Mitt Bygge

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Lefthand
Posts: 88
Joined: 05 May 2009 18:57
Location: Umeå

Mitt Bygge

Post by Lefthand » 06 May 2009 22:42

Hej alla!
Jag har nu ett tag läst här på forumet och blivit sugen på en egen fixie.
efter att förgäves leta igenom hela stan efter något att bygga på så kom jag av en slump på att pappa hade nån typ av räser.
sagt och gjort slog jag ha en signal (varför började jag inte där?), visst han hade en gammal monark som han fått av nån "stålgubbe", cykel var även ombyggd till en "tävlingscykel".

Alu styre, Ideale (?) sadel som var full av mögel och smala alufälgar på en gammal 3-växlad Monark.
Däcken föll sönder vid beröring, allt luktade illa och kedjan såg ut att vara smörjd med tjära.

tyvärr tog jag inga förebilder, men tro mig.
cykeln var läskig efter att ha stått i ett skjul i 6 år, spindlar, rost och annat läskigt i mängder!

Steg ett: total demolering

Image

Steg två: massa putsa!

Image

Image

Steg tre: renovera lager i framnav
Vilket gick åt helve**e, plockade isär allt och rengjorde, skrubbade och spillde ut koppen med alla kulor till lagret varav hälften försvann spårlöst!
skruvade ihop ski*en och ändå snurra det inte, misstänker att det helt enkelt är utnött...

mer kommer

User avatar
viggowimnell
Posts: 260
Joined: 20 Mar 2009 15:54
Location: Göteborg

Post by viggowimnell » 06 May 2009 22:45

Roligt med e projekttråd, skall följa uppdateringar med spänning!

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Post by patrik » 06 May 2009 22:48

Kul! Väntar också på fortsättningen med spänning!

User avatar
Lefthand
Posts: 88
Joined: 05 May 2009 18:57
Location: Umeå

Post by Lefthand » 07 May 2009 16:23

Nu börjas slipning av ramen, vilken måste vara plåtren då den ska pulverlackas.

Även lite rengöring av tramplager kom på sin plats igår kväll, den bruna tjocka
smet som omfamnade lager och allt annat var dryg att bli av med.

Den bruna smeten.
Image

Tramplager rengjorda.
Image

Grovslipning av ramen gjord.
Image

Finslipning i full gång! (vid det här laget börjar jag fundera på vad jag gett mig in på)
Image

Plåtren måste den bli, ty den ska pulverlackas...
Image

Image


Och så har ett par Rigida 700c hjul införskaffats!
Image

Nu är bara den stora frågan hur allt ska färgsättas sen?
Hjulen är ju som till synes vita med svarta nav och ekrar, men sen då?
Funderar på gula Michelin speedium2 däck, kromad framgaffel och vit ram till att börja med.
ingen som har nått bra förslag?

Anton83
Posts: 91
Joined: 27 Apr 2009 15:09

Post by Anton83 » 07 May 2009 17:21

Ser lovande ut!

Ska du inte ta bort fästet för stödet?

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 07 May 2009 17:31

Anton83 wrote:Ser lovande ut!

Ska du inte ta bort fästet för stödet?
+1
...och försök kapa bryggan för låset...
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
springsten
Posts: 41
Joined: 30 Mar 2009 09:13

Post by springsten » 07 May 2009 19:08

Ser lovande ut. Kul med projekttråd. Jag personligen tycker att svart ram är snyggt, med kromad framgaffel och så kan du välja färg på sadel och styrlinda som kontrast.
yo

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 07 May 2009 19:26

rosa blir snyggt!

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Post by Teodor » 07 May 2009 20:54

Ljusblå med vita detaljer! ;)

User avatar
torgny
Posts: 75
Joined: 20 Mar 2009 21:42
Location: 414 Majera
Contact:

Post by torgny » 07 May 2009 21:08

Anton83 wrote:Ska du inte ta bort fästet för stödet?
Givetvis skall fästet för stödet vara kvar, ty där skall ju stödet fästas. Stöd är ju hur kungligt som helst.

User avatar
Lefthand
Posts: 88
Joined: 05 May 2009 18:57
Location: Umeå

Post by Lefthand » 08 May 2009 00:44

Tjo!

Lite snabba frågor till er som har koll.
Vad kan det tänkas kosta att "disha" om ett bakhjul?
Och kommer detta baknav att fungera med drev och låsring för att fixeras?
Han på butiken sa att det bara är att slänga på drev och låsring, men det måste
uppenbart "dishas" om...
Image

jockethn
Posts: 66
Joined: 15 Jun 2008 22:35
Location: Lund/Trollhättan

Post by jockethn » 08 May 2009 00:45

Det bruna gegget som i kullagersfett? Äru go eller?

Edit: nej, det är änna inte att bara slänga på ett drev och låsring på det navet

User avatar
Lefthand
Posts: 88
Joined: 05 May 2009 18:57
Location: Umeå

Post by Lefthand » 08 May 2009 01:03

Frågan är om man kan kalla det kullagersfett när det har konsistens som
gammal linolja och har passerat bäst föredatum för ett decennium sedan :lol:

Började nästan ana att baknavet inte skulle funka, är det gängen som är för kort eller?

acke
Posts: 98
Joined: 17 Feb 2008 19:54
Location: göteborg

Post by acke » 08 May 2009 06:45

Du kan nog göra en suicide lösning på det navet. Om du skruvar på drevet och använder låsringen till ett gammalt vevlager. Problemet då är att dom är pågängade åt samma håll och att låsringen inte låser ordentligt så du får använda någon form av locktight eller kemisk-metall för att dra fast prylarna. Jag har aldrig hört om att det lossnat för någon men det kallas ju inte suicidefixie utan anledning.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 08 May 2009 07:25

Lefthand wrote:Frågan är om man kan kalla det kullagersfett när det har konsistens som
gammal linolja och har passerat bäst föredatum för ett decennium sedan :lol:

Började nästan ana att baknavet inte skulle funka, är det gängen som är för kort eller?
Jag hoppas för ditt vevlagers skull att du fettar det ordentligt sen.
Mitt smörjfett har typ den konsistensen som du beskriver som dålig linolja....

Du behöver en vänstergänga som är mindre utanför den gänga du har på ditt nav.


Image
Ditt nav = höger sida i bilden
Så som det ser ut om du ska kunna sätta på en låsring = vänster sida i
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 08 May 2009 09:40

Det är inte säkert att ekerlängden räcker till vid omdishning.
Så. Eventuellt nya ekrar.
Definitivt nytt baknav.

Antingen köper du ett baknav och ekrar i rätt längd, sen plockar du isär bakhjulet och bygger på din Rigidafälg. Elller behåll hjulet som det är och köp ett nytt bakhjul. Kolla länksamlingen. Finns massor med bra nätbutiker. Välj hellre Tyskland eller England framför USA för billigare frakt/tull.

Lycka till med nya hojen (som jag hoppas blir rosa) ;-)!

User avatar
Lynndån
Posts: 161
Joined: 12 Sep 2008 09:50
Location: Stockholm

Post by Lynndån » 08 May 2009 13:48

nytt nav är ju onekligen en mer pålitlig lösning men den kostar också där efter.

jag har rullat på självmordslösningen ett par år. inga konstigheter. självklart med frambroms då.
att ekrarna skulle vara för korta kan förstås hända. men jag tippar på att de räcker. de har funkat fint på alla hjul jag re-dishat i alla fall.

testa att göra jobbet själv. kostar gratis. :wink:

User avatar
Lefthand
Posts: 88
Joined: 05 May 2009 18:57
Location: Umeå

Post by Lefthand » 09 May 2009 10:49

Hmm, det var ju typiskt att jag måste byta nav, men det hade man redan på känn.
I alla fall så har det regnat ett par dagar så det blev inget mer slipande av ram, jag ska även
kapa bort stöd och låsfäste när tillfälle ges.

Ska dock försöka rädda sadeln som har sett bättre dagar, ty den har möglat ordentligt!

Usch!


Image

Image

Det lilla man har gjort hittills (inga bilder än) ser faktiskt lovande ut!

User avatar
Lefthand
Posts: 88
Joined: 05 May 2009 18:57
Location: Umeå

Post by Lefthand » 25 May 2009 21:40

Lite uppdateringar.

Däck har införskaffats, gula Schwable blizzard sport.
broms och stödfästen är borta.

Nu återstår lackering, och sadeln har jag gett upp för den lider av torröta tyvärr.

Presto!
Image

Image

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Panos » 26 May 2009 11:09

Fasen va nice :D
Håller på med ett liknande (bygger på en Crescent Världsmästarcykel).
Sitter nu o funderar på om man ska beställa nav, i så fall vilka ska man ha?
Har slipat ner ramen helt, inkl framgaffel. Tagit bort låshållare samt stödet.

mvh
/panos
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

Post Reply