Page 1 of 1

Cykelteknik

Posted: 03 Jul 2017 08:43
by Sickan
Hej. Mycket mek- och komponentsnack här så jag bryter och frågar en cykelfråga :)

Jag har länge cyklat med bullhorn och trivs jävligt bra med det. Jag får rejält med dragkraft i backar och start och får upp farten fort och kan samtidigt lägga mig längst ut på dem och kommer nästan lika långt ner som de med tempopinnar (om jag vilar underarmarna på styret). Det är dessutom väldigt smalt.

Eftersom jag sällar cyklar särskilt långt bryr jag mig mest om spurter och kortare tempoväxlingar och tänkte därför att eftersom man i bancykling ffa använder bockstyre så borde det vara bäst. Nu får jag däremot inte till det. I motvind håller jag längst ner på styret och då är det bra men när jag ställer mig upp och i backar tycker jag att det blir vingligt. Är det kanske bara en vanefråga? Hur ska man hålla i en bock, när och varför?

Sedan tänkte jag fråga om hur cykeln ska bete sig vid spurt. I velodromen kommer de ofta som en pil bredvid sin motståndare, sadeln går inte alls från sida till sida medan de i Tour de France vinglar på rätt duktigt.

Sköt om er där ute!

Re: Cykelteknik

Posted: 03 Jul 2017 14:44
by Bompet
Angående att det kränger mer i spurterna på Tdf än på velodrom:

Det kanske inte är lika lätt att hålla ihop tekniken med sisådär 150-200 km i benen jämfört med kanske 3km på perfekt underlag i t.ex olympisk keirin. Men även på bana ser man ganska fladdriga spurter ibland. På landsvägen efter många mil handlar det inte så mycket om förfinad teknik utan om att kunna få ut så mycket kraft som möjligt de sista meterna.

Mao. Det är ingen större idé att jämföra spurteknik på bana med spurteknik på landsväg. De två har helt olika förutsättningar. På många fler nivåer än vad som exemplifierats ovan.

Re: Cykelteknik

Posted: 04 Jul 2017 11:24
by Zombiekrig
Utan att vara någon expert på området så tror jag att det är en vanesak och möjligtvis någon form otränade muskler som väcks till liv när man kör med armarna tätare ihop. Slängde själv på bockstyret häromdagen efter drygt ett års användande av flat/riser (50-ish brett) och kände mig i princip bara stabil när jag låg i bocken. Gubbrygg och lite för aggressiv geo på ramen satte dock stopp för det illa kvickt och flatbarsen åkte på igen.... :lol:

Re: Cykelteknik

Posted: 04 Jul 2017 23:26
by ravelax
Fördelen med en bock jämfört med bullhorn borde vara att du får mer stadga i spurten pga att du kommer längre ner = lägre tyngdpunkt. Blir det ändå vingligare med bock när du står upp så kanske du helt enkelt håller för långt ut (ute i änden på styret) när du är nere i bocken? Prova hålla längre fram, vid själva böjen typ.

Re: Cykelteknik

Posted: 07 Jul 2017 09:09
by måns
Känns som att geometrin på ramen är helt avgörande. Kanske också längden på styrstammen. Ställer du dig upp o bryter med händerna nere i bocken på en ram med liten rake på gaffeln bör det kunna bli rätt vingligt oavsett hur bra teknik du har, enbart för att du skjuter fram större delen av viktfördelningen till framhjulet. Men jag är långt ifrån nån expert.. 8)

Re: Cykelteknik

Posted: 07 Jul 2017 10:08
by Sickan
Bra svar hörni. Testade att hålla mer i svängen av bocken och det blev väldigt stor skillnad. Behövde vänja mig lite också förstås men nu börjar det sitta ganska bra.

Fortsätt fyll på med allt möjligt :)

Posted: 08 Jul 2017 11:40
by abacaxi
Nä det blir stabilare med mindre rake

Posted: 08 Jul 2017 12:19
by abacaxi
Längre stam och mindre rake ger båda mer hävarm kring "styrcentrum" på varsitt sätt.

Re: Cykelteknik

Posted: 14 Nov 2017 15:41
by wannabee_cyklist
Mer fokus på att hålla linjen generellt i bancykel. Plus att man kan stå upp genom hela sprinten när man har växlar. Dessa tänker jag är de två största anledningarna till att ban-sprinter är så mycket "cleanare".