Är det här något att köpa?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Sladdbarn
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2014 20:05

Re: Är det här något att köpa?

Post by Sladdbarn » 07 Jul 2015 09:06

Alex wrote:Ja, jag är också nyfiken på dina tankar och idéer. Hur startade denna affärsidé? Grundar det sig i ett cykelintresse? Vem exakt är din målgrupp? Har du designat något själv? Träffat tillverkare? Eller är det någon slags franchise som någon nämnde tidigare?

Vore kul att få veta lite mer, nu när vi har babblat så mycket...
Skulle gärna berätta, tyvärr så finns det bara nackdelar för mig med att dela med sig av sin affärsplan och strategi till nyfikna främlingar, särskilt på ett offentligt forum. Jag har väldigt lite att vinna på det men mycket att förlora.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Är det här något att köpa?

Post by herr_brun » 07 Jul 2015 10:09

Jag är förvånad att du fått så många vänliga svar med tanke på det taffliga sätt du introducerat dig själv och din affär på. Sedan att det du säljer är taffligt och din motivation till det är taffligt gör ju inte saken bättre.

#taffligt

Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Är det här något att köpa?

Post by abacaxi » 07 Jul 2015 10:57

du har missuppfattat det här forumet om du kallar oss främlingar. vi är kompisar du inte lärt känna så bra än, men det går bra att söka annat umgänge om man hellre vill det.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Är det här något att köpa?

Post by ravelax » 07 Jul 2015 11:50

Ojoj, här händer det grejer...
Sladdbarn wrote: Det har du redan sagt och det har jag redan tagit in. Var det något särskilt du ville att jag skulle ta in?
Nej, det var det. Dock tyckte jag inte att det framgick att du hade tagit in det, men har du gjort det är ju allt frid och fröjd.
Sladdbarn wrote:Om du inte vill att det du skriver ska uppfattas som en attack varför skriver du saker som "ser ut som om någon monterat gaffeln bak-och-fram på sin poskodlotteriet cykel" eller "du har så dålig koll på marknaden du försöker ge dig in på [...] är det här ett hopplöst projekt"?
Därför att du frågade vad jag tyckte om cykeln, och det är vad jag tycker om cykeln. Jag tror även att många andra delar den uppfattningen, vilket jag tror kan göra det svårt för dig att sälja cyklar om du inte ändrar den detaljen. Vad gäller hopplösheten, så verkade det onekligen som att du hade just så dålig koll på marknaden, eftersom du inte hade antytt något annat då jag skrev ovanstående. Då du inte verkade medveten om det tyckte jag att det kunde vara bra att upplysa dig om saken, så att du kunde ändra på den, för att öka dina chanser till ett lyckat företagande. Om du däremot, som du senare klargjore, tycker dig ha en bra uppfattning är ju allt, återigen, frid och fröjd, och du kan strunta i den anmärkningen (det kan du ju iofs annars också).

Sladdbarn
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2014 20:05

Re: Är det här något att köpa?

Post by Sladdbarn » 07 Jul 2015 13:32

ravelax wrote:Ojoj, här händer det grejer...
Sladdbarn wrote: Det har du redan sagt och det har jag redan tagit in. Var det något särskilt du ville att jag skulle ta in?
Nej, det var det. Dock tyckte jag inte att det framgick att du hade tagit in det, men har du gjort det är ju allt frid och fröjd.
Sladdbarn wrote:Om du inte vill att det du skriver ska uppfattas som en attack varför skriver du saker som "ser ut som om någon monterat gaffeln bak-och-fram på sin poskodlotteriet cykel" eller "du har så dålig koll på marknaden du försöker ge dig in på [...] är det här ett hopplöst projekt"?
Därför att du frågade vad jag tyckte om cykeln, och det är vad jag tycker om cykeln. Jag tror även att många andra delar den uppfattningen, vilket jag tror kan göra det svårt för dig att sälja cyklar om du inte ändrar den detaljen. Vad gäller hopplösheten, så verkade det onekligen som att du hade just så dålig koll på marknaden, eftersom du inte hade antytt något annat då jag skrev ovanstående. Då du inte verkade medveten om det tyckte jag att det kunde vara bra att upplysa dig om saken, så att du kunde ändra på den, för att öka dina chanser till ett lyckat företagande. Om du däremot, som du senare klargjore, tycker dig ha en bra uppfattning är ju allt, återigen, frid och fröjd, och du kan strunta i den anmärkningen (det kan du ju iofs annars också).
Hur menar du att det ska "framgå" att någon tagit in att du tycker att det ser ut som "en postkodlotteriet cykel som någon satt framgaffeln back och fram på"? Jag undrar bara. Det framstår mest som att du anstränger dig för att vara elak. Väntar du dig att någon ska bry sig att svara?

Om du vill öka min chanser så kan du vara så vänlig och svara på det jag frågade, nämligen vilka specifikt som ni menar är likvärdiga eller bättre till samma pris. Jag har en uppfattning, men vill se om jag har missat något.

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Är det här något att köpa?

Post by Alex » 07 Jul 2015 15:20

Sladdbarn wrote: Om du vill öka min chanser så kan du vara så vänlig och svara på det jag frågade, nämligen vilka specifikt som ni menar är likvärdiga eller bättre till samma pris. Jag har en uppfattning, men vill se om jag har missat något.
Nu får du ge dig. Komma här och ställa krav.. Du har bara fått input och inte gett något förutom en länk dill din egna webshop.
Du har bara gett korta snäsiga följdrågor till svar. Du har inte direkt visat någon större ödmjuket hittills här på forumet.

Mitt sista gratistips i denna otacksamma tråd är att om du har läst Malcolm Gladwells 'The Tipping Point' (vilket jag starkt rekommenderar att du som entreprenör gör om du inte redan gjort) så vet du om termen "Maven".
När det kommer till cyklar och cykling så består detta forum består nästan uteslutande av dessa sk. Mavens, och det ligger i ditt intresse att inte alienera denna grupp individer.

Tyvärr så har du nog redan gjort det.

Detta forum handlar om att ge och ta. det handlar om att vara nördig med andra nördar, och framför allt ha trevliga diskussioner om det vi har en stark passion för.

Om du nu tycker att jag ska vara mer specifik, vilket du verkar väldigt mån om att alla är, så tycker jag att du själv bör vara det. Till exempel, Om du nu hade ett humm om vilka dina konkurrenter är, lista dom så kan vi komplettera om du nu missat någon istället för att vi ska göra ditt jobb. Jag kan garantera att du skulle förlora ytterst få, om ens någon, potentiell kund härifrån...

Du är den som frågat om input på ett forum för cykelnördar. Att du kan få några ralierande svar är väl att vänta sig? Det är lite som att fråga Gordon Ramsay vad han tycker om den senaste Max burgaren. Ta det för vad det är.
Jag tycker att du fått en ärlig chans.

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: Är det här något att köpa?

Post by ANTR » 07 Jul 2015 15:28

Image

bittaboo
Posts: 13
Joined: 20 May 2014 09:51

Re: Är det här något att köpa?

Post by bittaboo » 07 Jul 2015 16:05

Ja jösses, OM jag nu skulle tycka att cyklarna är riktigt tjusiga och är sugen på att köpa en så skulle jag väldigt gärna vilja veta mer om upplägget; om det är någon form av franchise, varifrån du köper in cyklarna/delarna, bygger du ihop dem själv? Än så länge känns allt väldigt shady och jag skulle inte lita en sekund på dig baserat på det du skrivit i denna tråd. Sen har jag å andra sidan inte lusläst på sidan, kanske framgår allt där.

Hur många cyklar har du sålt hittills? Finns det någon recension på dem? 8)

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 07 Jul 2015 17:53

Är sladdbarn inte bara ett troll-alias? Verkar ju helt osannolikt pantad och ger sig aldrig. I claim my five pounds!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Är det här något att köpa?

Post by ravelax » 07 Jul 2015 17:59

Det verkar inte riktigt som att vi förstår varandra eller som att vi kommer att kunna komma överens, men jag ska försöka svara så gott jag kan och hoppas att du förstår hur jag tänker.
Sladdbarn wrote:Hur menar du att det ska "framgå" att någon tagit in att du tycker att det ser ut som "en postkodlotteriet cykel som någon satt framgaffeln back och fram på"? Jag undrar bara. Det framstår mest som att du anstränger dig för att vara elak. Väntar du dig att någon ska bry sig att svara?
Alltså, ett lämpligt svar i det sammanhanget, för att visa att man tagit till sig synpunkten, kunde ju t.ex. utformas som "okej, jag förstår vad du menar, jag ska tänka på det" eller "okej, jag förstår vad du menar, men jag har valt att göra det så därför att [förklaring]" eller "okej, jag förstår men jag skiter i det". Du har hittills uteslutande valt att prata om min liknelse, istället för den sakliga kritik som den var tänkt att illustrera, och som jag förtydligat i mitt förra inlägg eftersom liknelsen uppenbarligen var bristfällig. Visst är liknelsen kärvt formulerad men syftet med detta var att väcka insikten "oj, det kanske var lite tokigt att ha en sån gaffel" snarare än att förarga dig. Om jag bara hade velat retas hade jag kunnat nöja mig med ett grövre och kortare svar. Eftersom du ändå verkar ha tagit mycket illa vid dig ber jag om ursäkt.
Sladdbarn wrote:Om du vill öka min chanser så kan du vara så vänlig och svara på det jag frågade, nämligen vilka specifikt som ni menar är likvärdiga eller bättre till samma pris. Jag har en uppfattning, men vill se om jag har missat något.
Nu är det inte primärt jag som har ställt den frågan från början men om du tittar igenom tråden har du redan fått ett par förslag på konkurrenter: Giant Bowery, Solé bikes, Skeppshult, Stålhästen. För övrigt förstår jag inte varför din egen uppfattning måste hållas så hemlig... Om du är intresserad av att stämma av din egen uppfattning mot vår så kan det ju vara bra att nämna några märken själv och se om vi har något att tillägga eller inte. Hur ska vi annars kunna veta ifall du har missat något? När vi inte kan ta del av din uppfattning kan vi lika gärna utgå från att du antingen redan har full koll, eller (som nu hände) att du inte har någon koll, ingendera av vilka är till någon större hjälp för dig om du vill få reda på ifall din bild av situationen är komplett eller ej.

Om det nu är som du påpekar, att du har en bra bild av marknaden, och att jag och andra som trodde att du inte hade det har haft fel, så är det ju bra. Men då finns det inte heller någon anledning för oss att nämna våra egna uppfattningar om vilka dina konkurrenter är. Om det däremot är så att du tror att det finns kompletterande kunskap att få tag på, så är det strängt taget ditt ansvar att få tag på den och ingenting du kan förvänta dig att utan vidare få av oss utan att bjuda tillbaka lite. Vi vill veta mer, du vill inte berätta mer, då verkar det som att vi tyvärr inte kommer att komma längre än såhär.

Valdemar
Posts: 24
Joined: 09 May 2013 05:17

Re: Är det här något att köpa?

Post by Valdemar » 07 Jul 2015 22:29

Jag tycker vi åberopar Betteridges lag.
(För den som inte orkar googla: Betteridge's law)

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Är det här något att köpa?

Post by Naugas » 07 Jul 2015 23:27

^Ha ha! Nu lärde jag mig någonting nytt idag igen, kul! Tack!

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Är det här något att köpa?

Post by Alex » 07 Jul 2015 23:53

Länken i början av tråden försvann visst.
Här är den igen, för arkiven...
http://www.truefixies.com/collections/all

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Är det här något att köpa?

Post by abacaxi » 08 Jul 2015 00:07

Valdemar wrote:Betteridges lag.
Haha nytt för mig med men jag hade nåt liknande som käpphäst när jag jobbade med reklam, säkert från samma källa från början. Behöver du en ny säng? Nej. Söker du nya utmaningar? Nej. Gillar du kvalitet? Nej. Osv.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Är det här något att köpa?

Post by Alex » 08 Jul 2015 00:09

Förövrigt tycker jag detta spektakel osar av forumets hustroll detomaso3...
Har jag fel så får "Sladdbarn" gärna rätta mig.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Är det här något att köpa?

Post by MatKar » 08 Jul 2015 09:35

Även jag ska inkomma med några sista gratisråd.

Det är fånigt att sälja en (1) modell och låtsas att det är flera olika bara för att den finns i olika färger. Sluta med det.

Rätta till sadelvinkeln på den gråa och svarta samt vänd stammen rätt på den blå.

Post Reply