Är det här något att köpa?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Är det här något att köpa?

Post by MatKar » 01 Jul 2015 09:28

Sammantaget kan man nog säga att väldigt få som frekventerar FG tillhör målgruppen för denna typ av cykel. Mitt tips till TS är i all välmening att inte trassla in sig mer utan bara nöja sig med att han marknadsför sin produkt på fel marknad och knalla vidare. Det är inget fel på billiga cyklar per se och även denna fyller säkert sin funktion för den som vill ta sig från A till B på något som i alla fall ser "coolare" ut än det man köper på Biltema men på ett nördforum som detta där genomsnittsanvändaren spenderar mer tid och pengar på cyklar än på mat... njae.

Lycka till och hoppas du säljer många hojar. Varje ny cyklist är en frälst själ!

Ladde
Posts: 90
Joined: 30 Jul 2009 19:52
Location: STHLM

Är det här något att köpa?

Post by Ladde » 01 Jul 2015 09:29

Det finns ju en väl utbredd tendens i vår samtid att ting har en kort livstid, cyklar är verkligen inget undantag. Jag tycker det känns tråkigt att föra folk bakom ljuset angående kvalitet och istället fokusera på yta. Ett samhälle som bryr sig mer om yta än om innehåll känns som en dålig grej. Fokusera istället på att sälja kvalitetsprylar så kanske vi kan vara med och förändra en kultur som blir mer och mer död på insidan och coool på utsidan. Jag tänker inte bara på cykelkultur men på hela konsumtionssamhället.

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Är det här något att köpa?

Post by even » 01 Jul 2015 15:32

Sladdbarn wrote:Har du en länk?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/851614/2090219
Pilen var det visst. Det är bara söka på dylika märken (Skeppshult, Stålhästen) så framkommer snarlika uttalanden. Kortfattat - de flesta som rullat på bättre cyklar avstår och avråder från köp. Som sagt, fel målgrupp.
Samma krav gäller visst också på att alla cyklar ska ha ringklocka, och eventuellt reflexer.
Men dessa anses inte vara cykelkomponent så som broms och bromshandtag. De gör inget för cykelns grundläggande funktion. De (ringklocka, reflex, lampa) är tillbehör och därmed något man förväntas köpa till.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 01 Jul 2015 23:32

Har ni börjat med true räserbilar också?

Image

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Är det här något att köpa?

Post by patrik » 02 Jul 2015 09:16

Matkar sa det bra och jag vill förstärka det, så att jag också får säga nåt. ;)

FG.SE är helt fel målgrupp för det här. Våra tankar är inte värda något i sammanhanget. Försvinnande andel användare på forumet skulle kunna tänka sig att köpa en sån här cykel.

De du vill locka är de som cyklar ibland, behöver en cykel, vill att den ska vara snygg och inte vill lägga allt för mycket pengar. En första cykel för vuxna som inte cyklat på många år.

Vill du ha åsikter och tankar som gör skillnad för dig bör du ha en referensgrupp som består av människor ur den målgrupp din produkt kan tänkas locka.

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Är det här något att köpa?

Post by Alex » 03 Jul 2015 15:09

@Sladdbarn: Jag säger detta i all välmening och jag hoppas du inte tar det personligt.
Jag tror tyvärr att du kommer att få det svårt att verkligen få snurr på denna affärsidé. Det finns redan ett antal andra med samma målgrupp som erbjuder större utbud och liknande, eller bättre produkt till lika priser. De har även flera års försprång.
Om jag vore du så skulle jag försöka hitta en ny infallsvinkel för att sälja billiga kinahojjar till vem det nu är som du tänkte skulle köpa dessa. Inte försöka hoppa på någon "fixie" trend som redan är passé.
Gör lite research. Hitta din målgrupp och försök hitta vad som kan vara hett och tilltalande för dem om ett par år, inte vad som var hett för ett par år sedan.

För övrigt hör väl gafflar utan rake bara hemma på cirkuscyklar... :wink:

lycka till!

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Är det här något att köpa?

Post by Naugas » 03 Jul 2015 15:27

Alex wrote:/.../

För övrigt hör väl gafflar utan rake bara hemma på cirkuscyklar... :wink:

/.../
Fast en cirkuscykel har mycket brantare styrhuvud, så det inte blir så mycket "trail" ändå. De där cyklarna i webshopen har vanlig lutning på styrhuvudet, så jag skulle tro att de är ganska jobbiga och irriterande att cykla på, speciellt när det går långsamt. Styret vill liksom tippa åt sidorna när det är så. Och sedan blir den dessutom svårkörd när det går snabbt också, faller in i kurvorna och man får bryta för att göra spårval.

Image

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Är det här något att köpa?

Post by Alex » 03 Jul 2015 17:27

Naugas wrote:
Alex wrote:/.../

För övrigt hör väl gafflar utan rake bara hemma på cirkuscyklar... :wink:

/.../
Fast en cirkuscykel har mycket brantare styrhuvud, så det inte blir så mycket "trail" ändå. De där cyklarna i webshopen har vanlig lutning på styrhuvudet, så jag skulle tro att de är ganska jobbiga och irriterande att cykla på, speciellt när det går långsamt. Styret vill liksom tippa åt sidorna när det är så. Och sedan blir den dessutom svårkörd när det går snabbt också, faller in i kurvorna och man får bryta för att göra spårval.
Ja, det är det jag menar..

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Är det här något att köpa?

Post by Naugas » 03 Jul 2015 22:11

Har TS någonsin prövat en av de här cyklarna, eller vidarebefordrar du bara beställningar?

Sladdbarn
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2014 20:05

Re: Är det här något att köpa?

Post by Sladdbarn » 05 Jul 2015 21:33

Alex wrote:@Sladdbarn: Jag säger detta i all välmening och jag hoppas du inte tar det personligt.
Jag tror tyvärr att du kommer att få det svårt att verkligen få snurr på denna affärsidé. Det finns redan ett antal andra med samma målgrupp som erbjuder större utbud och liknande, eller bättre produkt till lika priser. De har även flera års försprång.
Om jag vore du så skulle jag försöka hitta en ny infallsvinkel för att sälja billiga kinahojjar till vem det nu är som du tänkte skulle köpa dessa. Inte försöka hoppa på någon "fixie" trend som redan är passé.
Gör lite research. Hitta din målgrupp och försök hitta vad som kan vara hett och tilltalande för dem om ett par år, inte vad som var hett för ett par år sedan.

För övrigt hör väl gafflar utan rake bara hemma på cirkuscyklar... :wink:

lycka till!
Vilka tänker du på specifikt?

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Är det här något att köpa?

Post by Alex » 06 Jul 2015 01:56

Sladdbarn wrote:
Alex wrote:@Sladdbarn: Jag säger detta i all välmening och jag hoppas du inte tar det personligt.
Jag tror tyvärr att du kommer att få det svårt att verkligen få snurr på denna affärsidé. Det finns redan ett antal andra med samma målgrupp som erbjuder större utbud och liknande, eller bättre produkt till lika priser. De har även flera års försprång.
Om jag vore du så skulle jag försöka hitta en ny infallsvinkel för att sälja billiga kinahojjar till vem det nu är som du tänkte skulle köpa dessa. Inte försöka hoppa på någon "fixie" trend som redan är passé.
Gör lite research. Hitta din målgrupp och försök hitta vad som kan vara hett och tilltalande för dem om ett par år, inte vad som var hett för ett par år sedan.

För övrigt hör väl gafflar utan rake bara hemma på cirkuscyklar... :wink:

lycka till!
Vilka tänker du på specifikt?
vet du inte ens själv vilka dina konkurrenter är så är det verkligen kört.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Är det här något att köpa?

Post by ravelax » 06 Jul 2015 11:09

+1...

Eller för att utveckla ovanstående lite: du ber om våra åsikter, du får dem, men verkar inte riktigt ta in dem... Ofta verkar det som att du helt enkelt inte förstår vad vi pratar om. Om du verkligen inte vet ens ett minimum om cyklar på det tekniska planet, om komponenter och geometri, och om du har så dålig koll på marknaden du försöker ge dig in på att du ber oss nämna dina konkurrenter, så måste jag nog hålla med föregående talare om att det här verkar vara ett ganska hopplöst projekt... :?

Jag har svårt att se vart du vill komma med den här tråden, utöver att försöka skapa lite uppmärksamhet för din sida och hoppas att det leder till något... Oavsett vad man tycker om enkla fabriksfixies, tror jag tyvärr inte att det räcker för att du ska få snurr på din verksamhet.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Är det här något att köpa?

Post by MatKar » 06 Jul 2015 14:32

Mitt tips:

Skit i att kalla dom fixies, skit i att sälja in dom som hippa messengerhojar för den urbane cyklisten.

Släng på en pakethållare (eller varför inte en korg eller ett rack i fram) och ett par stänkskärmar samt fotbromsat bakhjul och sälj dom som billiga och enkla citycyklar. Då konkurrerar du inte med riktiga fixies utan med trista växlade hybrider och/eller tantcyklar ad modum Sjösala.
Större målgrupp (både män och kvinnor i större åldersspann) och lägre krav på komponenter och ramar.

Lycka till!

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Är det här något att köpa?

Post by Naugas » 06 Jul 2015 14:56

Jag kan ha fel, men jag tror inte TS har möjlighet att påverka eller ändra något. Mest troligt är det en försäljningstyp där man anmäler sig, får en "egen" hemsida, gör så mycket reklam man kan där man länkar till sin sida, och får procent på eventuella beställningar som kommer in därifrån. Rätta mig om jag har fel.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Är det här något att köpa?

Post by MatKar » 06 Jul 2015 16:16

Naugas wrote:Jag kan ha fel, men jag tror inte TS har möjlighet att påverka eller ändra något. Mest troligt är det en försäljningstyp där man anmäler sig, får en "egen" hemsida, gör så mycket reklam man kan där man länkar till sin sida, och får procent på eventuella beställningar som kommer in därifrån. Rätta mig om jag har fel.
Säkert helt rätt och då får väl budskapet till TS bli....

Don´t quit your dayjob

Sladdbarn
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2014 20:05

Re: Är det här något att köpa?

Post by Sladdbarn » 06 Jul 2015 19:59

ravelax wrote:+1...

Eller för att utveckla ovanstående lite: du ber om våra åsikter, du får dem, men verkar inte riktigt ta in dem... Ofta verkar det som att du helt enkelt inte förstår vad vi pratar om. Om du verkligen inte vet ens ett minimum om cyklar på det tekniska planet, om komponenter och geometri, och om du har så dålig koll på marknaden du försöker ge dig in på att du ber oss nämna dina konkurrenter, så måste jag nog hålla med föregående talare om att det här verkar vara ett ganska hopplöst projekt... :?

Jag har svårt att se vart du vill komma med den här tråden, utöver att försöka skapa lite uppmärksamhet för din sida och hoppas att det leder till något... Oavsett vad man tycker om enkla fabriksfixies, tror jag tyvärr inte att det räcker för att du ska få snurr på din verksamhet.
Är det något särskilt du vill att jag ska ta in?
Last edited by Sladdbarn on 06 Jul 2015 20:42, edited 4 times in total.

Sladdbarn
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2014 20:05

Re: Är det här något att köpa?

Post by Sladdbarn » 06 Jul 2015 20:05

MatKar wrote:Mitt tips:

Skit i att kalla dom fixies, skit i att sälja in dom som hippa messengerhojar för den urbane cyklisten.

Släng på en pakethållare (eller varför inte en korg eller ett rack i fram) och ett par stänkskärmar samt fotbromsat bakhjul och sälj dom som billiga och enkla citycyklar. Då konkurrerar du inte med riktiga fixies utan med trista växlade hybrider och/eller tantcyklar ad modum Sjösala.
Större målgrupp (både män och kvinnor i större åldersspann) och lägre krav på komponenter och ramar.

Lycka till!
Tack för tipset!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Är det här något att köpa?

Post by ravelax » 06 Jul 2015 22:12

Sladdbarn wrote: Är det något särskilt du vill att jag ska ta in? Vad är det för konstigt med att fråga vilka ni uppfattar som konkurrenter? Jag har redan en uppfattning, men jag är intresserad av att höra andras för att få nya infallsvinklar. Om du vill att jag ska ta in dina åsikter så får du väl dela med dig av dem?
Nu verkar det som att du tar mitt inlägg som någon sorts attack, vilket det inte är. Men eftersom du verkar ha blivit upprörd ska jag försöka förtydliga hur jag tänker:

Du ställer en massa väldigt kortfattade och ganska vaga följdfrågor, angående saker jag tänker att du rimligen redan borde ha en rätt bra uppfattning om när du kommit så långt som till att lägga upp en hemsida och börja sälja cyklarna. Det ger mig intrycket av att du inte riktigt har koll på de sakerna, vilket drar ner mitt förtroende både för dig som säljare och för kvaliteten hos den produkt du säljer. Det är ungefär det jag försöker uttrycka. Det är naturligtvis fullt möjligt att jag missuppfattat saken, men det är ditt sätt att uttrycka dig endast i form av korta frågor som gör mig förvirrad. Det är kanske inte "fel" i sig självt, men fungerar uppenbarligen rätt dåligt om du vill att folk ska förstå vad det är du vill veta och kunna ge innehållsrika svar därefter.

Vad gäller min åsikt i sak, dvs vad jag anser om cyklarna, hittar du den på trådens första sida. Där ser det ut som att du hakade upp dig på min halvtaskiga liknelse ang. utseendet och funktionen hos dina cyklars framgaffel, snarare än på poängen jag försökte göra. Det är bl.a. det jag menar med att du inte verkar förstå svaren du fått. Men visst, liknelsen var kanske dålig, så jag kan försöka uttrycka det bättre: Gaffel utan rake funkar dåligt och ser inte bra ut. Det kanske är bäst att också förklara det rent estetiska omdömet: Det ser inte bra ut eftersom A) det funkar som sagt dåligt och B) de allra flesta cyklar har inte sådan gaffel (vilket i sin tur återigen beror på att det funkar dåligt). Denna synpunkt är inte avsedd att uttolkas "du är sämst!!!11", utan snarare "ändra det här om du vill sälja en bra cykel som folk kan trivas med och rekommendera andra att köpa". Att sälja en cykel med gaffel utan rake tyder också på den sorts okunskap som drar ner mitt förtroende för produkt och säljare.

Edit: Ser nu att du redigerat ditt inlägg ett par gånger... Så mitt svar blev kanske lite onödigt långt. Men jag hoppas att jag gjort min ståndpunkt lite klarare och att du fick svar på din fråga.

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Är det här något att köpa?

Post by Alex » 07 Jul 2015 00:27

Ja, jag är också nyfiken på dina tankar och idéer. Hur startade denna affärsidé? Grundar det sig i ett cykelintresse? Vem exakt är din målgrupp? Har du designat något själv? Träffat tillverkare? Eller är det någon slags franchise som någon nämnde tidigare?

Vore kul att få veta lite mer, nu när vi har babblat så mycket...

Sladdbarn
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2014 20:05

Re: Är det här något att köpa?

Post by Sladdbarn » 07 Jul 2015 09:00

ravelax wrote:
Sladdbarn wrote: Är det något särskilt du vill att jag ska ta in? Vad är det för konstigt med att fråga vilka ni uppfattar som konkurrenter? Jag har redan en uppfattning, men jag är intresserad av att höra andras för att få nya infallsvinklar. Om du vill att jag ska ta in dina åsikter så får du väl dela med dig av dem?
Nu verkar det som att du tar mitt inlägg som någon sorts attack, vilket det inte är. Men eftersom du verkar ha blivit upprörd ska jag försöka förtydliga hur jag tänker:

Du ställer en massa väldigt kortfattade och ganska vaga följdfrågor, angående saker jag tänker att du rimligen redan borde ha en rätt bra uppfattning om när du kommit så långt som till att lägga upp en hemsida och börja sälja cyklarna. Det ger mig intrycket av att du inte riktigt har koll på de sakerna, vilket drar ner mitt förtroende både för dig som säljare och för kvaliteten hos den produkt du säljer. Det är ungefär det jag försöker uttrycka. Det är naturligtvis fullt möjligt att jag missuppfattat saken, men det är ditt sätt att uttrycka dig endast i form av korta frågor som gör mig förvirrad. Det är kanske inte "fel" i sig självt, men fungerar uppenbarligen rätt dåligt om du vill att folk ska förstå vad det är du vill veta och kunna ge innehållsrika svar därefter.

Vad gäller min åsikt i sak, dvs vad jag anser om cyklarna, hittar du den på trådens första sida. Där ser det ut som att du hakade upp dig på min halvtaskiga liknelse ang. utseendet och funktionen hos dina cyklars framgaffel, snarare än på poängen jag försökte göra. Det är bl.a. det jag menar med att du inte verkar förstå svaren du fått. Men visst, liknelsen var kanske dålig, så jag kan försöka uttrycka det bättre: Gaffel utan rake funkar dåligt och ser inte bra ut. Det kanske är bäst att också förklara det rent estetiska omdömet: Det ser inte bra ut eftersom A) det funkar som sagt dåligt och B) de allra flesta cyklar har inte sådan gaffel (vilket i sin tur återigen beror på att det funkar dåligt). Denna synpunkt är inte avsedd att uttolkas "du är sämst!!!11", utan snarare "ändra det här om du vill sälja en bra cykel som folk kan trivas med och rekommendera andra att köpa". Att sälja en cykel med gaffel utan rake tyder också på den sorts okunskap som drar ner mitt förtroende för produkt och säljare.

Edit: Ser nu att du redigerat ditt inlägg ett par gånger... Så mitt svar blev kanske lite onödigt långt. Men jag hoppas att jag gjort min ståndpunkt lite klarare och att du fick svar på din fråga.
Det har du redan sagt och det har jag redan tagit in. Var det något särskilt du ville att jag skulle ta in? Om du inte vill att det du skriver ska uppfattas som en attack varför skriver du saker som "ser ut som om någon monterat gaffeln bak-och-fram på sin poskodlotteriet cykel" eller "du har så dålig koll på marknaden du försöker ge dig in på [...] är det här ett hopplöst projekt"?

Post Reply