Takhion - 89 tempobygge

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Takhion - 89 tempobygge

Post by Ronny » 07 Sep 2018 21:15

Så har man en Takhion tempo igen. Denna till skillnad mot den förra så är denna tillverkad i columbus slx och är omlackerad.
Ska försöka hinna få ihop den före vintern och kommer kompromissa en del med autenticitet som annars ligger mig varmt om hjärtat.

Ramen är stämplad 367 - 1989. Det medföljande styret kommer från en takhion för velodrom när det inte är borrat för intern vajerdragning vilket var praxis för landsvägstempo. Tar emot att borra så jag kanske får leta reda på ett annat styre.

Image


Styrklämmans skruvar är av titan.
Image



Det övre stylagret är som bekant internt och ger takhion dess unika utseende som den har gemensamt med textima. En kronmutter fixeras med en sprint.
Täckkåpa saknas men en repro är på väg.
Image

Stämningsbild; Notera de två olika modellerna av bromshandtag.
Image

Bakvxl fick bli en Perm tills en original takhion dyker upp.
http://www.disraeligears.co.uk/Site/Der ... ussia.html
Image
Image
Last edited by Ronny on 26 Jan 2019 20:18, edited 3 times in total.
Мясо это убийство

blixtensixten
Posts: 121
Joined: 09 Feb 2011 01:01
Location: Hägersten

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by blixtensixten » 07 Sep 2018 22:03

kul! inte ofta jag sett kronmuttrar bortom båtpropellrar. minns att tidigt i utbildningen i en teknikkurs att föreläsaren sa att kronmuttrar inte används längre i nyproduktion och frågade med inställningen att ingen kunde svara om någon hade sett en.
K : dura ace 7600 49t svart

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by J2000E » 08 Sep 2018 10:11

Ska bli spännande att följa. Kul med något utöver det vanliga.

Ser ut som om att man får pilla en del för att få i låssprinten...

Visste inte att du var "into" Cadillac 1954-56. Och en hardtop till och med... ;-)
Grön våg för grå man...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by ravelax » 08 Sep 2018 12:19

Mycket kul med en Takhiontråd!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by Ronny » 15 Sep 2018 07:13

J2000E wrote:Ska bli spännande att följa. Kul med något utöver det vanliga.

Ser ut som om att man får pilla en del för att få i låssprinten...

Visste inte att du var "into" Cadillac 1954-56. Och en hardtop till och med... ;-)
en 55:a coupe de ville från L.A. Min ¨drömbil¨ sedan tidigt 80-tal då en i bygden åkte runt i en likadan.
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by Ronny » 15 Sep 2018 07:17

Fick mig tillsänd från USA en nyproducerad styrlagerkåpa när originalet saknades.
Repron sitter mycket bättre fixerad än originalet.

Annars är tempohjulen på väg.

Image
Last edited by Ronny on 26 Jan 2019 20:16, edited 2 times in total.
Мясо это убийство

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by J2000E » 17 Sep 2018 21:26

Ronny wrote:
J2000E wrote:Ska bli spännande att följa. Kul med något utöver det vanliga.

Ser ut som om att man får pilla en del för att få i låssprinten...

Visste inte att du var "into" Cadillac 1954-56. Och en hardtop till och med... ;-)
en 55:a coupe de ville från L.A. Min ¨drömbil¨ sedan tidigt 80-tal då en i bygden åkte runt i en likadan.
Förstår fullkomligt. Mitt hjärta har alltid klappat för gamla amerikanska järn. Ägt och mekat med dem under de första 30-35 åren av mitt liv. När det blev dags att skaffa veteran nu när jag själv är veteran blev det dock något modernare och avsevärt mindre cool. Början sjuttiotal och tyskt. Ordnung. Autobahn. Vis av erfarenhet visar jag ungefär lika mycket som du gör -

Image

Hur kommer det sig att det i USA nyproduceras delar till Takhion? Någon riktig entusiast?
Grön våg för grå man...

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by Ronny » 14 Oct 2018 16:54

J2000E wrote:
Ronny wrote:
J2000E wrote:Ska bli spännande att följa. Kul med något utöver det vanliga.

Ser ut som om att man får pilla en del för att få i låssprinten...

Visste inte att du var "into" Cadillac 1954-56. Och en hardtop till och med... ;-)
en 55:a coupe de ville från L.A. Min ¨drömbil¨ sedan tidigt 80-tal då en i bygden åkte runt i en likadan.
Förstår fullkomligt. Mitt hjärta har alltid klappat för gamla amerikanska järn. Ägt och mekat med dem under de första 30-35 åren av mitt liv. När det blev dags att skaffa veteran nu när jag själv är veteran blev det dock något modernare och avsevärt mindre cool. Början sjuttiotal och tyskt. Ordnung. Autobahn. Vis av erfarenhet visar jag ungefär lika mycket som du gör -

Image

Hur kommer det sig att det i USA nyproduceras delar till Takhion? Någon riktig entusiast?
Det där fotot gav mig lite bryderi och kan det vara en opel? Kromlisten känns udda för perioden men är ingen kännare av tyska bilar.

Intresset för takhion och även ramar från andra tillverkare med gaffelmonterade styren är stort. Många gånger har styren gått förlorade och vad jag vet sån finns det både i ryssland och usa några som nyproducerar dessa. Finns även några som kopierar takhionramar i usa och ryssland men även cinelli laser då i ryssland (även asien finns det indikationer på i det senare fallet).

Vad som hänt med takhionen är att ett tempohjulpar har anlänt.
Skickat var imponerande bra med tanke på deras ålder och att de inte kan ha används mycket. Finns ett viss känslighet i 24h hjul med en tidig aeroprofil som hos dessa wolber profil. Naven är inget man behöver bekymra sig över när mavics fenomenala nav är nästintill servicefria (inte som modernt high tech junk). Ett par 23mm vittoria tub fick klä fälgarna.
Annars är par moderna tempobromshandtag beställda. Fattas bromsar och vevparti och hoppas dra en repa - där kom bilspråket - i år.

Image
Image
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by Ronny » 22 Feb 2019 21:37

tjaa takhionen är nästan bortglömd men nu har jag börjat titta lite på den igen och lite saker är på väg hem som vevar, vevlager och bromsar. Bromshandtag var ett bryderi om jag nu skulle köpa par original aeroversion som inte är billiga eller satsa på par snarlika franska porteur bromshandtag. Struntade i det hela och istället köpte jag par nya simpla tektro. Fördelen med dessa är att man kan dra bromshöljet under styrlindan när jag inte vill borra styret för intern dragning.

Image
Image
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by Ronny » 08 Mar 2019 21:57

På takhionen har jag monterat bromsar vilket ställde till lite lätt bryderi men var väntat. Problemet blir när man inte använder originalbromsar tillverkade under samma fabrikat som takhion. Dels är dem spegelvända med en lägre bromsbrygga som är anpassad för en aeromontering på baksidan av gaffeln. Jag hade sådana bromsar på min förra takhion och titta på fotona på den (röd linda) och min nya och skillnaden blir uppenbar.

Image
Image

Modolo flash bromsarna kan ta i ramen men så mycket svänger man givetvis inte men jag har monterat skyddsplast likväl. Anledningen till
att jag valde dessa är deras oflashiga design.

Image
Image
Image
Image

Vevlager blev ett modernt campagnolo.

Image
Мясо это убийство

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by russ_meyer » 10 Mar 2019 22:22

Stenhård!

peppebronko
Posts: 4
Joined: 24 Apr 2017 19:22
Location: Göteborg

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by peppebronko » 23 Mar 2019 14:57

Jättefin cykel!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by ravelax » 25 Mar 2019 18:55

Det blir fint detta bygge. Period correct i all ära men det finns något vackert i att ha ett mer pragmatiskt förhållningssätt också, som du har här. Gillar't. Bromsmonteringen är ju lite av ett problem kan jag hålla med om, men själva modellen känns ändå väl vald. Lustigt att något såpass oflashigt som Modolo Flash ändå heter just så... Men finns det inte någon gammal Universal eller CLB-modell som också är spegelvänd och hade kunnat funka? Fast det kanske blir väl periodanarkistiskt och man vill ju också ha en broms som faktiskt gör vad den ska...

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by Ronny » 30 Jun 2019 18:40

tjaa vilken tid det tar... Nu är iallafall Takhionen klar efter tidsbrist. Velade litegrann om vevparti och vevlager och fick tag i ett par passande super record vevar och ett ofmega vevlager. Vad som ställde till mest bryderi var att bakvxl vajern är dragen i vevlagerhylsan och ligger an mot dammkapseln. Under 80-talet använde man sig av specialhylsor tillverkade för det ändamål i aluminium men som idag är ytterst svåra att finna. Moderna vevlager fungerar ej till många äldre vevpartier som kräver osymmetrisk axel. En vän till mig svarvade till en hylsa som satt som handsken..
Om det någon har samma bryderi som jag har haft så säg till så löser vi det. Kan även montera o-ringar om någon önskar det.

Image
Image


Det färdiga resultatet blev bra och jag stör mig inte längre på bromshandtagen. Har bara gjort en utvärdering att allt fungerar som tänkt vilket det gör. Framsbromsen är givetvis ingen bra lösning och man får tänka sig för att styra för mycket åt vänster. Kommer köra 50km tempo om par veckor och hoppas få en hyfsad tid.

Image
Image
Image
Image
Image
Мясо это убийство

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by Ronny » 30 Jun 2019 18:45

ravelax wrote:
25 Mar 2019 18:55
Det blir fint detta bygge. Period correct i all ära men det finns något vackert i att ha ett mer pragmatiskt förhållningssätt också, som du har här. Gillar't. Bromsmonteringen är ju lite av ett problem kan jag hålla med om, men själva modellen känns ändå väl vald. Lustigt att något såpass oflashigt som Modolo Flash ändå heter just så... Men finns det inte någon gammal Universal eller CLB-modell som också är spegelvänd och hade kunnat funka? Fast det kanske blir väl periodanarkistiskt och man vill ju också ha en broms som faktiskt gör vad den ska...
Tack! Har kollat in mycket äldre bromsar som inte var samtida med ramen just p.g.a. forna sovjet släpade efter rejält så det hade passat.
Мясо это убийство

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by russ_meyer » 30 Jun 2019 20:15

übercool!

MrScorpio2000
Posts: 1
Joined: 28 Jun 2019 19:00

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by MrScorpio2000 » 30 Jun 2019 23:22

grymt vackert :lol:

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by rilleh » 01 Jul 2019 10:03

Så snyggt!

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by Naugas » 17 Aug 2019 20:20

Det här hade jag missat helt, himla kul att se den i fungerande skick! Både snygg och intressant cykel.

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: Takhion - 89 tempobygge

Post by Lars Grov » 19 Aug 2019 16:50

Nyfiken på tiden det blev på 50 km tempo. Riktigt salt Jonne f.ö.
Lick my decals off, baby

Post Reply