Vända på vevlager

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Classe P
Posts: 6
Joined: 03 Aug 2016 15:45

Vända på vevlager

Post by Classe P » 02 Sep 2016 16:04

Då ett problem uppstått vänder jag mig nu till er här på forumet för hjälp och rådgivning.

Håller på med mitt första singlespeed-bygge och lämnade iväg min cykelram för att få vevlagerhylsan gängad för engelsk gänga. Innan satt där ett ditpressat lager, men jag ville ha ett gängat då det kändes som en bättre lösning när det skulle komma till ett eventuellt byte i framtiden. Fick hem cykeln med gängor och ett nytt ditsatt lager och kände mig nöjd.

Nu idag har jag provmonterat vevparti och insett att lagret som var monterat är aningen för brett och att ett nytt, smalare därmed bör införskaffas. När jag ska skruva ur lagret upptäcker jag dock att cykelreparatören gängat och satt dit lagret åt fel håll (non-drive-sidan var mot drive-sidan).

Så nu är frågan - står jag här med en sabbad ram som jag lika gärna kan slänga eller kan jag köpa ett smalare lager med engelsk gänga och montera åt fel håll så som cykelreparatören gjort? Kommer detta påverka cyklingen eller innebära täta byten av vevlager?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Vända på vevlager

Post by grangeyard » 02 Sep 2016 16:09

Vad är smalare lager? Kortare axel?

Vad är det för typ av axel: fyrkant?

Om det är gängat så att båda sidor skruvas av framåt precis som vanligt, så är det ingen skillnad. Premiumlager som SKFs fyrkantslager som är svårt att hitta har t.ex. rullar istället för kulor på drivsidan för att kompensera lite :)

Jag har PF30 i Focusen med en adapter inpressad för gängat, så att jag kan köra t.ex. Hollowtech2. Vad var det för standard innan?

Classe P
Posts: 6
Joined: 03 Aug 2016 15:45

Re: Vända på vevlager

Post by Classe P » 02 Sep 2016 16:17

grangeyard wrote:Vad är smalare lager? Kortare axel?

Vad är det för typ av axel: fyrkant?

Om det är gängat så att båda sidor skruvas av framåt precis som vanligt, så är det ingen skillnad. Premiumlager som SKFs fyrkantslager som är svårt att hitta har t.ex. rullar istället för kulor på drivsidan för att kompensera lite :)

Jag har PF30 i Focusen med en adapter inpressad för gängat, så att jag kan köra t.ex. Hollowtech2. Vad var det för standard innan?
Kortare axel och det är fyrkant.

Standarden innan var ett ditpressat gammalt tyskt lager. Men då monterar jag ett nytt lager fast åt fel håll så får vi hoppas att det håller och går bra :)

Det är alltså ett integrerat lager jag pratar om.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Vända på vevlager

Post by grangeyard » 02 Sep 2016 18:26

Rätta mig om jag har fel, men det har nog funnits lager som varit skruvade åt lite olika håll genom tiderna, i Belgien eller kanske Schweiz? Ravelax har säkert stenkoll på sånt.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Vända på vevlager

Post by RZ-1 » 02 Sep 2016 19:44

Vad står det på lagret som cykelmeken monterat?

Classe P
Posts: 6
Joined: 03 Aug 2016 15:45

Re: Vända på vevlager

Post by Classe P » 02 Sep 2016 19:52

Där står något no-name, angivelsen av gänga (engelsk), samt så står där pilar med right och left.

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Vända på vevlager

Post by even » 02 Sep 2016 20:53

With great tools comes great responsability! Sorligt. Prova går väl. Du vet iallafall var du ska klaga om vevlagret gängar ur sig. Kanske bäst att köra gänglåsning på den?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vända på vevlager

Post by ravelax » 02 Sep 2016 21:41

Reklamera!

Annars kan du nog få det att funka om du kör med gammalt lager med lösa kulor och axel, då kan du ju vända axeln så att den sitter rätt även om kopparna sitter s.a.s. bakofram.

Ang. konstiga standarder, finns ingen belgisk vad jag vet (de körde engelsk eller ibland italiensk), men schweizisk är franska mått fast med drivsidan gängad åt andra hållet (dvs. som engelsk).

Post Reply