Mitt Bygge
Mitt Bygge
Hej alla!
Jag har nu ett tag läst här på forumet och blivit sugen på en egen fixie.
efter att förgäves leta igenom hela stan efter något att bygga på så kom jag av en slump på att pappa hade nån typ av räser.
sagt och gjort slog jag ha en signal (varför började jag inte där?), visst han hade en gammal monark som han fått av nån "stålgubbe", cykel var även ombyggd till en "tävlingscykel".
Alu styre, Ideale (?) sadel som var full av mögel och smala alufälgar på en gammal 3-växlad Monark.
Däcken föll sönder vid beröring, allt luktade illa och kedjan såg ut att vara smörjd med tjära.
tyvärr tog jag inga förebilder, men tro mig.
cykeln var läskig efter att ha stått i ett skjul i 6 år, spindlar, rost och annat läskigt i mängder!
Steg ett: total demolering
Steg två: massa putsa!
Steg tre: renovera lager i framnav
Vilket gick åt helve**e, plockade isär allt och rengjorde, skrubbade och spillde ut koppen med alla kulor till lagret varav hälften försvann spårlöst!
skruvade ihop ski*en och ändå snurra det inte, misstänker att det helt enkelt är utnött...
mer kommer
Jag har nu ett tag läst här på forumet och blivit sugen på en egen fixie.
efter att förgäves leta igenom hela stan efter något att bygga på så kom jag av en slump på att pappa hade nån typ av räser.
sagt och gjort slog jag ha en signal (varför började jag inte där?), visst han hade en gammal monark som han fått av nån "stålgubbe", cykel var även ombyggd till en "tävlingscykel".
Alu styre, Ideale (?) sadel som var full av mögel och smala alufälgar på en gammal 3-växlad Monark.
Däcken föll sönder vid beröring, allt luktade illa och kedjan såg ut att vara smörjd med tjära.
tyvärr tog jag inga förebilder, men tro mig.
cykeln var läskig efter att ha stått i ett skjul i 6 år, spindlar, rost och annat läskigt i mängder!
Steg ett: total demolering
Steg två: massa putsa!
Steg tre: renovera lager i framnav
Vilket gick åt helve**e, plockade isär allt och rengjorde, skrubbade och spillde ut koppen med alla kulor till lagret varav hälften försvann spårlöst!
skruvade ihop ski*en och ändå snurra det inte, misstänker att det helt enkelt är utnött...
mer kommer
- viggowimnell
- Posts: 260
- Joined: 20 Mar 2009 15:54
- Location: Göteborg
Nu börjas slipning av ramen, vilken måste vara plåtren då den ska pulverlackas.
Även lite rengöring av tramplager kom på sin plats igår kväll, den bruna tjocka
smet som omfamnade lager och allt annat var dryg att bli av med.
Den bruna smeten.
Tramplager rengjorda.
Grovslipning av ramen gjord.
Finslipning i full gång! (vid det här laget börjar jag fundera på vad jag gett mig in på)
Plåtren måste den bli, ty den ska pulverlackas...
Och så har ett par Rigida 700c hjul införskaffats!
Nu är bara den stora frågan hur allt ska färgsättas sen?
Hjulen är ju som till synes vita med svarta nav och ekrar, men sen då?
Funderar på gula Michelin speedium2 däck, kromad framgaffel och vit ram till att börja med.
ingen som har nått bra förslag?
Även lite rengöring av tramplager kom på sin plats igår kväll, den bruna tjocka
smet som omfamnade lager och allt annat var dryg att bli av med.
Den bruna smeten.
Tramplager rengjorda.
Grovslipning av ramen gjord.
Finslipning i full gång! (vid det här laget börjar jag fundera på vad jag gett mig in på)
Plåtren måste den bli, ty den ska pulverlackas...
Och så har ett par Rigida 700c hjul införskaffats!
Nu är bara den stora frågan hur allt ska färgsättas sen?
Hjulen är ju som till synes vita med svarta nav och ekrar, men sen då?
Funderar på gula Michelin speedium2 däck, kromad framgaffel och vit ram till att börja med.
ingen som har nått bra förslag?
- springsten
- Posts: 41
- Joined: 30 Mar 2009 09:13
Du kan nog göra en suicide lösning på det navet. Om du skruvar på drevet och använder låsringen till ett gammalt vevlager. Problemet då är att dom är pågängade åt samma håll och att låsringen inte låser ordentligt så du får använda någon form av locktight eller kemisk-metall för att dra fast prylarna. Jag har aldrig hört om att det lossnat för någon men det kallas ju inte suicidefixie utan anledning.
Jag hoppas för ditt vevlagers skull att du fettar det ordentligt sen.Lefthand wrote:Frågan är om man kan kalla det kullagersfett när det har konsistens som
gammal linolja och har passerat bäst föredatum för ett decennium sedan
Började nästan ana att baknavet inte skulle funka, är det gängen som är för kort eller?
Mitt smörjfett har typ den konsistensen som du beskriver som dålig linolja....
Du behöver en vänstergänga som är mindre utanför den gänga du har på ditt nav.
Ditt nav = höger sida i bilden
Så som det ser ut om du ska kunna sätta på en låsring = vänster sida i
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Det är inte säkert att ekerlängden räcker till vid omdishning.
Så. Eventuellt nya ekrar.
Definitivt nytt baknav.
Antingen köper du ett baknav och ekrar i rätt längd, sen plockar du isär bakhjulet och bygger på din Rigidafälg. Elller behåll hjulet som det är och köp ett nytt bakhjul. Kolla länksamlingen. Finns massor med bra nätbutiker. Välj hellre Tyskland eller England framför USA för billigare frakt/tull.
Lycka till med nya hojen (som jag hoppas blir rosa) !
Så. Eventuellt nya ekrar.
Definitivt nytt baknav.
Antingen köper du ett baknav och ekrar i rätt längd, sen plockar du isär bakhjulet och bygger på din Rigidafälg. Elller behåll hjulet som det är och köp ett nytt bakhjul. Kolla länksamlingen. Finns massor med bra nätbutiker. Välj hellre Tyskland eller England framför USA för billigare frakt/tull.
Lycka till med nya hojen (som jag hoppas blir rosa) !
nytt nav är ju onekligen en mer pålitlig lösning men den kostar också där efter.
jag har rullat på självmordslösningen ett par år. inga konstigheter. självklart med frambroms då.
att ekrarna skulle vara för korta kan förstås hända. men jag tippar på att de räcker. de har funkat fint på alla hjul jag re-dishat i alla fall.
testa att göra jobbet själv. kostar gratis.
jag har rullat på självmordslösningen ett par år. inga konstigheter. självklart med frambroms då.
att ekrarna skulle vara för korta kan förstås hända. men jag tippar på att de räcker. de har funkat fint på alla hjul jag re-dishat i alla fall.
testa att göra jobbet själv. kostar gratis.
Hmm, det var ju typiskt att jag måste byta nav, men det hade man redan på känn.
I alla fall så har det regnat ett par dagar så det blev inget mer slipande av ram, jag ska även
kapa bort stöd och låsfäste när tillfälle ges.
Ska dock försöka rädda sadeln som har sett bättre dagar, ty den har möglat ordentligt!
Usch!
Det lilla man har gjort hittills (inga bilder än) ser faktiskt lovande ut!
I alla fall så har det regnat ett par dagar så det blev inget mer slipande av ram, jag ska även
kapa bort stöd och låsfäste när tillfälle ges.
Ska dock försöka rädda sadeln som har sett bättre dagar, ty den har möglat ordentligt!
Usch!
Det lilla man har gjort hittills (inga bilder än) ser faktiskt lovande ut!