Cykelteknik

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Sickan
Posts: 99
Joined: 11 Jun 2017 13:39

Cykelteknik

Post by Sickan » 03 Jul 2017 08:43

Hej. Mycket mek- och komponentsnack här så jag bryter och frågar en cykelfråga :)

Jag har länge cyklat med bullhorn och trivs jävligt bra med det. Jag får rejält med dragkraft i backar och start och får upp farten fort och kan samtidigt lägga mig längst ut på dem och kommer nästan lika långt ner som de med tempopinnar (om jag vilar underarmarna på styret). Det är dessutom väldigt smalt.

Eftersom jag sällar cyklar särskilt långt bryr jag mig mest om spurter och kortare tempoväxlingar och tänkte därför att eftersom man i bancykling ffa använder bockstyre så borde det vara bäst. Nu får jag däremot inte till det. I motvind håller jag längst ner på styret och då är det bra men när jag ställer mig upp och i backar tycker jag att det blir vingligt. Är det kanske bara en vanefråga? Hur ska man hålla i en bock, när och varför?

Sedan tänkte jag fråga om hur cykeln ska bete sig vid spurt. I velodromen kommer de ofta som en pil bredvid sin motståndare, sadeln går inte alls från sida till sida medan de i Tour de France vinglar på rätt duktigt.

Sköt om er där ute!

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Cykelteknik

Post by Bompet » 03 Jul 2017 14:44

Angående att det kränger mer i spurterna på Tdf än på velodrom:

Det kanske inte är lika lätt att hålla ihop tekniken med sisådär 150-200 km i benen jämfört med kanske 3km på perfekt underlag i t.ex olympisk keirin. Men även på bana ser man ganska fladdriga spurter ibland. På landsvägen efter många mil handlar det inte så mycket om förfinad teknik utan om att kunna få ut så mycket kraft som möjligt de sista meterna.

Mao. Det är ingen större idé att jämföra spurteknik på bana med spurteknik på landsväg. De två har helt olika förutsättningar. På många fler nivåer än vad som exemplifierats ovan.
Image

Zombiekrig
Posts: 77
Joined: 02 Jun 2013 15:00
Location: Älvsjö, STHLM

Re: Cykelteknik

Post by Zombiekrig » 04 Jul 2017 11:24

Utan att vara någon expert på området så tror jag att det är en vanesak och möjligtvis någon form otränade muskler som väcks till liv när man kör med armarna tätare ihop. Slängde själv på bockstyret häromdagen efter drygt ett års användande av flat/riser (50-ish brett) och kände mig i princip bara stabil när jag låg i bocken. Gubbrygg och lite för aggressiv geo på ramen satte dock stopp för det illa kvickt och flatbarsen åkte på igen.... :lol:

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Cykelteknik

Post by ravelax » 04 Jul 2017 23:26

Fördelen med en bock jämfört med bullhorn borde vara att du får mer stadga i spurten pga att du kommer längre ner = lägre tyngdpunkt. Blir det ändå vingligare med bock när du står upp så kanske du helt enkelt håller för långt ut (ute i änden på styret) när du är nere i bocken? Prova hålla längre fram, vid själva böjen typ.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Cykelteknik

Post by måns » 07 Jul 2017 09:09

Känns som att geometrin på ramen är helt avgörande. Kanske också längden på styrstammen. Ställer du dig upp o bryter med händerna nere i bocken på en ram med liten rake på gaffeln bör det kunna bli rätt vingligt oavsett hur bra teknik du har, enbart för att du skjuter fram större delen av viktfördelningen till framhjulet. Men jag är långt ifrån nån expert.. 8)

Sickan
Posts: 99
Joined: 11 Jun 2017 13:39

Re: Cykelteknik

Post by Sickan » 07 Jul 2017 10:08

Bra svar hörni. Testade att hålla mer i svängen av bocken och det blev väldigt stor skillnad. Behövde vänja mig lite också förstås men nu börjar det sitta ganska bra.

Fortsätt fyll på med allt möjligt :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 08 Jul 2017 11:40

Nä det blir stabilare med mindre rake
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 08 Jul 2017 12:19

Längre stam och mindre rake ger båda mer hävarm kring "styrcentrum" på varsitt sätt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

wannabee_cyklist
Posts: 4
Joined: 14 Nov 2017 15:30

Re: Cykelteknik

Post by wannabee_cyklist » 14 Nov 2017 15:41

Mer fokus på att hålla linjen generellt i bancykel. Plus att man kan stå upp genom hela sprinten när man har växlar. Dessa tänker jag är de två största anledningarna till att ban-sprinter är så mycket "cleanare".

Post Reply