Tips på retro-pendlare?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
PierrotLunaire
Posts: 182
Joined: 18 Mar 2015 16:48
Location: GBG

Tips på retro-pendlare?

Post by PierrotLunaire » 07 Jun 2016 19:57

Min nuvarande pendlare (en stilig men på-fel-plats-vid-fel-tillfälle Giant Cadex 980 C) är sub-optimal för vad som förväntas av den (2 mil enkel väg till jobbet + kapacitet att kanske klara av en grusväg), och jag tänkte därför leta ersättare inom begagnat-svängen. Har dock dålig koll på cyklar inom genren jag tänker mig, vilket gör att jag tacksamt tar emot hjälp och tips.

Kravbilden består av utrymme för 32 mm-däck, någorlunda bred hjulbas, hål för stänkskärmar, hanterbar prisbild och som möjlig bonus möjlighet att fästa racks. Tips och hjälp tas som sagt emot tacksamt!

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Tips på retro-pendlare?

Post by herr_brun » 07 Jun 2016 20:49

typ nåt sånt här?

http://www.ebay.com/itm/1989-vintage-PE ... SwMr1XPM8P

franska gängor är as att ha att göra med dock.

Miyata har randonneurcyklar med, googla miyata randonneur, en heter 210, men de har en kändare också som jag inte kommer ihåg vad den heter, eller om det nu var den.

Du kan ju annars hitta en cyclocrossram, de är dock rätt svåra att få tag på/dyra/ovanliga

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Tips på retro-pendlare?

Post by ravelax » 07 Jun 2016 22:29

^Stor chans att en Peugeot från 89 har brittiska gängor, tänkte jag skriva, och visst står det i annonsen att vevlagret är brittiskt. Det gäller antagligen även styrlagret.

Skulle inte leta cyclocrossram om du vill ha fästen för skärmar etc., de gamla och fina brukar nämligen inte ha det. Ganska lätt problem att lösa, å andra sidan.

User avatar
PierrotLunaire
Posts: 182
Joined: 18 Mar 2015 16:48
Location: GBG

Re: Tips på retro-pendlare?

Post by PierrotLunaire » 07 Jun 2016 23:08

herr_brun wrote:typ nåt sånt här?

http://www.ebay.com/itm/1989-vintage-PE ... SwMr1XPM8P

franska gängor är as att ha att göra med dock.

Miyata har randonneurcyklar med, googla miyata randonneur, en heter 210, men de har en kändare också som jag inte kommer ihåg vad den heter, eller om det nu var den.

Du kan ju annars hitta en cyclocrossram, de är dock rätt svåra att få tag på/dyra/ovanliga
ravelax wrote:^Stor chans att en Peugeot från 89 har brittiska gängor, tänkte jag skriva, och visst står det i annonsen att vevlagret är brittiskt. Det gäller antagligen även styrlagret.

Skulle inte leta cyclocrossram om du vill ha fästen för skärmar etc., de gamla och fina brukar nämligen inte ha det. Ganska lätt problem att lösa, å andra sidan.


Absolut något sånt där, fint med fästen för canti-bromsar också. Tänker mig dock att köra växlat, och då räcker inte mina byggkunskaper till för att börja med endast ett ramkit. Ska googla loss på Miyatorna också.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 08 Jun 2016 00:03

Det är lugnt med växlat, inte så svårt att få ihop nåt som fungerar även om du börjar med en ren ram.

sundbyberg
Posts: 45
Joined: 10 May 2015 09:37

Re: Tips på retro-pendlare?

Post by sundbyberg » 08 Jun 2016 06:48

Jag håller på att sätta ihop en pendlare för samma typ av tur, om än lite kortare. Jag köpte en beggad bianchi 841s på blocket som hittills är riktigt bra. Den tar stänkskärmar och feta hjul (jag kör 25. 28 funkar garanterat. 32 blir väldigt tajt). Ramen är också stadig och fin att cykla på.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 08 Jun 2016 09:09

Jag har skaffat kokosracer så min stålmerckx har gått och blivit hybridpendlare. Tar 30-däck, 32 utan skärmar. En corsa extra är det så nån sorts toppmodell, så gissningsvis tar alla lika breda.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply