Tryck

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Tryck

Post by Bratt » 16 Mar 2016 14:20

När jag letat runt lite efter ett par lätt tubhjul så upptäcker jag att många av fälgarna endast är byggda för upp till 100psi. Jag har alltid kört på 120 (140 ibland om jag kört tub) och tänkte genast att det bara var skräpfälgar. Förstod såklart redan innan att fälgarna som hade ett max på 100psi blev nyfiken på vad som skulle hända om man gick högre. Men så snubblade jag över den här texten. 10år sen på bollen men antar att det finns några till här som inte sett den tidigare.

http://www.bccclub.org/documents/Tireinflation.pdf

Mycket intressant text tycker jag.

Satte även ihop en lite tydligare graf för att kolla korrekt tryck. x=vikt, y=psi

http://ggbtu.be/m2921883

Någon hittat någon annan källa och hur är det med tub vs kanttråd? Texten diskuterar ju bara kanttråd.

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Tryck

Post by AndreasVH » 16 Mar 2016 14:59

https://janheine.wordpress.com/2016/03/ ... take-home/

Längst ner:
"When in doubt, let out some air"
Har aldrig velat svanktatuera en text mer än den! :)

Varför har du mer tryck i tub? Om något så kan man ju ha lägre tryck då man slipper risk för genomslagspunka.

Jag såg ljuset gällande däcktryck när jag började cykla i Hellas. Först då förstod jag hur mycket bättre det är med 6 bar än 9 bar på en svensk landsväg...
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Tryck

Post by russ_meyer » 16 Mar 2016 17:24

Image

Här är bertos graf på ett annat sätt, med hur mkt belastning det är på varje hjul istället för totalvikt cykel+ryttare.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Tryck

Post by Bratt » 16 Mar 2016 17:39

AndreasVH wrote:Varför har du mer tryck i tub? Om något så kan man ju ha lägre tryck då man slipper risk för genomslagspunka.
Jag tänkte, högre tryck, lägre rullmotstånd. Vilket ju är sant men det kanske inte är förenligt med högre fart.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Tryck

Post by ravelax » 16 Mar 2016 20:05

Jag har successivt rört mig neråt i däcktryck under de år som gått sen jag hamnade i cykelträsket. Jag insåg ganska tidigt att det var skönare att cykla med lite lägre tryck, men fortsatte länge att "överpumpa" däcken, eftersom jag trodde att det skulle gå fortare/lättare trots att det blev lite stötigt på dåligt underlag. Sen läste jag nånstans om att det var bättre med lägre tryck om man inte var supertung, och började därefter sänka trycket. Inga jättehopp iofs, började på åtta bar och är nu nere på fem, vilket verkar stämma ganska bra med vad tabellerna rekommenderar i förhållande till min (uppskattade) vikt. Intressant!

Så länge man inte har alldeles för lågt tryck, och ser upp lite hur man kör, tycker jag inte att genomslagspunka (eller annan punka) är något problem.

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Tryck

Post by AndreasVH » 16 Mar 2016 21:27

Bratt wrote:...högre tryck, lägre rullmotstånd. Vilket ju är sant...
Det är säkert sant på en velodrom eller nylagd betong, men väldigt sällan på en landsvägstur i Sverige. Ett högkvalitativt, lite bredare däck med lägre tryck absorberar underlaget istället för att studsa på det. Det ger lägre rullmotstånd, men framför allt blir det bekvämare vilket gör att man kan cykla snabbare under längre tid.

Jag väger strax över 70 pannor och på landsvägshojen där det tyvärr bara får plats 23 mm kör jag strax under 6 bar fram och en halv bar till bak. Tänker (precis som ravelax) fortsätta att sänka för jag har fortfarande inte varit i närheten av en genomslagspunka. På mina 30 mm Strada Bianca låg jag på drygt 3,5 fram och några hekto till bak vilket var vansinnigt skönt. Cykelcross är en annan femma förstås tack vare tubdäck där man håller sisådär 1,5-2 bar med 32 mm. På 29ern är jag nere på 1 bar nu efter att ha sänkt mer och mer på varje tur. Ju bredare däck desto mindre tryck alltså.

Men skit gärna i vad jag säger. Jag är ändå inte speciellt snabb… :D
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Tryck

Post by Bratt » 16 Mar 2016 22:21

Får pröva att gå ner till 85/95 då när det blir dags för premiären. Kolla vad som händer med hastigheten och uthålligheten.

Post Reply