Köpråd hjälm

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
filipberggren
Posts: 89
Joined: 13 Oct 2013 10:05
Location: Malmø

Köpråd hjälm

Post by filipberggren » 12 Sep 2016 20:18

Tänkte be om lite råd vad gäller köp av ny hjälm. Har idag en Bern Allston som jag faktiskt nyss köpt, men den är på tok för varm.
Behöver en svalare hjälm, blir väl per automatik en racerhjälm då men måste inte vara aero deluxe, pendlar väl max en mil om dagen.
Yakkay och sånt är inte av intresse.

Ni som jobbar som bud lär väl ha några schyssta tips, eller nån som cyklar mycket och har schysst erfarenhet.

/F

Classe P
Posts: 6
Joined: 03 Aug 2016 15:45

Re: Köpråd hjälm

Post by Classe P » 12 Sep 2016 21:12

Jag är sjukt nöjd med min Specialized Propero II. Väldigt luftig, bekväm, sval, bra inställningsmöjligheter och relativt bra pris. Den passar mitt huvud väldigt bra. Åker även rullskidor med den och även fast hastigheten då är lägre än vad den är vid cykling, så håller sig huvudet svalt.

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: Köpråd hjälm

Post by almlof » 13 Sep 2016 10:22

filipberggren wrote:Tänkte be om lite råd vad gäller köp av ny hjälm. Har idag en Bern Allston som jag faktiskt nyss köpt, men den är på tok för varm.
Behöver en svalare hjälm, blir väl per automatik en racerhjälm då men måste inte vara aero deluxe, pendlar väl max en mil om dagen.
Yakkay och sånt är inte av intresse.

Ni som jobbar som bud lär väl ha några schyssta tips, eller nån som cyklar mycket och har schysst erfarenhet.

/F
Jag gjorde samma grej som dig. Köpte en Allston billigt på addnature men märkte att den får bli typ vinterhjälm. Kollade lite och köpte tillslut en Giro Savant Mips, de brukar sälja förra årets färger billigare.
Känner mig nöjd. Den är lätt och luftig samt sitter ganska tajt på skallen. Ville egentligen ha en dyrare men samvetet sa nej.

User avatar
BonerBalls
Posts: 54
Joined: 08 Jun 2016 09:08
Location: Stockholm

Köpråd hjälm

Post by BonerBalls » 13 Sep 2016 13:28

Classe P wrote:Jag är sjukt nöjd med min Specialized Propero II. Väldigt luftig, bekväm, sval, bra inställningsmöjligheter och relativt bra pris. Den passar mitt huvud väldigt bra. Åker även rullskidor med den och även fast hastigheten då är lägre än vad den är vid cykling, så håller sig huvudet svalt.
Har samma hjälm och skriver under på det. Riktigt bra och bekväm hjälm för pengarna! Jag har dessutom ett extremt litet huvud och den sitter ändå bra på mig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

filipberggren
Posts: 89
Joined: 13 Oct 2013 10:05
Location: Malmø

Re: Köpråd hjälm

Post by filipberggren » 13 Sep 2016 14:31

Stort tack för det, ska kolla på dom modellerna!

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Köpråd hjälm

Post by grangeyard » 13 Sep 2016 16:25

Kör bara mtb-hjälmar från Giro för att få kepsen (som mtb-hjälmar har) mot solen.

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Köpråd hjälm

Post by matsa » 13 Sep 2016 20:53

En lvg hjälm funkar alltid även stilmässigt överallt. Med cykelkeps under, så löser man solproblemet. En mtb hjälm med plastskärm funkar i skogen, men är ett allvarligt stilbrott på landsvägen för den som bryr sig om sånt :-)

Källa: Velominati #35 The Rules

För övrigt så är det nästan lika svårt att ge hjälmtips som det är med skostorlekar. En hjälm måste sitta bra på just ditt huvud. Köp en över disk & testa.

filipberggren
Posts: 89
Joined: 13 Oct 2013 10:05
Location: Malmø

Re: Köpråd hjälm

Post by filipberggren » 13 Sep 2016 22:16

matsa wrote: För övrigt så är det nästan lika svårt att ge hjälmtips som det är med skostorlekar. En hjälm måste sitta bra på just ditt huvud. Köp en över disk & testa.
Helt rätt, men kan vara schysst att få några pointers från övriga vad gäller att hjälmen är sval och folk är nöjda. Sen håller jag helt med, passformen får jag prova mig fram till.

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Köpråd hjälm

Post by omnium » 14 Sep 2016 07:21

På tal om landsvägshjälmar är jag nöjd med mln Kask. Lätt, sval och komfortabel.

User avatar
Steeper
Posts: 112
Joined: 25 Apr 2012 22:59
Location: Lund

Re: Köpråd hjälm

Post by Steeper » 14 Sep 2016 08:01

omnium wrote:På tal om landsvägshjälmar är jag nöjd med mln Kask. Lätt, sval och komfortabel.
Kan bara hålla med, min Mojito är det bästa köpet jag gjort på länge.
"If you ride like lightning you're gonna crash like thunder."

Big_Sal
Posts: 113
Joined: 06 May 2010 16:21
Location: Malmö

Köpråd hjälm

Post by Big_Sal » 18 Sep 2016 13:00

Om man har stort huvud och dessutom dreads på det? Finns det nåt märke som kör enorma storlekar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Köpråd hjälm

Post by grangeyard » 18 Sep 2016 14:32

Big_Sal wrote:Om man har stort huvud och dessutom dreads på det? Finns det nåt märke som kör enorma storlekar?
http://www.bhsi.org/bighead.htm

Big_Sal
Posts: 113
Joined: 06 May 2010 16:21
Location: Malmö

Köpråd hjälm

Post by Big_Sal » 23 Sep 2016 23:10

Tack för svar :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 23 Sep 2016 23:27

Jag har 62 och stor kalufs och kör en abus urban med plats för mössa.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply