Ta bort fästen till kolvlås från ramen? (Nybörjare)

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Maiiis
Posts: 3
Joined: 22 Mar 2016 08:43

Ta bort fästen till kolvlås från ramen? (Nybörjare)

Post by Maiiis » 22 Mar 2016 08:59

Har precis fått tag i en sliten gammal Världsmästarcykel som jag ska strippa, lacka om och göra om till en SS. Ett vårpjorekt helt enkelt!

Någon som har tips på hur jag lättast och snyggast får bort fästena till ett kolvlås från ramen? Har det mesta i verktygsväg men tyvärr ingen vinkelslip :/ funkar en dremel eller bågfil? Kanske lättare med något helt annat?

(Låset är öppet och behöver inte brytas upp. Vill bara rensa ramen från så mycket onödigt som möjligt)

Alla tips är välkomna! :)

User avatar
A2825
Posts: 197
Joined: 08 Apr 2013 16:29
Location: Gbg, 412

Re: Ta bort fästen till kolvlås från ramen? (Nybörjare)

Post by A2825 » 27 Mar 2016 18:11

Det kräver nog mindre energi att låna en vinkelslip av någon, än att sätta igång med en bågfil.

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: Ta bort fästen till kolvlås från ramen? (Nybörjare)

Post by efredrikson » 27 Mar 2016 19:09

tycker du ska behålla låset och lägga energi på att bygga klart resten istället. i det stora hela är det mycket energi som kommer gå åt för att få till en liten utseendegrej.
när du väl färdigställt cykeln och kört ett tag så kommer du snart vilja bygga en helt ny cykel på en bättre ram.
jag säger verkligen inte att det är fel att bygga på en gammal världsmästarcykel, det är ett bra förstaprojekt som du kommer lära dig mycket på men du kommer snart vilja gå vidare.
fungerar låset? om det gör det så finns det verkligen inte nån ide att plocka bort det. du kommer ju snart sälja vidare cykeln för att delfinansiera nästa ram.
there can be only one

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 27 Mar 2016 19:56

en hyfsad bågfil funkar fint tror jag, det är segt att bära ut förlängningssladdar, arbetsbänk och skyddsutrustning för "precisionssågning" med vinkelslip.

Även +1 på inlägget ovan
Last edited by RZ-1 on 28 Mar 2016 15:59, edited 1 time in total.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 28 Mar 2016 09:26

Jag försökte för 5-6 år sen med detta. Det är inte värt besväret! Skit i låset, meka och greja och testa dig fram med bygget. Sen när du kommer ur warpzone som cykelnörd med blodad tand så skaffar du en ny ram.

Coffe
Posts: 92
Joined: 11 Aug 2014 14:38

Re: Ta bort fästen till kolvlås från ramen? (Nybörjare)

Post by Coffe » 28 Mar 2016 10:00

Ta dremmel över svetsfogen på båda sidorna, sen kan du ta en polygrip och vrida lite tills svetsen spricker. Har gjort det ett par gånger.

Maiiis
Posts: 3
Joined: 22 Mar 2016 08:43

Re: Ta bort fästen till kolvlås från ramen? (Nybörjare)

Post by Maiiis » 31 Mar 2016 08:07

efredrikson wrote:tycker du ska behålla låset och lägga energi på att bygga klart resten istället. i det stora hela är det mycket energi som kommer gå åt för att få till en liten utseendegrej.
när du väl färdigställt cykeln och kört ett tag så kommer du snart vilja bygga en helt ny cykel på en bättre ram.
jag säger verkligen inte att det är fel att bygga på en gammal världsmästarcykel, det är ett bra förstaprojekt som du kommer lära dig mycket på men du kommer snart vilja gå vidare.
fungerar låset? om det gör det så finns det verkligen inte nån ide att plocka bort det. du kommer ju snart sälja vidare cykeln för att delfinansiera nästa ram.
I min värld är det detaljerna viktiga ;)
Det är ju som sagt ett projekt så att det tar tid/energi gör mig inget. Jag älskar att bygga och mecka!
Tyvärr fanns inte nyckeln kvar till låset och det såg ut att rostat i själva låskolven, så jag tyckte det var bättre att ta bort hela låsanordningen från ramen. Ser ju bara larvigt ut med ett lås som ändå inte kan användas.
Jag har redan fått mersmak så efter den här cykeln blir det nog att leta upp en ny ram att bygga på :)
Tack för din åsikt :)

Maiiis
Posts: 3
Joined: 22 Mar 2016 08:43

Re:

Post by Maiiis » 31 Mar 2016 08:14

RZ-1 wrote:en hyfsad bågfil funkar fint tror jag, det är segt att bära ut förlängningssladdar, arbetsbänk och skyddsutrustning för "precisionssågning" med vinkelslip.

Även +1 på inlägget ovan
Funkade utmärkt med bågfil, tog en halvtimme sedan var båda delarna av :)
russ_meyer wrote:Jag försökte för 5-6 år sen med detta. Det är inte värt besväret! Skit i låset, meka och greja och testa dig fram med bygget. Sen när du kommer ur warpzone som cykelnörd med blodad tand så skaffar du en ny ram.
Bra tips, det kör jag på nästa gång!
blev bågfilen som fick göra jobbet den här gången ;)

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 31 Mar 2016 19:46

Way to go! Lagom till våren.

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Ta bort fästen till kolvlås från ramen? (Nybörjare)

Post by wastegård » 02 Apr 2016 01:17

Om detaljerna är viktiga kan du lika gärna byta ut dropout, tighta till baktriangeln, fila ner headtub, korta ner och fixa till en bra rake på gaffeln....Du fattar!

Post Reply