Bygga single speed med trackram

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
koze
Posts: 19
Joined: 26 Aug 2010 17:30
Location: Stockholm

Bygga single speed med trackram

Post by koze » 23 Aug 2016 11:27

Hello,

Jag är total noob på detta (och kanske inte redo att snöa in totalt ännu), men vill köpa eller bygga en ok single speed som är lätt och har trackram (gärna flippbart hjul till fixie som vore kul att testa) och sneglar lite på följande alternativ:

1. Vänta in en fin hoj på typ Blocket, problemet är att ok hojar med lätt trackram i storlek 58-60 cm verkar sällsynta.

2. Köpa en ok trackram och bygga själv, kollar på Dolan FXE eller Pre Cursa. Dock vet jag av erfarenhet att det alltid blir en massa joxande för att hitta alla komponenter som behövs. Och det har en tendens att springa iväg i kostnad.

3. Köpa en komplett hoj ny, men alla jag hittar verkar vara stenhårda kinahojar och googlar man runt lite på de etablerade fixiemärkena så är det mest hat från alla entusiaster. Alltså A-T-R, State, Pure osv.

Min budget är ca 6 tkr. Vad säger ni proffs? Jag kan tänka mig att bygga en hoj som blir lite mer personlig, men skulle behöva hjälp med inköpslistan :)

User avatar
Tommi
Posts: 272
Joined: 24 Sep 2009 11:17
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bygga single speed med trackram

Post by Tommi » 23 Aug 2016 11:58

Ett förslag är att du går loss på en komplett Dolan Pre Cursa (eller FXE). Du kan göra några val angående komponenter då du ”bygger ihop” den på sidan, och kan även välja till frihjul/flipflop. Det är nog svårt att hitta ett alternativ inom budgeten som har lika hög bang-for-the-buck-faktor. #teamdolan

http://www.dolan-bikes.com/dolan-track- ... -bike.html

User avatar
A2825
Posts: 197
Joined: 08 Apr 2013 16:29
Location: Gbg, 412

Re: Bygga single speed med trackram

Post by A2825 » 23 Aug 2016 12:36

2. Köpa en ok trackram och bygga själv, kollar på Dolan FXE eller Pre Cursa. Dock vet jag av erfarenhet att det alltid blir en massa joxande för att hitta alla komponenter som behövs. Och det har en tendens att springa iväg i kostnad.
Så är det snarare när man gör en conversion. Att skruva på vevlagret och korta gaffelröret är nog det jobbigaste med ett Dolan köp (för den som inte har cykelverktyg).

Köp en FXE om du ska köra singelspeed och vill ha bakbroms. Vet inte om det finns några snygga footie bakhjul. Vet heller inte huruvida, bara frambroms, är en bra ide på SS för en noob?

koze
Posts: 19
Joined: 26 Aug 2010 17:30
Location: Stockholm

Re: Bygga single speed med trackram

Post by koze » 23 Aug 2016 20:44

A2825 wrote:
2. Köpa en ok trackram och bygga själv, kollar på Dolan FXE eller Pre Cursa. Dock vet jag av erfarenhet att det alltid blir en massa joxande för att hitta alla komponenter som behövs. Och det har en tendens att springa iväg i kostnad.
Så är det snarare när man gör en conversion. Att skruva på vevlagret och korta gaffelröret är nog det jobbigaste med ett Dolan köp (för den som inte har cykelverktyg).

Köp en FXE om du ska köra singelspeed och vill ha bakbroms. Vet inte om det finns några snygga footie bakhjul. Vet heller inte huruvida, bara frambroms, är en bra ide på SS för en noob?
Kan man inte ha bakbroms på en Pre Cursa? Eller varför är FXE bättre? Tänker mig att jag kommer ha broms både bak och fram, eller iaf bak.

koze
Posts: 19
Joined: 26 Aug 2010 17:30
Location: Stockholm

Re: Bygga single speed med trackram

Post by koze » 23 Aug 2016 20:48

Tommi wrote:Ett förslag är att du går loss på en komplett Dolan Pre Cursa (eller FXE). Du kan göra några val angående komponenter då du ”bygger ihop” den på sidan, och kan även välja till frihjul/flipflop. Det är nog svårt att hitta ett alternativ inom budgeten som har lika hög bang-for-the-buck-faktor. #teamdolan

http://www.dolan-bikes.com/dolan-track- ... -bike.html
Den ser onekligen riktigt bra ut! En jävla massa saker man kunde välja, vad är en bra utväxling för SS resp fixed om man ska rulla runt lite i Stockholm? 46/17?

Är det rimligt att enbart fixeddrevet kostar 45 pund?

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Bygga single speed med trackram

Post by russ_meyer » 23 Aug 2016 22:05

http://www.bikecalc.com/gear_inches

Sikta på nånstans runt 70 GI med utväxlingen.

Det är frihjulet de tar 45 pund för, inte dreven. Verkar dyrt. Köp ett annat och sätt dit själv istället. Shimanos t.ex. Samma gäller bromsar och bromshandtag, tycker jag. Köp några tektro och skruva på själv, det är inte så avancerat.

Och läs tråden "råd till nybörjare" i mekdelen här på forumet: viewtopic.php?f=4&t=503

Lycka till!

koze
Posts: 19
Joined: 26 Aug 2010 17:30
Location: Stockholm

Re: Bygga single speed med trackram

Post by koze » 24 Aug 2016 13:27

russ_meyer wrote:http://www.bikecalc.com/gear_inches

Sikta på nånstans runt 70 GI med utväxlingen.

Det är frihjulet de tar 45 pund för, inte dreven. Verkar dyrt. Köp ett annat och sätt dit själv istället. Shimanos t.ex. Samma gäller bromsar och bromshandtag, tycker jag. Köp några tektro och skruva på själv, det är inte så avancerat.

Och läs tråden "råd till nybörjare" i mekdelen här på forumet: viewtopic.php?f=4&t=503

Lycka till!
Stort tack!

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Bygga single speed med trackram

Post by MatKar » 25 Aug 2016 09:46

Hej!

Om du behöver hjälp med mekandet finns det säkerligen flera här som kan rycka in för några pilsner. Jag till exempel om du orkar pallra dig ut till Älvsjötrakten. Har alla verktyg och rätt bra kläm på hur man använder dom..

Välkommen in i cykelnörderiet

koze
Posts: 19
Joined: 26 Aug 2010 17:30
Location: Stockholm

Re: Bygga single speed med trackram

Post by koze » 25 Aug 2016 10:50

MatKar wrote:Hej!

Om du behöver hjälp med mekandet finns det säkerligen flera här som kan rycka in för några pilsner. Jag till exempel om du orkar pallra dig ut till Älvsjötrakten. Har alla verktyg och rätt bra kläm på hur man använder dom..

Välkommen in i cykelnörderiet
Fan vad schysst! Jag är lite sugen på att köpa en ram från Dolan och sen köpa alla komponenter i ett svep från någon bra webshop. Jag är ju inte främmande för att mecka, det är väl mer att man gärna vill slippa köpa en massa specialverktyg om man kan slippa. Oklart dock om det bli så mycket billigare, kom fram till att det skiljer ca 4 tkr på att köpa en komplett Dolan FXE eller bara en ram, men då måste jag ändå komplettera med riser bars.

User avatar
A2825
Posts: 197
Joined: 08 Apr 2013 16:29
Location: Gbg, 412

Re: Bygga single speed med trackram

Post by A2825 » 26 Aug 2016 21:54

- Min Pre Cursa hade inte hål för bak broms. (Inte helt hundra, blev stulen i juni.)

- De flest flipflop hjul kommer med 16 frihjul och fixed. Tror man kan köra dubbla frihjul om man vill. (rätta mig om jag har fel).

- Ska du mörda en backe då och då får du nog lägga dig under 45T fram. (eller träna så du kan ha ett snyggt fram drev;)

- Jag byggde min Dolan med saker från Ebay, Wiggle och Dolan.

- Om du ska bygga en SS från scratch, behöver du nog inga spec verktyg? Kan inte komma på nått iafl. Men kunskap är bra när du bygger ihop headset samt sågar gaffelrör. Det beror helt på hur bekväm du känner dig med interwebz.

Det kan iofs vara skönt att undvika bullshit misstag första gången.

Post Reply