Köpråd för nybörjare

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
TimK
Posts: 3
Joined: 08 May 2017 07:28

Köpråd för nybörjare

Post by TimK » 08 May 2017 08:07

Hejsan allihopa!

Jag går i tankarna att köpa en ny cykel, jag har alltid tyckt att fixed gear/singlespeed har varit fräckt och tänkte testa detta. Cykeln jag har nu är en Cresent cykel som jag aldrig använder växlarna på heller.

Jag tänkte använda cykeln till och från jobbet mest men även att cykla för skoj skull. Jag bor på Hisingen i Göteborg så det är bara asfalt man cyklar på.

Jag tänkte lägga upp till 7000 kr, Jag köper hällre en lite dyrare cykel som håller än nått billigt som går sönder och har taskig kvalites känsla. Det jag egentligen söker efter är en kvalitets cykel som ska vara lätt, snabb och hållbar. Om det finns nån affär i Göteborg med nån prisvärd cykel så är jag tacksam för rekommendationer, eller om nån vet vart man kan beställa på nätet. Har tittat på BLB City classic på Childstore men kan inte hitta några direkta tester eller omdömmen på den. Begagnade cyklar är också intressant!

Jag har sökt på Google efter köptips och det kommer upp väldigt mycket, men det mesta är från 3 - 4 år tillbaka med länkar till hemsidor som inte finns kvar.

Jätte tacksam för hjälp!


cartaq
Posts: 43
Joined: 28 Feb 2015 17:50
Location: Gbg

Re: Köpråd för nybörjare

Post by cartaq » 10 May 2017 13:17

Jag är själv inget proffs på detta, men tänkte ändå dela med mig lite utav mina tankar. Jag bor i Mölndal och cyklar mycket till stan och över Sahlgrenskas backar och var lite oroad över om man kunde klara detta med en fixie utan att sätta livet till. efter några vändor så var det inga som helst problem och man klarar sig gott på en växel i Göteborg.
Ta dig ner till Childstore och prata med Johan, han har flertal modeller som kan tänkas intressera dig. en cykel som passar mig kanske inte alls passar dig.

Dolan Pre Cursa tycks vara populära och prisvärda cyklar, jag stod i valet mellan den och en Bianchi pista sei giorni och valde det sistnämnda.

Specialized langster är en modell som verkar prisvärd också.

- Om inte annat så bygger du och moddar dig din egna favorit!
Alla cyklar över 8-10 år har fått sätta livet till i sträckbänken, antingen som fixed eller som footie.

TimK
Posts: 3
Joined: 08 May 2017 07:28

Post by TimK » 12 May 2017 10:16

Tack så mycket för hjälpen, jag håller ögonen öppna här på sälj delen av forumet och happyride efter nått att köpa.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Post Reply