Byggtråd: Somec Mercury

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Byggtråd: Somec Mercury

Post by Viggen » 10 Jun 2017 16:03

Jahaja, det blev vår även i fjällen och då spenderade jag tydligen nätter med att halvtråla ebay och andra köp/sälj ställen efter en ny landsvägsram. Inte för att jag egentligen behöver en, min Gazelle champion mondial AB är jävligt trevlig på alla sätt.

Men så är det något med italienskt finstål i fluo-fade-airbrush lacker. Har alltid velat äga en Somec, så dök den upp för ett riktigt rimligt BIN-pris från Italien och storleken var rätt. Sagt och gjort så trycktes det på knappen, visst att lacken inte var NOS/NIB/MINT och allt sånt där som vissa tycker är asviktigt. Men den såg helt okej ut och är ett definitivt pinhål upp från att köra på en "tung" stålram i Reynolds 531C med muffar från -80 talet. Nu snackar vi 91-94 nån gång Columbus Genius och TIG.

Så delarna ska transplanteras från den gamla hojen nästan helt, även fast suget att gå över till 11-delade Record finns. Kanske till sensommaren om inte allt går min väg.

Nu bilder!
Lite helkass urklipp från Somec:s hemsida från en av deras kataloger från 90-nångång, mailat serienummer och lite så och hoppas på mer info.
Image

Uppackning inklusive diverse lack-skavanker som jag visste innan köp.
Image

Lagom ordentligt avtvättad och genomgådd.
Image
Inköp av helt okej matchande bättringsfärg modell nagellack!
Image

Sen damp det ner ett par flaskhållare av modell titan häromdagen också.
Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd: Somec Mercury

Post by ravelax » 10 Jun 2017 19:27

Kul köp! Alltid gillat looken på 90-tals-Somec. Synd att de snygga dekalerna är så uppskrapade. Tänkte du fixa nya?

blixtensixten
Posts: 121
Joined: 09 Feb 2011 01:01
Location: Hägersten

Re: Byggtråd: Somec Mercury

Post by blixtensixten » 10 Jun 2017 20:38

fet ram!! och gaffelkronans panto :D hur mår kromet?
K : dura ace 7600 49t svart

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: Somec Mercury

Post by Viggen » 11 Jun 2017 01:03

Laxen:
Det kommer absolut nya dekaler, kommer ju lyfta utseendet rätt rejält. Dragit dit nya Columbus dekaler idag och bara den lilla saken gjorde rätt stor skillnad.
Så fort jag får svar från Brexit om dom kan langa fram ett "custom"-set läggs en beställning. Behöver två dekaler för sadelröret istället för en som är det vanliga som alla säljer.

Sixten:
Unicrown är fan grejer det!
Kromet på ramen mår på det hela taget fint! Det på framgaffeln är tyvärr lite ledsnare, försöker mig på att ta bort skit, smuts och lite "pitting" med blötlagt aluminiumfolie som tydligen ska vara rätt skonsamt. Sen blir det väl lite autosol eller liknande för att se om det inte går att få lite glans på det hela.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 11 Jun 2017 22:19

Som sagt, fet ram, avis, ser fram emot nästa steg etc

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: Somec Mercury

Post by Viggen » 13 Jun 2017 18:06

Fått svar från Somec, tyvärr har dom inte kvar sina gamla arkiv över serienummer men efter att dom har kikat igenom sina gamla kataloger så har den fastslagits till att vara en 95:a!

Har också fått svar från dekalfolket i UK och fått skicka lite referenser/mått så nu väntar jag bara på svar att det är grönt för dom att göra ett custom-set och sen ska dom bara postas/smackas på också.

Tänker nog inte bygga så mycket mer på den innan dekaler är på plats, det blir så bökigt när vajrar och skräp är ivägen.

Ska däremot fila på kromet lite mer på gaffeln i alla fall, får förhoppningsvis lite bättre väder imorgon och kan sitta ute och putsa på uteplatsen.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Somec Mercury

Post by klasolsson » 13 Jun 2017 21:33

Fem bra!!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: Somec Mercury

Post by Viggen » 14 Jun 2017 10:07

Tackarrrrr!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: Somec Mercury

Post by Viggen » 10 Jul 2017 13:08

Britterna dröjer med dekalerna och jag har blivit lite otålig..
Har av någon sjukt outgrundlig anledning förlagt min gamla trotjänare till kedjebrytare (en röd från Biltema som dom slutade sälja för 6 år sedan för den var antagligen alldeles för bra!) så jag kan inte kapa kedjan och slutföra växelpillet..

Men fan jag är sjukt nöjd, med "tunga" mack/tb14-hjulen väger den in på 8,3kg. Har inte vägt den med Zipp 404orna än. Men under 8 lär vi ju komma i alla fall, vill jag leka stål-WW går det ju lätt att kapa massvis med vikt på gaffel/styrkombo.
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: Somec Mercury

Post by Viggen » 15 Jul 2017 07:45

Som sagt, jag blev otålig.
När dekalerna kommer så kommer jag ju se till att få dit dom illa kvickt, har på grund av äkta jämtländskt sommarväder ala 7 grader och ösregn inte hunnit vara ute och känna på den är.

8,25kg med myshjulen.
Image

7,9kg med kokoshjulen.
Image

Skulle jag vilja/orka så går det nog allt att skava av ett kilo minst på att byta gaffel och styrcombo men det kommer nog inte hända. Vikten är inte det viktigaste trots allt.

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Byggtråd: Somec Mercury

Post by matsa » 15 Jul 2017 08:41

Helvete va snygg!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd: Somec Mercury

Post by ravelax » 15 Jul 2017 12:14

Mkt stiligt! Myshjulen känns ju mer rätt med ramen kanske men kokoshjulen matchar resten av bygget bättre.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: Somec Mercury

Post by Viggen » 15 Jul 2017 13:14

matsa wrote:Helvete va snygg!
Tackar tack.
ravelax wrote:Mkt stiligt! Myshjulen känns ju mer rätt med ramen kanske men kokoshjulen matchar resten av bygget bättre.
Tack, ja men det är ju lite så att båda hjulen har sin plats och sitt syfte. Myshjulen heter så inte bara för att dom är hemskt trevliga att se på och för att jag knåpat ihop dom själv, Grand Bois Cerf 28or är som att cykla på moln!

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Byggtråd: Somec Mercury

Post by grangeyard » 15 Jul 2017 13:23

matsa wrote:Helvete va snygg!
+1

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Byggtråd: Somec Mercury

Post by h.wallin » 15 Jul 2017 19:42

Riktigt fet!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Post Reply