Problem med ett äldre STI-reglage

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Problem med ett äldre STI-reglage

Post by vigorelli » 06 Apr 2009 13:29

Befinner mig hos päronen för att fira påsk och solen skiner, abstinensen är jobbig att hantera. Så, jag plockade fram en gammal (92-93-94 nångång) CyclePro Spectrum med Shimano 600-komponenter. Allt är i prima visuellt skick men växelreglagen fungerar inte! Växlarna löper fritt och lätt om man växlar "manuellt", dvs. med handen direkt på växlelförarna. Reglagen däremot "knäpper" inte. Jag kan lägga upp kedjan på stora klingan fram, men vajern förblir inte spänd och kedjan hoppar tillbaka så fort jag släpper reglaget. Samma sak är det när det kommer till bakväxeln. Jag tar i allt vad jag kan för att få reglaget att "knäppa" till, men det funkish intish.

Är väl lite små-ot, men vafasen, har ingen "riktig" cykel här, så jag tar vad jag har!

Någon som vet vad det kan vara?! Kanske borde till-lägga att allt är uppsmörjt.

Har för mig att jag plockat isär ett par STI-reglage en gång och vill minnas att jag aldrig plockade ihop dem igen av givna skäl

User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Post by vader » 07 Apr 2009 20:20

Jag har plockat isär ett STI-reglage, tror det var "RSX" eller vad de nu hette...
Det var ett helvete att få ihop det igen vill jag minnas. evar en liten fjäder som alltid hoppade ur läge precis när man skulle stänga ihop allting.
Hursomhelst, det var som så att det växlade ok med stora spaken (till större drev) men ganska opålitligt med lilla spaken (till mindre drev). Oftast tog inte mekanismen tag utan spaken bara rörde sig utan motstånd.
Mycket surfande gav vid handen att gamla STI-reglage har problem med smörjmedlet, vilket stelnar med tiden så att "kläppen" (?) inte rör sig och således inte tar tag i kuggarna.
Mycket 5-56 och mycket universalolja senare så fungerade reglaget bra igen.
Men det var som sagt ett helvete att få ihop alla delar igen och få dem att stanna i sina positioner tills allt var åtskruvat.

Mycket babbel, men kontentan: Skruva inte isär i första taget, utan gödsla med 5-56 eller OKQ8:s universaloljespray. Låt det dra in och rinna ur och upprepa sprayandet.
Om det är samma problem som jag hade så är det gammalt fett som stelnat.

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Post by vigorelli » 08 Apr 2009 17:18

Det låter väldigt troligt! Det är liksom som att en fjäder inte orkar stänga igen en spärr. jaja, jag testar. Det regnar ändå idag... Oväxlat har man ju kört tidigare annars.
Tack!

Post Reply