Omnium complete eller bygge

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
el_gabri
Posts: 42
Joined: 25 Jul 2014 12:47
Location: Stockholm

Omnium complete eller bygge

Post by el_gabri » 23 Sep 2017 12:25

Har så när som bestämt mig för att skaffa en omnium cargo eller minimax.

Det svåra är att bestämma mig för om jag ska köpa en komplett eller ett ramkit och bygga själv. Jag skulle nog fixa att montera allting och sådär. Men det är mest att jag inte vet vad som skulle vara passande komponenter som gör det lite knivigt. Har inte direkt något lager av delar att ta av så det mesta skulle behöva köpas.

Men jag har lite på känn efter att ha kikat på ett par omnium att det kanske inte är topkvalle på grejerna som kommer med de kompletta cyklarna.

Någon som har erfarenhet eller tips? Jag är tacksam för att höra det mesta.

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: Omnium complete eller bygge

Post by efredrikson » 23 Sep 2017 22:10

ramkit, absolut, ev ramkit + hjul.
alltid roligare att bygga själv + att du får de delar du vill ha.
det tråkiga är väl att ramen tar upp så mycket plats, även när den är "ren", så det kräver att du har lite utrymme att förvara den på i väntan på att bli färdig.
there can be only one

el_gabri
Posts: 42
Joined: 25 Jul 2014 12:47
Location: Stockholm

Re: Omnium complete eller bygge

Post by el_gabri » 27 Sep 2017 00:28

För att ställa en mer specifik fråga kan vi utgå ifrån att jag ska sätta ihop ett eget bygge.

Jag har bland annat börjat titta på bromsar. Skivbromsar är något nytt för mig och vad jag kan läsa mig till är hydraliska bäst, om man betalar för de bästa dvs.

En mekanisk som verkar vara populär är Avid BB7. Har någon en aning om hur den står sig mot t.ex. Shimano M315, som är hydralisk och kommer med vid köp av komplett cykel? De ligger i samma prisklass.

Andra förslag?

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 03 Oct 2017 23:27

Har båda sorterna på olika cyklar. BB7 suger och m315 är asbra, kort och gott. Billiga hydrauliska skivbromsar är ändå 10 ggr bättre än dyra mekaniska.

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Omnium complete eller bygge

Post by bankiren » 04 Oct 2017 21:14

Blir bra mycket billigare och bättre att bygga ihop den själv, har själv gjort det.

Sikta på ett par lowend shimano hydralbromsar.
@fistasthlm

el_gabri
Posts: 42
Joined: 25 Jul 2014 12:47
Location: Stockholm

Re: Omnium complete eller bygge

Post by el_gabri » 05 Oct 2017 00:37

russ_meyer wrote:Har båda sorterna på olika cyklar. BB7 suger och m315 är asbra, kort och gott. Billiga hydrauliska skivbromsar är ändå 10 ggr bättre än dyra mekaniska.
bankiren wrote:Blir bra mycket billigare och bättre att bygga ihop den själv, har själv gjort det.

Sikta på ett par lowend shimano hydralbromsar.

Tack för tips! Ska fila på vad det kan bli av resten.

Post Reply