Omnium cargobike DIY (Projekttråd)

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Flazzh
Posts: 627
Joined: 08 Jul 2010 20:25
Location: Lund

Omnium cargobike DIY (Projekttråd)

Post by Flazzh » 04 Sep 2015 22:30

Tja,

Har haft en NSanalog modell 2011 ståendes nere i cykelstället alldeles för länge nu. Igår fick jag ett ryck och konstaterade att något måste göras med den stackars cykeln.

Efter att ha suktat efter en omnium cargo sen ett par månader tillbaks, slår jag nu slag i saken och bygger en själv. Det lär bli ett jäkla äventyr då jag för tillfället inte besitter några som helst svetskunskaper, förhoppningsvis något som jag inom snar framtid kommer att ändra på.

Lite om projektet och ambitionsnivå: Jag önskar komma originalet så när som möjligt, detta då jag har tillgång till både Tig och mig svetsar samt en ordentlig maskinverkstad. Jag kommer att arbeta samt uppdatera i mån av tid (studier)

Dag1:

Har börjat med att plocka isär den befintliga ramen (ns analog) för att konstatera vad jag kan återanvända. Efter en del funderande och lite räknande bör jag kunna behålla baktriangeln samt toppröret och vevlagerhuset. Kapa underröret samt styrröret. I bästa fall går underröret att använda som nytt styrrör, befara dock att det inte är tillräckligt grovt, återstår att se. Kommer att via skolan beställa det nya underröret, rören till racken samt nytt styrrör om det gamla underröret inte skulle funka.

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by Flazzh on 04 Sep 2015 22:35, edited 1 time in total.

User avatar
Flazzh
Posts: 627
Joined: 08 Jul 2010 20:25
Location: Lund

Re: Omnium cargobike DIY (Projekttråd)

Post by Flazzh » 04 Sep 2015 22:32

Tänker att jag möjligtvis skulle kunna använda de gamla styrlagerkopparna till det främrehjulet, vad tror ni? Om det inte skulle visa sig fungera får jag svarva egna :lol:

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 05 Sep 2015 22:20

Kul projekt! Låter svårt att återanvända styrlagerkopparna men vad vet jag. Låter enklare att ta ett nytt styrrör för utanpåliggande styrlager.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Omnium cargobike DIY (Projekttråd)

Post by Naugas » 06 Sep 2015 17:19

Att hitta ett styrrör i rätt dimension och använda det gamla styrlagret borde vara det allra lättaste, tycker jag?

Kör hårt! Så himla kul med sådana här projekt!

Hoppas du har någon som kan visa dig hur man svetsar? Gör _mycket_ provsvetsningar i olika varianter innan du sätter igång med själva cykeln. Ta en gammal ram, kapa i småbitar, fila till rörstumparna så de passar ihop i en massa olika vinklar och öva svetsning på. Det är svårt att få till det när det blir trånga innerhörn, men det kanske du slipper på den här ramen.

TIG är inte svårt när man lärt sig det... men det krävs träning för att bli stadig på handen, inte bränna elektroden och koordinera med att doppa tråden. MIG är betydligt lättare, men det måste vara ganska så tjockväggiga rör för att det ska vara säkert att svetsa i.

Var noga med att få riktigt rent när du svetsar. Helt metallrent en bra bit ifrån svetsen, och torka rent med aceton. Var också noggrann med att få god passform i skarvarna.

Allvarligt nu - _mycket_ övningssvetsning, OK?


edit: Hitta en till skrotcykel, vad fasen som helst, som har ett tillräckligt långt styrrör du kan kapa bort och använda. Skulle ju vara bra om den hade en passande framgaffel också, men du kanske har något redan? Eller kanske bara kapa ner den som finns?

Se till att få en bra styrgeometri - inte för mycket trail för hjulet. Max 40-50 mm. Och en brant styrvinkel.

http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php

edit 2: Ser nu att du kapat bort styrröret på ramen helt, det var lite semioptimalt kanske - hade nog varit lättare att behålla överdelen och förlänga nedåt.

User avatar
Flazzh
Posts: 627
Joined: 08 Jul 2010 20:25
Location: Lund

Re: Omnium cargobike DIY (Projekttråd)

Post by Flazzh » 06 Sep 2015 18:06

Skit soft med feedback! Uppskattas verkligen! :D
Jag ska börja svetsa med lärare imorgon, även han rekommenderade att jag skulle lära mig TIG. Var och införskaffade en provram idag så jag har lite att öva på/med! Nu i efterhand är det nog precis som du säger, jag skulle ha behållt det gamla styrröret och förlängt det. Men men, får hoppas att jag kan lösa det ändå! :lol:

De första uppdateringarna kommer antagligen enbart bestå av svetsframgångar.

Har dock lagt en beställning på nytt underrör, samt köpt en 20' framgaffel med skivbromsfäste.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 06 Sep 2015 21:43

Skoj! Jag missförstod nog det där med styrlagret, trodde det handlade om ett integrerat lager där du skurit ut kopparna ur styrröret och skulle svetsa dem i ett annat styrrör.

User avatar
Flazzh
Posts: 627
Joined: 08 Jul 2010 20:25
Location: Lund

Re: Omnium cargobike DIY (Projekttråd)

Post by Flazzh » 06 Sep 2015 21:46

Äsch, jag som va otydlig! 8)

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Omnium cargobike DIY (Projekttråd)

Post by Bankmannen » 06 Sep 2015 21:51

Riktigt kul projekt! Vore kul att svänga förbi framöver för att se hur det går in real life :)

User avatar
Flazzh
Posts: 627
Joined: 08 Jul 2010 20:25
Location: Lund

Re: Omnium cargobike DIY (Projekttråd)

Post by Flazzh » 06 Sep 2015 21:53

Det klar att du ska göra det! Hänger uppe på IKDC (Ingvar kamprad design centrum) vid A-huset!

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Omnium cargobike DIY (Projekttråd)

Post by Bankmannen » 07 Sep 2015 10:08

Flazzh wrote:Det klar att du ska göra det! Hänger uppe på IKDC (Ingvar kamprad design centrum) vid A-huset!
Nice! Kör du kvällar och helger ibland också? Har svårt att komma ifrån på dagarna.

User avatar
Flazzh
Posts: 627
Joined: 08 Jul 2010 20:25
Location: Lund

Re: Omnium cargobike DIY (Projekttråd)

Post by Flazzh » 07 Sep 2015 10:57

Jag lever praktiskt taget på skolan! :lol:

willelw
Posts: 102
Joined: 11 Sep 2012 11:27
Location: UÅ/Sthlm

Re: Omnium cargobike DIY (Projekttråd)

Post by willelw » 23 Sep 2015 22:25

Säg till om du vill ha lite svetshjälp. Har börjat få lite skills nu.
Tänkte bygga ihop en tall bike någon gång under hösten. Har du fri tillgång till svets på IKDC eller?

User avatar
Flazzh
Posts: 627
Joined: 08 Jul 2010 20:25
Location: Lund

Re: Omnium cargobike DIY (Projekttråd)

Post by Flazzh » 24 Sep 2015 07:26

Kan helt klart behövas. Ja i princip. Svetsrummet har öppet fram tills 22. Jag skickar mitt nr så kan vi ju höras av.

User avatar
Larmen
Posts: 187
Joined: 13 Nov 2011 21:21
Location: Malmö

Re: Omnium cargobike DIY (Projekttråd)

Post by Larmen » 08 Dec 2015 11:26

Vart det några framsteg med det här spännande projektet?

Post Reply