Suicide utan frambroms?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Uffe Tuff
Posts: 32
Joined: 16 Feb 2008 22:25
Location: Jönköping
Contact:

Suicide utan frambroms?

Post by Uffe Tuff » 01 Apr 2008 17:36

Fick hjälp att mecka om min cykel till fixed. Det är en sucidelösning på bakhjulet, inget riktigt tracknav alltså. Jag behöll frambromsen för att jag hört att bakdrevet kan lossna om man bromsar hårt med fötterna.

Nu är det så att jag aldrig använder handbromsen. Och bakdrevet har inte lossnat, även om jag bromsat både hårt och lugnt på både plan mark och i branta nedförsbackar. Så jag funderar nu på att ta bort handbromsen. Eller är det en dum idé? Hur stor chans är det att det kommer lossna när det inte gjort det hittills? Har någon varit med om att bakdrevet gängat av?

/Ulf

Abolf
Posts: 390
Joined: 29 Jan 2008 17:05
Location: Malmö

Post by Abolf » 01 Apr 2008 18:17

Frambromsen är skön att ha kvar man kan alltid lita på den. Mitt bakdrev har gängat av något, en gång, men det är inte tal om att man inte märker det så att man kan spänna om det.

Uffe Tuff
Posts: 32
Joined: 16 Feb 2008 22:25
Location: Jönköping
Contact:

Post by Uffe Tuff » 01 Apr 2008 19:34

Jo det är klart... men min bromss är orginal och sitter rätt jobbigt till då jag brukar hålla uppe på styret när jag cyklar. Så skulle jag behöva panikbromsa så är det kört ändå.

Men det är inte så att allt gängar av på en gång då? Som att man bromsar och så lossnar allt på en gång.

skrotnisse
Posts: 27
Joined: 02 Apr 2008 16:50
Location: mörka småland

Post by skrotnisse » 03 Apr 2008 12:15

Jag räknade på ett gammalt skruvkransnav jag hade liggandei bokhyllan och det är åtta varv gänga.

Detta innebär att om drevet lossnar och du håller pedalerna stilla så kommer drevet att vara fullt avgängat när bakhjulet har snurrat åtta varv. Eftersom bakhjulet har en omkrets på runt 2,1 meter så innebär ju detta ca 8x2,1=16,8 meter. Cyklar du i 25km/h (6,94m/s) så tar det =2,42 sekunder innan drevet är fullt avgängat.

När drevet är fullt avgängat så kan det, eller kedjan, kila fast sig mot bakramen och bakhjulet tvärlåser och det vill man inte. Det du skall göra om det lossnar är alltså att börja trampa framåt igen och att bromsa ner farten med nödbromsen. Om du är rädd att du inte skall hinna ner på bromshandtaget i bocken, så ta ett bromshandtag från en gammal MTB med cantileverbroms och sätt uppe på styret. Dessa bromshandtag funkar med racerbroms, då cantileverbromsar drar lika mycket wire som sidoarmsbromsarna på en racer.

Jag tycker inte att man skall köra suicide utan nödbroms även om jag själv inte alltid lever som jag lär.

kalis
Posts: 297
Joined: 28 Jan 2008 22:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by kalis » 03 Apr 2008 12:38

Ett annat bra tips som fungerar väldigt effektivt vid torrt före är att sätta upp skon på bakhjulet mellan sadelröret upptill och baktriangelns översida.

Denna teknik använder jag ganska ofta då jag börjar bli trött och inte orkar skippa ned för långa, branta, jobbiga backar.

Fungerar också bra vid kedjebrott etc.

/* kalis */

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Post by scand » 03 Apr 2008 14:12

Annars kan du kora leftside drive, da ar det sakert.

Uffe Tuff
Posts: 32
Joined: 16 Feb 2008 22:25
Location: Jönköping
Contact:

Post by Uffe Tuff » 03 Apr 2008 16:31

Hur som helst så åkte bromsen av igår. Får väl öva lite på det där mer att sätta sulan mot däcket hehe.

Drevet sitter på navet plus en låsring utanpå... åtdraget som satan med loctite och allt vad det heter. Bruker även dra åt låsringen emellanåt, även om det inte behövs, mest för att känna att det sitter där det sitter. Känns som att det ska till extrem otur att det ska lossna om det inte gjort det hittills. Jag har skiddat och kört på ganska hårt när jag varit ute för att försäkra mig om att det sitter. Försöker intala mig att chansen är lika stor att jag bara klantar mig och kör omkull, eller att kedjan går av eller vad som. Ville man köra så säkert som möjligt skulle man kanske inte valt fixed från början.

Kanske dags att fundera på en par ordentliga hjul. Svårt att hitta några jag gillar lika mycket bara. Svag för retrolooken.

skrotnisse
Posts: 27
Joined: 02 Apr 2008 16:50
Location: mörka småland

Post by skrotnisse » 03 Apr 2008 16:47

Uffe Tuff wrote:Hur som helst så åkte bromsen av igår. Får väl öva lite på det där mer att sätta sulan mot däcket hehe.

Drevet sitter på navet plus en låsring utanpå... åtdraget som satan med loctite och allt vad det heter. Bruker även dra åt låsringen emellanåt, även om det inte behövs, mest för att känna att det sitter där det sitter.
Har det någon gång gått att dra låsringen något, alltså så att den flyttar sig? Eller är det mer som att den är helt stum och att du bara "känner på den"?

Uffe Tuff
Posts: 32
Joined: 16 Feb 2008 22:25
Location: Jönköping
Contact:

Post by Uffe Tuff » 03 Apr 2008 17:57

Nej nej, den har suttit sten hårt. Har bara gjort för att försäkra mig om att den sitter som sagt. Den har aldrig gått att rubba.

skrotnisse
Posts: 27
Joined: 02 Apr 2008 16:50
Location: mörka småland

Post by skrotnisse » 03 Apr 2008 20:19

Uffe Tuff wrote:Nej nej, den har suttit sten hårt. Har bara gjort för att försäkra mig om att den sitter som sagt. Den har aldrig gått att rubba.
Låter bra, måste varit en riktigt stark kille som drog dit drevet. :wink:

Du är förresten inte ensam i Jkpg längre, såg en kille komma och leda en fixie på Barnarpsgatan i förra veckan.

/Fredrik

Uffe Tuff
Posts: 32
Joined: 16 Feb 2008 22:25
Location: Jönköping
Contact:

Post by Uffe Tuff » 03 Apr 2008 21:00

Hahaha... fan vilken luring du är!

Jo som sagt, det sitter som berget. Hoppas det fortsätter göra det också bara så jag inte dör på kuppen :shock:

Tog en sväng runt vista kulle och ut till kaxholmen och handlade i tisdags. Fortfarande sjukt tacksam för all hjälp! Asskön att cykla på!

Post Reply