Hjälp med OT (Mtb) (nu med hoj)

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Hjälp med OT (Mtb) (nu med hoj)

Post by J2000E » 30 May 2016 21:19

Jag vet att Mtb inte är denna sidas inriktning men å andra sidan vet jag att det finns en mängd kunskap om dem här ändå. Jag är helt oerfaren på mountain bike och behöver er hjälp.

Har en Bridgestone MB-1 ram från 1989 som jag nu fått ihop det mesta av delarna till. Inte helt rätt version av XT rakt igenom - det nyaste i "paketet" är 1994 - men jag har tröttnat på att leta prylar nu och vill ut och åka. Det finns hur många mil med fina grus- och traktorvägar som helst där jag bor mycket av tiden nu.

Nu har jag kommit i läge att välja däck. De enda däck av någon kvalitet med traditionella ljusbruna däcksidor jag har hittat på nätet är Panaracer Dart (fram) och Smoke (bak). Som jag förstått det är dessa ganska allround (vilket skulle passa mig).

Vad säger ni om det - är det OK däck för grusväg/grövre grusväg?
De verkar bara finnas per ebay/postorder? Någon som sett dem i Sverige?
Några andra förslag på gum/tan wall 26" mtb-däck med någorlunda kvalitet?
Last edited by J2000E on 02 Jun 2016 12:52, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Hjälp med OT (Mtb)

Post by lugosi » 30 May 2016 21:41

Kanttråd, tub, tubeless?

Av däck med gumwall skulle jag föreslå något av dugasts däck om priset är ointressant. Alla deras varianter tror jag finns i 26, 650b samt 29.

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Hjälp med OT (Mtb)

Post by J2000E » 30 May 2016 21:48

Jag visste inte ens om att det fanns tub-mtb... Det var ganska nyligen jag fick klart för mig att det inte längre var 26" (559) som gällde.

Jag behöver 26" (559), kanttråd, cirka 2" breda och gärna vikbara - samt med traditionell brun/beige sida.

Jag kikar på Dugast genast...

edit: nix - det verkar som om Dugast bara har tub.
Grön våg för grå man...

User avatar
Je85
Posts: 522
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

Hjälp med OT (Mtb)

Post by Je85 » 30 May 2016 22:16

Maxxis minion dhf finns numer med skinwalls. Kanske för grova för endamålet?
Sjukt snygga och bra däck iaf

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 30 May 2016 23:10

Jag köpte ett par smoke & dart på veloform i Göteborg för ett par månader sedan. Ring och kolla! Det är bra allrounddäck.

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Hjälp med OT (Mtb)

Post by AndreasVH » 31 May 2016 11:43

Får du plats med 2,25"? Isf finns Onza Canis:
https://www.bike-components.de/en/Onza/ ... 5a-p39689/

Om det bara är grusvägar du ska köra och inte mycket stig behövs ju inget mönster att tala om. Då kanske DMR Supermoto funkar? Grovmönstrade Mtb-däck behövs bara när det är lerigt eller stökigt.
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... ,2,103,104
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Hjälp med OT (Mtb)

Post by lugosi » 31 May 2016 12:06

J2000E wrote:Jag kikar på Dugast genast...

edit: nix - det verkar som om Dugast bara har tub.

Jag fick för mig att de hade utökat sortimentet, men nu förstod jag att det var någon form utav "tubeless tubular"-däck jag förknippat med tubeless.

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Hjälp med OT (Mtb)

Post by J2000E » 31 May 2016 15:37

Tack för alla svar.
Jag ringde Veloform (Anders = trevlig) och han tar hem. Är det fler som vill ha så ring honom så gör han en större beställning.
Grön våg för grå man...

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Hjälp med OT (Mtb)

Post by Bompet » 01 Jun 2016 13:15

Annars gör ju Compass väldigt trevliga däck (Gissar att Anders kan ha nämnt dem) som passar in på din spec (Natursida och grusväg). Rat Trap Pass eller Elk Pass är 26" modellerna som är aktuella.

Jag körde själv Dalsland Runt (30+ mil, mycket på grus) på Compass Barlow Pass (700c - 38mm) köpta hos Anders i helgen. Urmysiga lätta däck som hanterar både fin asfalt och brötitgt grus som en dröm. 0 (Noll) punkteringar under helgen.
Image

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Hjälp med OT (Mtb)

Post by grangeyard » 01 Jun 2016 13:23

Bompet wrote:Annars gör ju Compass väldigt trevliga däck (Gissar att Anders kan ha nämnt dem) som passar in på din spec (Natursida och grusväg). Rat Trap Pass eller Elk Pass är 26" modellerna som är aktuella.

Jag körde själv Dalsland Runt (30+ mil, mycket på grus) på Compass Barlow Pass (700c - 38mm) köpta hos Anders i helgen. Urmysiga lätta däck som hanterar både fin asfalt och brötitgt grus som en dröm. 0 (Noll) punkteringar under helgen.
Kul att någon tar in deras grejer. Compass är ju ett otroligt intressant gäng.

https://www.compasscycle.com/
https://janheine.wordpress.com/

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: Hjälp med OT (Mtb)

Post by Lars Grov » 01 Jun 2016 17:59

Panaracer tillverkar väl flera av compass-däcken rent av.
Lick my decals off, baby

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Hjälp med OT (Mtb)

Post by Bompet » 02 Jun 2016 08:20

Lars Grov wrote:Panaracer tillverkar väl flera av compass-däcken rent av.
Ja, så är det. Grand Bois tillverkas också av Panaracer har jag för mej.
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Hjälp med OT (Mtb)

Post by Viggen » 02 Jun 2016 09:12

Även Soma:s finare däck görs av Panaracer.

Angående däckvalen som TS står inför är det ju synd att inte Panaracers nya gravel king samt gravel king sk inte görs i klassiska 26".

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Hjälp med OT (Mtb) nu med extra hoj

Post by J2000E » 02 Jun 2016 12:45

Återigen tack för råd.

Jag skrev att jag hade tröttnat på att leta de helt korrekta delarna till 1989 MB-1: an och att jag därför bestämt mig för att blanda och ge lite.

Jag hade den här på väg hem när jag skrev det. En Heavy Tools Alu Pro från 1994. Brorsan plockade upp den söderut då han hade vägarna förbi i jobbet. Den låg på blocket till ett mycket bra pris (2000) och är en enägarcykel (en trevlig kille dessutom). Han hade inte haft några spekulanter. Superfint skick och förutom bakdäcket och färgen på stora klingan - helt enligt 1994 års specifikation. Shimano XT m737 rakt ignom förutom vevarmarna som är LX. 2000 kronor - jag är som jag skrev från början inte så insatt i mtb men detta måste vara extrembilligt för ett sånt här skick och utrustning.

Köpt för att plocka delar från och priset var rätt för just att göra detta. Men nu blir man lite vilsen. Det här är ju också en användbar veteran. Den är dock aningen liten för mig. Sadelstolpe så det räcker innan gränsen finns det men drop: en blir för mycket för mig. J-la A-head set-skit med kapade gafflar... Annars hade jag bara kunna höja stammen lite. Skulle säkert kunna hitta en annan stam som passar den här men... Vi får se vad jag gör - slakt - eller stretchövningar.

Heavy Tools var ett företag i Österrike när den här var ny. Hade bra rykte enligt nätet. Ramarna skall enligt vissa källor vara gjorda i USA. Senare såldes varumärket till en tysk kedja.

Här är en länk till 1994 års katalog - hela sortimentet. Ser ut att vara bra grejer (ur min ringa erfarenhet).
http://www.mtb-kataloge.de/Bikekataloge ... s/1994.pdf

Min modell

Image

Hemma

Image
Grön våg för grå man...

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Hjälp med OT (Mtb) (nu med hoj)

Post by måns » 02 Jun 2016 17:14

Kul tråd, lycka till med bygget!

Har själv en Alpinestars AL-Mega i easton 7000(1992-93'ish) som jag funderar på att jobba lite med. Tyvärr är gammal aluminium ett gissel - kanske extra mycket på dessa vintage-ramar. Min har spricka i styrröret och en hairline vid sadelröret. Återstår att se om det är värt att svetsa om det ens går. Vore roligt om det gick, komplett LX-grupp som trots status är oerhört välbyggd. Mavic M232(?)-fälgar och Ritchey megabite-däck Med mycket liv kvar. Första generationens dämpad Answer Manitou-gaffel. Tillochmed Brahma-styre i gott skick.

Om det inte vore för sprickorna skulle glädjen vara gjord. Blir kul att se uppdateringar på ditt bygge!

//M

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Hjälp med OT (Mtb) (nu med hoj)

Post by Bompet » 03 Jun 2016 13:53

Jag tycker att du skall satsa på MB 1:an och plocka delar från Heavy Tools. Visst är den lite kul, men som föregående talare sa så känns vintage aluminium sådär om man faktiskt tänkt bruka den. Och om geometri/storlek inte är helt rätt så känns den inte så unik att den är värd att bevara.
Image

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Hjälp med OT (Mtb) (nu med hoj)

Post by J2000E » 03 Jun 2016 19:35

Ni har rätt och jag går tillbaka till min ursprungliga plan. Jag är ju inte känd för att sälja cyklar eller delar så när jag ramlar över "rätt" delar till MB-1 framöver så är det ju bara att montera tillbaka vartefter på Alu Pro: n. Den kan nog bli bra till frun eller som gästcykel.

Det som fattas till MB-1: an för att få igång den är en styrstam. Egentligen skall det vara en svart Ritchey Force i stål med vajerstopp (se bild nedan). 130mm och 10 grader. Men - jag kan nog hitta något som ser liknande ut rätt lätt. Jag har faktiskt originalstyret - ett riktigt lätt och starkt stålstyre i Tange Prestige rör. Köpte ramen med styrlager och styre fr USA för några år sedan. Ramen behöver lite bättring det är allt. Den är också i Tange Prestige. Koski gaffeldelar. Gillar den och när allt kommer omkring så är jag ju en "stål-kille"...

Image

Image
Grön våg för grå man...

Post Reply