mesta i drevväg ska funka.
Men, killarna på Trackbikeshop har rätt bra kunskaper i ämnet så säger du vad du har så borde du kunna få hjälp av dom. Alt. ifall du har möjlighet att ta med dig navet och testa innan du köper borde väl vara det ultimata. Lycka till och hälsa Köpenhamn!
- Telefonplan
- Posts: 448
- Joined: 24 Jan 2008 08:50
- Location: Hägerstensåsen
Jag kapar tråden lite men håller mig till ämnet passform.
Jag har ett Formula nav och en Formula låsring, men låsringen kävar när jag skruvar tid den, ska det vara så?
Det går så tungt att det nätt och jämt går med klena nypor, men inga problem med verktyg. Navet eller låsringen fnasade av sig lite noterade jag när jag skruvade loss igen.
Ursäkta newbie-frågan.
Jag har ett Formula nav och en Formula låsring, men låsringen kävar när jag skruvar tid den, ska det vara så?
Det går så tungt att det nätt och jämt går med klena nypor, men inga problem med verktyg. Navet eller låsringen fnasade av sig lite noterade jag när jag skruvade loss igen.
Ursäkta newbie-frågan.
Jag tror att det är lugnt, det är samma tillverkare och så länge du inte bytet bakdrev varje vecka och okynneslossar på låsringen så borde det inte vara nån fara. Våldade på ett Phil Wood-drev på ett Miche-nav åt min flickvän och det funkar än så länge bra. Får se när det blir dags att sno tillbaka det ifall det har gjort nån åverkan på gängorna.
Drog på den och det gick bra, men den var gjord av någon slags risig mjukmetall drog sönder en klack (5 kvar!) och hamrade den på plats med skruvmejsel och hammare på den nötta klacken istället. Hoppas den sitter... Att dra en krans1/8-krans med 3/32-kedjepiska är inte heller någon höjdare.
Får väl som jag överlever.
Får väl som jag överlever.