Svart vevparti

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 22 May 2008 15:46

gaisan wrote:Totalt grön och har lite orosmoln när det gäller val av vevparti till mitt första bygge.
Jag har förstått att jag behöver ett vevparti som passar med vevlagrets dimensioner. Men vad är det som avgör om jag skall ha ex. 103mm eller 109/110mm?
Blir kedjelinjen "rak" oavsett vilket så länge jag kör på vevar och BB som passar med varandra eller måste jag ta hänsyn till mitt bakhjul.
165mm ger pyttelite bättre markfrigång.. annars är väl det mest en smaksak. tror inte jag skule känna skillnad.

Du måste ta med bakhjulet i beräkningen! alla nav ger inte 42mm kedjelinje. det finns en massa grejer som spelar in, typ hur drevet är designat och om navet är tänkt att ge 42mm linje från början, tex level och goldtec har 44mm vill jag minnas.

Tompa
Posts: 71
Joined: 18 May 2008 10:19
Location: Stockholm

Post by Tompa » 22 May 2008 17:34

Det beror på vilken gänga du har i ramen också, italiensk eller engelsk(BSA) . Sugino 75-vevar ska ha ISO-tapp på vevlagret = Miche/Campagnolovevlager som bara finns för italiensk gänga och Sugino RD2 ska ha JIS-tapp = BSA engelsk gänga... Det är inte bara kedjelinen att tänka på :-/

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 22 May 2008 18:09

Tompa wrote:Det beror på vilken gänga du har i ramen också, italiensk eller engelsk(BSA) . Sugino 75-vevar ska ha ISO-tapp på vevlagret = Miche/Campagnolovevlager som bara finns för italiensk gänga och Sugino RD2 ska ha JIS-tapp = BSA engelsk gänga... Det är inte bara kedjelinen att tänka på :-/
whatt? miche/campa lager finns mycket väl till engelskgäng. liksom det finns jis lager med italiensk gäng.

Tompa
Posts: 71
Joined: 18 May 2008 10:19
Location: Stockholm

Post by Tompa » 22 May 2008 18:38

Okej, vart kan man få tag på ett någorlunda billigt lager (103mm, JIS-tapp, italiensk gänga) ? För det har jag gått bet på att hitta. Gärna Europa om det är möjligt / T

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 22 May 2008 19:43

Tompa wrote:Okej, vart kan man få tag på ett någorlunda billigt lager (103mm, JIS-tapp, italiensk gänga) ? För det har jag gått bet på att hitta. Gärna Europa om det är möjligt / T
nu framgick det ju inte direkt av ditt inlägg att det var det dimensionerna det handlade om, men billigt... FSA har ett sånt är någorlunda billigt kolla på wiggle.co.uk
annars finns ju alltid phil wood. men då kostar det ju lite mer

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 22 May 2008 20:50

Jag är ute efter ett Engelskt gängat lager, så mycket vet jag. :) Ramen är för övrigt en EAI Bare Knuckle.
Enligt Ben's Cycle skall Sugino 75 vara just engelskt så jag antar att det borde fungera.
- 1.370" x 24tpi - English threading
http://www.benscycle.net/index.php?main ... cts_id=552

Har googlat lite och Sugino 75 vevar & lager skall ge ge en 42 mm kedjelinje. Navet jag tittar på till bakhjulet även det 42mm. En bra början men alltså inte en garanti för en rasselfri tur.

Dags att leta budgetalternativ. Blev lite dyrare än jag tänkt mig det här.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 22 May 2008 21:18

gaisan wrote:...
Dags att leta budgetalternativ. Blev lite dyrare än jag tänkt mig det här.
IRO?
http://shop.irocycle.com/shop/product.p ... t=3&page=1
Cogs 'n Kegs

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 22 May 2008 21:35

Bubblan wrote:
gaisan wrote:...
Dags att leta budgetalternativ. Blev lite dyrare än jag tänkt mig det här.
Japp, definitivt ett alternativ tillsammans med Andel, Kazane & Alien.

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 17 Jan 2009 12:54

Bumpar upp den här tråden och frågar/sammanställer följande:

Billigaste dealen för ett 144BCD, 165mm vevparti är alltså Alien bikes? Eller vet någon om något billigare?

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Keirin Culture = Lasco

Post by Hommus » 18 Jan 2009 13:46

Vevarna som Keirin Culture, Alien och IRO kallar sina egna kommer från Taiwanesiska Lasco som erbjuder gratis lasergravyr vid köp av mer än 100 pcs. Därför kan man graver in något tufft som Kazane, Alien eller nått. En annan vanligt förekommande tillverkare är likklingande Necso som också tillverkar svarta vevar med tillhörande klingor. Jag har kört ett halvår på båda tillverkarna och gillar grejorna. De är dock både tyngre och klumpigare än Sugino 75 men kostar en fjärdedel. Andel är i stort sett identiskt med Lascos och har samma pris och egenskaper. Andel har en grövre anodisering som ger en mer matt yta om man gillar det mer. Ta det som du tycker är snyggast lasergravyr på eller den som erbjuder Lasco till bäst pris.

http://www.letsgowithlasco.com/product.php?catid=17

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Re: Keirin Culture = Lasco

Post by pista-primorska » 18 Jan 2009 15:26

Hommus wrote:Vevarna som Keirin Culture, Alien och IRO kallar sina egna kommer från Taiwanesiska Lasco som erbjuder gratis lasergravyr vid köp av mer än 100 pcs. Därför kan man graver in något tufft som Kazane, Alien eller nått. En annan vanligt förekommande tillverkare är likklingande Necso som också tillverkar svarta vevar med tillhörande klingor. Jag har kört ett halvår på båda tillverkarna och gillar grejorna. De är dock både tyngre och klumpigare än Sugino 75 men kostar en fjärdedel. Andel är i stort sett identiskt med Lascos och har samma pris och egenskaper. Andel har en grövre anodisering som ger en mer matt yta om man gillar det mer. Ta det som du tycker är snyggast lasergravyr på eller den som erbjuder Lasco till bäst pris.

http://www.letsgowithlasco.com/product.php?catid=17
Att dem alla kom från samma fabrik tog jag nästan för givet.. därför jag vill få tag i den billigaste. Eller vänta. Det finns 670 användare här. Finns det 99 till som är sugna på att ha fixedgear.se vevar?

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Keirin Culture = Lasco

Post by Håkan » 18 Jan 2009 15:32

pista-primorska wrote:Att dem alla kom från samma fabrik tog jag nästan för givet.. därför jag vill få tag i den billigaste. Eller vänta. Det finns 670 användare här. Finns det 99 till som är sugna på att ha fixedgear.se vevar?
Det skulle vara skoj. Fast jag vill ju ha 135 BCD :)
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Re: Keirin Culture = Lasco

Post by pista-primorska » 18 Jan 2009 15:41

Håkan (ohm) wrote:
pista-primorska wrote:Att dem alla kom från samma fabrik tog jag nästan för givet.. därför jag vill få tag i den billigaste. Eller vänta. Det finns 670 användare här. Finns det 99 till som är sugna på att ha fixedgear.se vevar?
Det skulle vara skoj. Fast jag vill ju ha 135 BCD :)
ok. 99 som vill ha 165mm 144bcd?

User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Post by vader » 19 Jan 2009 12:30

Jag skulle kunna tänka mig en uppsättning.
=> 98 kvar!

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Re: Svart vevparti

Post by bruse » 31 Jul 2009 05:17

Ah, en tråd för mig! Jag är på jakt efter svarta vevparti. Men tråden verkar gammal, så häller alla länkar fortfarande?

Vad heter vevparti på tyska, om jag ska kolla http://www.singlespeedshop.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Re: Svart vevparti

Post by Nibbe » 31 Jul 2009 06:14

Kurblen

http://cgi.ebay.com/FIXED-GEAR-TRACK-BI ... 634.c0.m14" onclick="window.open(this.href);return false;
I My Honda
Flickr
Image

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Re: Svart vevparti

Post by bruse » 31 Jul 2009 08:33

På min Pompino är vevlagervredden 68 mm. Men hur lång axel ska jag ha?
Sugini Messenger ser ju fina ut.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Svart vevparti

Post by klasolsson » 31 Jul 2009 09:10

bruse wrote:På min Pompino är vevlagervredden 68 mm. Men hur lång axel ska jag ha?
Sugini Messenger ser ju fina ut.
Till Sugino Messenger ska du ha en 103mm tapp, typ Suginos eller Tanges:
http://velosolo.co.uk/sugbb.html
http://velosolo.co.uk/tangebb.html

Lycka till!

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Re: Svart vevparti

Post by bruse » 31 Jul 2009 09:55

Sedär, både vevparti å alger på ett å samma ställe!
Är dom bra att ha att göra med, Velosolo? Bra leverans, frakt osv?

Ingen svart kedja? Funkar guld till en bäbiblå Pompino med svarta delar?

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Svart vevparti

Post by klasolsson » 31 Jul 2009 10:01

bruse wrote:Sedär, både vevparti å alger på ett å samma ställe!
Är dom bra att ha att göra med, Velosolo? Bra leverans, frakt osv?
OM?! Jag beställde grejer i måndags, de kom igår! Sjukt snabba på att svara på mail. Bra priser då punden är relativt låg nu och ingen tull. Lite lurigt med frakten bara. Du måste själv lägga till i kin kundkorg, men allt står på hemsidan. Frakten måste adderas för varje pryl du köper (du finner frakten längst ned på varje sida) men sedan får du tillbaka lite av all frakt om du köper många saker. Lite knepigt i början men jag skrev upp för varje detalj den extra frakten (det står bakom priset för varje pryl ex £10.95 + UK shipping at £1.95 EU £2.95 (add £1) WORLD £3.95 (add £2) där det i detta fall blir 1£ i extra frakt) och sedan "köpte" jag den totala frakten det sista jag gjorde.

Mer om shoppingen:
http://velosolo.co.uk/shipping.html

Do I make any sense at all? :|

Kör så det ryker!

Post Reply