Ingår vevlager i detta köpet? (SRAM Omnium)

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
sebastianbd
Posts: 27
Joined: 11 Dec 2016 22:48

Ingår vevlager i detta köpet? (SRAM Omnium)

Post by sebastianbd » 24 Mar 2017 15:40

Hej!

Har bestämt mig för att beställa lite nya delar varav en är ett parti SRAM Omnium.
Kikade på bike24 och hittade till ett bra pris, men är kluven om det ingår vevlager?

Står "incl. GXP Team BB cups BSA". Är det bara lagerkoppar som medföljer eller är det hela vevlagret?

fred!

https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... C%7C%7C%7C

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Ingår vevlager i detta köpet? (SRAM Omnium)

Post by måns » 24 Mar 2017 16:29

Axeln för vevlagret sitter i veven. Du skruvar i kopparna i ramen, sticker igenom axeln och tajtar till genom att dra åt non drive side-veven mot axeln.

Alltså, ja, lager ingår(med varierande kvalitet har jag hört, mitt lever fortfarande efter ett par år)!

Princip:
Image

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Ingår vevlager i detta köpet? (SRAM Omnium)

Post by grangeyard » 24 Mar 2017 19:28

Fyller på: det sitter lagerkulor i kopparna. Det är t.ex. samma med Shimanos Hollowtech2. Det skulle också kunna kallas för "utombordslager".

Bike24 har utkörningstjänst från DHL, där paketen antingen körs ut till dörren eller hämtas hos DHL. En gång på 8 år och massor av beställningar så kom plötsligt ett paket till någon kiosk väldigt långt bort. Frågade på telefon något år sedan om de kan erbjuda andra alternativ, vilket de sa att de kan. Sen dök DPD upp som alternativ på hemsidan, men man kan inte välja det vid beställningen: så jag svarade på en beställningsbekräftelse i veckan och frågade om de kan använda DPD istället; fick svar att de postar med DPD (och en DPD-trackinglänk någon dag senare) --> Postnord --> Uthämtning på affären närmast med Post-tjänst.

Hos Bike-Discount så kan man välja DPD vid beställning. Annat tips på bra butik (köpte mina Omnium där): https://www.bike-components.de/en/Truva ... et-p30120/
159,00€ + 10€ frakt.

Image

sebastianbd
Posts: 27
Joined: 11 Dec 2016 22:48

Re: Ingår vevlager i detta köpet? (SRAM Omnium)

Post by sebastianbd » 29 Mar 2017 21:13

grangeyard wrote:Fyller på: det sitter lagerkulor i kopparna. Det är t.ex. samma med Shimanos Hollowtech2. Det skulle också kunna kallas för "utombordslager".

Bike24 har utkörningstjänst från DHL, där paketen antingen körs ut till dörren eller hämtas hos DHL. En gång på 8 år och massor av beställningar så kom plötsligt ett paket till någon kiosk väldigt långt bort. Frågade på telefon något år sedan om de kan erbjuda andra alternativ, vilket de sa att de kan. Sen dök DPD upp som alternativ på hemsidan, men man kan inte välja det vid beställningen: så jag svarade på en beställningsbekräftelse i veckan och frågade om de kan använda DPD istället; fick svar att de postar med DPD (och en DPD-trackinglänk någon dag senare) --> Postnord --> Uthämtning på affären närmast med Post-tjänst.

Hos Bike-Discount så kan man välja DPD vid beställning. Annat tips på bra butik (köpte mina Omnium där): https://www.bike-components.de/en/Truva ... et-p30120/
159,00€ + 10€ frakt.

Image
Tack för ditt svar! Var en hel drös med grejer jag skulle beställa till nya bygget och visade sig att sidan du länkade var markant billigare än den jag försökt luska fram (Bike24). Slutade med att jag beställde mina Mavic Ellipse, Omniumsen och lite annat från den du visade. Stort tack!

Post Reply