Byggtråd Transition Rapture

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Byggtråd Transition Rapture

Post by h.wallin » 25 Feb 2017 16:45

Tänkte starta en byggtråd för detta, bygger en stål-cx som kommer användas som en allt-i-allo. Racer, främst men typ gravel grinder.

Planen är att hålla nere budget så mycket det går utan att köpa det absolut billigaste som finns off the rack. Kommer leta beggat och nytt.

Det jag har hittills är ram, gafflar (en kokos jag fick med från han jag köpte ramen av och og-gaffeln i stål), styre, stam, sadel och lite annat smått.

Det jag kommer behöva för att bygga klart är en grupp, hjul, sadelstolpe och bromsar. Första bygget med skivor för mig.

Jag plockade upp ett lite bredare Zipp-styre idag som jag hade tänkt använda..

Image

Ramens rear spacing är 135mm och planen var att bygga upp ett par open pro-fälgar på lämpliga nav. Vet dock inte vilka ännu, så nästa steg i det här blir att hitta ett par nav som skulle passa alternativt hjul. Nytt/beggat spelar mindre roll men qr, 135mm, skivbromsfäste, body för 11-delad kassett (road) behövs ju. Och har tyvärr inte råd med chris king-nav eller ngt i den prisklassen..

Kommer typ uppdatera vid framsteg eller motgångar. Bara att kladda på i tråden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 26 Feb 2017 05:03

Coolt. Varför open pro och inte nån trendig modern bred fälg, om du nu ska köra grus med lite bredare däck? DT Swiss R460 exempelvis.

Nav är väl enklast att ta shimano (alternativt novatech om du inte gillar cup&cone).

www.cnc-bike.de brukar ha billiga grejer och bygger ihop hjul också.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Byggtråd Transition Rapture

Post by h.wallin » 26 Feb 2017 13:58

Ah men cool! Ska kolla in! Anledningen var annars att ha det som ett lättare men starkt racer-hjulpar som inte kostade så mkt men ändå går att montera ett par 30 mm däck på för typ grusväg.. kompromisshjul liksom! Men har en annan kompis som även rekommenderar bredare fälgar pga att det är dit trenden rör sig.. men jag har så dålig koll på trender att jag ärligt talat inte hade funderat på det med breda fälgar förrän typ 3 dagar sen..




Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Byggtråd Transition Rapture

Post by AndreasVH » 26 Feb 2017 18:06

Vad har du för budget på hjulen?

Jag sneglade på dessa som rekommenderas på happy och förmodligen är riktigt bra…
https://www.actionsports.de/en/fun-work ... 3084?c=405

…men eftersom de skulle sitta på brukisen snikade jag och skaffade dessa istället:
http://www.planetx.co.uk/i/q/WPFURSPOD/ ... r-wheelset
Har bara varit ute en sväng på dem, men de kändes helt ok med 30 mm Strada Bianca. Kanske ett alternativ om du vill få ut hojen på vägarna och sedan spara pengar och köpa de där Chris King-naven nästa år? 8)
Pflanzgarten stole my virginity

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Byggtråd Transition Rapture

Post by h.wallin » 26 Feb 2017 19:52

Det där var ju riktigt intressant! Speciellt med den nuvarande rean på de hjulen! Ska kolla igenom de specsen ikväll o se om de kommer lira! Blir ju till och med nog billigare än om man bygger egna.. tack för det tipset!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Byggtråd Transition Rapture

Post by h.wallin » 06 Mar 2017 22:36

Blev så till slut att jag klickade hem ett par Funworks/DT Swiss från Action Sports faktiskt. Känns bra, med tanke på att jag kom undan med ett bra pris på ramen, kunde jag lägga det på hjulen och kanske är coolt med en bredare fälg, vi får se!

När de kommit ska jag börja kika på grupp igen. Förresten, ingen som har en expander för kolfibergafflar? Hugger annars en hos lbs..

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Byggtråd Transition Rapture

Post by h.wallin » 16 Mar 2017 19:53

Uppdatering av bygget, fick hem dessa idag. Riktigt lätta och fina. Blir efter att ha snackat, läst och googlat nog 25mm däck till vår/sommar. Inte bestämt mig helt men lutar åt tanwall..

Nästa steg blir ju grupp.. fortfarande inte klart vad det blir där men 105-gruppen lockar fortfarande.

Image

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Byggtråd Transition Rapture

Post by h.wallin » 16 Mar 2017 19:54

Förresten, tack igen AndreasVH för tipset!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Byggtråd Transition Rapture

Post by AndreasVH » 17 Mar 2017 08:47

h.wallin wrote:Förresten, tack igen AndreasVH för tipset!
Inga problem! Tycker dock du ska köra fetare däck eftersom plats finns. Mina Vittoria Corsa G+ 25 är ca 27 mm på fälgar som jag tror är lika breda som dina. Om du kör samma däck fast 28 mm kommer det nog bli riktigt gött. Önskar jag fick plats, men på min Ritchey är det gaffeln som begränsar.

Vittoriadäcken är väl enbart för landsväg, men sedan finns ju också Challenge Strada Bianca 30 mm som jag inte nog kan rekommendera. Jag har kört alla möjliga vägar och underlag med ca 3,5-4 bar i dem och det har funkat hur bra som helst. Tror de skulle sitta som en smäck på din hoj!

Clement Strada LGG är kan ju också vara ett (lite billigare) alternativ:
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... 128%5D=456
Finns i 25, 28 och 32 mm.

Alla tips ovan är förstås tanwall. 8)
Pflanzgarten stole my virginity

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Byggtråd Transition Rapture

Post by h.wallin » 17 Mar 2017 09:14

satt och kollade runt igår och blev ändå jäkligt sugen på ett par Conti Grand Prix Classic, tycker nog att det är fett med en mörkare tanwall än normalt samt att den kanske inte blir så smutsig snabbt..

Image

rörande bredd, lite sugen ändå på lite smalare till en början.. men kanske ändrar mig.

skönt var det att hjulen kom, mindre skönt var det att jag fick fel axel på bakhjulet, så att jag fick en through-axel istället för en vanlig QR bak. fram stämde dock och mailade med bilder etc till affären. borde väl vara lätt att byta själv eller? isf hoppas jag på att de bara skickar rätt axel så löser det sig. vi får se! :?

Nobody
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2008 11:39

Re: Byggtråd Transition Rapture

Post by Nobody » 17 Mar 2017 13:35

Egenhändiga mätningar från mina schwalbe durano 25mm till gp4000 28mm (mäter 31mm på ellipsehjul)
Visade att jag tydligen ökar volymen av luftkammaren med 46%

Sjukt stor skillnad på komfort, och rullmotstånd/vikt är försumbart

User avatar
crookbert
Posts: 80
Joined: 31 Aug 2012 20:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd Transition Rapture

Post by crookbert » 17 Mar 2017 15:45

h.wallin wrote:satt och kollade runt igår och blev ändå jäkligt sugen på ett par Conti Grand Prix Classic, tycker nog att det är fett med en mörkare tanwall än normalt samt att den kanske inte blir så smutsig snabbt..

Image

rörande bredd, lite sugen ändå på lite smalare till en början.. men kanske ändrar mig.

skönt var det att hjulen kom, mindre skönt var det att jag fick fel axel på bakhjulet, så att jag fick en through-axel istället för en vanlig QR bak. fram stämde dock och mailade med bilder etc till affären. borde väl vara lätt att byta själv eller? isf hoppas jag på att de bara skickar rätt axel så löser det sig. vi får se! :?

Är det en vanlig 10mm bolt through-axel funkar den i samma fästen som quick release. Lite meckigt men det ska vara något styvare.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Byggtråd Transition Rapture

Post by h.wallin » 17 Mar 2017 17:22

Tyvärr inte det, men fick svar från de jag köpte hjulen från idag. de skickar nya end caps till QR med dagens post, verkar inte vara ngt problem att byta. skönt, för jag såg framför mig att jag skulle behöva skicka tillbaka hjulen till tyskland..

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Byggtråd Transition Rapture

Post by h.wallin » 21 Mar 2017 21:53

Nya end-caps kom idag, topp nice!

Image

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Byggtråd Transition Rapture

Post by h.wallin » 18 Apr 2017 22:24

Gått lite segt det här, fortfarande inte landat i ngn grupp än, men hämtade upp ett nytt styrlager häromveckan och klickade hem lite däck, slang, styrlinda och en thomson-stolpe som kommer matcha stammen på chainreaction-rean som är nu..

Image

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Byggtråd Transition Rapture

Post by h.wallin » 26 Apr 2017 19:59

Jakten på delar fortsätter, blev conti grand prix classic (pga priset+utseende i kombo) som däck..

Nu är det bara grupp kvar, spontanköpte ett par mekaniska bb5-ok från happy för att de var billiga och bra att ha ifall det blir en mekanisk grupp, säljer dem om jag inte får användning för dem..

Image

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Byggtråd Transition Rapture

Post by h.wallin » 04 May 2017 19:38

Så långt jag hunnit hittills.. går långsamt det här.

Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Byggtråd Transition Rapture

Post by russ_meyer » 05 May 2017 10:35

Ser fint ut hittills! Ska du behålla fälgloggorna eller tar du bort dem?

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Byggtråd Transition Rapture

Post by h.wallin » 05 May 2017 12:39

de kommer åka bort, men senare! fokus på att få klart nu först! Sen när allt är klart kan man börja pilla bort klibbor och ge den sista touchen..

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Byggtråd Transition Rapture

Post by h.wallin » 06 Jun 2017 16:25

Uppdatering om det långsammaste bygget på länge.. fick ett ryck i veckan och försökte få klart de mesta delarna.

Det blev en rimligt prissatt 10-delad ultegra-grupp från happy. Ett sram force kolfiber vevparti. 44t racefaceklinga. Trp spyre mekaniska bromsar.

Siktar på att ha klart allt imorgon, saknar en 140mm bromsskiva.

Image




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Post Reply