Ny här. Hur trögt blir det att trampa?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
sandblov
Posts: 15
Joined: 23 Aug 2012 18:57

Ny här. Hur trögt blir det att trampa?

Post by sandblov » 31 Dec 2015 09:54

Hej!

Jag har kollat lite på den här cykeln:
http://www.chainreactioncycles.com/se/e ... prod120678

Cykeln har bara en växel. Har aldrig haft en liknande cykeln innan. Hur tror ni att denna cykeln funkar i Göteborg, med en hel del backar? Hur trögt blir det att trampa med de spec som finns i länken?

/Viktor

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Ny här. Hur trögt blir det att trampa?

Post by grangeyard » 31 Dec 2015 10:11

38x18? Snabbt kommer det inte att gå hehe :) Spinner ur vid typ 10km/h :)
Alltså väldigt lätt-trampat. Kör 48x16 i hela Sthlm med omnejd.
12kg för 16 tum-ram utan växlar eller fjädrad gaffel är en stolt vikt, om man bryr sig om sådant.

sandblov
Posts: 15
Joined: 23 Aug 2012 18:57

Re: Ny här. Hur trögt blir det att trampa?

Post by sandblov » 31 Dec 2015 10:55

grangeyard wrote:38x18? Snabbt kommer det inte att gå hehe :) Spinner ur vid typ 10km/h :)
Alltså väldigt lätt-trampat. Kör 48x16 i hela Sthlm med omnejd.
12kg för 16 tum-ram utan växlar eller fjädrad gaffel är en stolt vikt, om man bryr sig om sådant.
Tack! Jättebra svar :)

Låter det bra att den är lättrampad, prioriterar lätthet i uppförsbacke framför snabbhet på platt mark. Men hoppas du överdriver lite när du säger spinner ur vid 10 km/h...? I värsta fall är det väl ganska enkelt att byta klinga?

12 kg kanske är en del, men den är väl rätt prisvärd iaf? :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 31 Dec 2015 11:14

Endast en mycket lätt (!) överdrift skulle jag säga. Jag kör dock 42x18 på min klunker och den funkar i nödfall även i stan.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Ny här. Hur trögt blir det att trampa?

Post by grangeyard » 31 Dec 2015 14:28

sandblov wrote:
grangeyard wrote:38x18? Snabbt kommer det inte att gå hehe :) Spinner ur vid typ 10km/h :)
Alltså väldigt lätt-trampat. Kör 48x16 i hela Sthlm med omnejd.
12kg för 16 tum-ram utan växlar eller fjädrad gaffel är en stolt vikt, om man bryr sig om sådant.
Tack! Jättebra svar :)

Låter det bra att den är lättrampad, prioriterar lätthet i uppförsbacke framför snabbhet på platt mark. Men hoppas du överdriver lite när du säger spinner ur vid 10 km/h...? I värsta fall är det väl ganska enkelt att byta klinga?

12 kg kanske är en del, men den är väl rätt prisvärd iaf? :)
Det bör vara enkelt att byta klinga, alltså bcd ligger säkert mellan 130 och 144, finns gott om klingor. Annars kan man byta klingbultar också.

Prisvärdhet är relativt. Om styrlager, vevlager, klinga, frihjul och ekrar ger upp tidigt; speciellt om man inte skulle kunna byta själv... - får ta in det i kalkylen. Frakten tillkommer säkert på hojen. Billigt är inte synonymt med prisvärt.

Boone
Posts: 66
Joined: 03 Sep 2013 12:55
Location: Uppsala

Re: Ny här. Hur trögt blir det att trampa?

Post by Boone » 01 Jan 2016 11:31

Jag använder http://www.surplace.fr/ffgc/ för att bedöma hur tung en växel är. Jag har cyklat 48x17 på mina 700x30 dubb innan snön kom, och jag är inte särskilt vältränad. Har blivit tvungen att växla ner lite nu.

Sen angående cykeln. Jag har en tidigare modell med 26 tums hjul. Cyklade på den förra vintern, fixerat med en bolt on drev istället för skivbroms bak. Den var förtroendeingivande i snö och is, men så här i efterhand skulle jag nog köpt något annat för pengarna.
För någon tusenlapp kan man få en gammal stålracer som utan mycket besvär blir en roligare cykel än Vitus Dee.

Som jämförelse köpte jag min fixie conversion från gammal stålram och min flickväns singlespeed för 1500 kr styck.

Forumet här är fyllt av vänliga människor med kloka råd om du vill ge dig på något sånt.

Flink
Posts: 80
Joined: 02 Sep 2012 13:10

Re: Ny här. Hur trögt blir det att trampa?

Post by Flink » 03 Jan 2016 01:09

38 är ju en väldigt liten framklinga. Den kommer du behöva byta. Hitta nåt med minst 46 fram iaf tänker jag. Pendlade fixed vinter som sommar några år på 46 x 17 som är extremt behagligt och aldrig jobbigt i Göteborg. Då kan du även byta till 15 bak när du vill ha lite mer tempo. Även det en finfin utväxling. Nu kör jag på 53 x 17 i Göteborg eller 53 x 16 om dagsformen känns bra ;-)

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Ny här. Hur trögt blir det att trampa?

Post by AndreasVH » 03 Jan 2016 21:03

Det verkar som att de flesta verkar glömma storleken på däcken. 2,1"-däck ger en rätt mycket större rullomkrets (därav namnet 29er). Köp och testa, men jag tvivlar på att det "behövs" mycket mer än 42t fram om man ska kasa omkring i stan.
grangeyard wrote: ...alltså bcd ligger säkert mellan 130 och 144...
Nej, inte på den här. Jag gissar på 110 mm.

Prisvärd för övrigt, men förstås rätt snikiga komponenter här och var. Bromsarna t.ex.
Pflanzgarten stole my virginity

Post Reply