Byggtråd/projekt: Biltema Yosemite 28 Hybrid

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Maurizio
Posts: 47
Joined: 15 Apr 2009 22:22
Location: Jönköping
Contact:

Byggtråd/projekt: Biltema Yosemite 28 Hybrid

Post by Maurizio » 28 Jun 2015 22:00

En byggtråd för en Biltema-cykel tror jag ej har skapats tidigare på FG.se, men nån måste vara först (och kanske sist). Det är en hybridcykel i aluminium med 9 växlar (2 dugliga), blytunga hjul och en riktigt rövmördarsadel. Sitter vanligtvis på en Raleigh Gran Sport men kände att jag ville ha en cykel som man kunde ta med ner till pubrundan eller mataffären och inte behöva få spykänslor ifall cykeln blir knyckt. 2499 pickadoller fattigare, med ett utbytt bockstyre och borttagna reflexer så bestämde jag mig för att försöka bygga och lackera om cykeln så att man inte skäms (för mycket). Har kört den i ett par veckor nu och den rullar ännu, ett bra betyg med tanke på att den kommer från Biltema.

Tar mer än gärna emot förslag på vad man kan göra med detta bygge. Tanken var först att måla ramen i två färger, blå på ena sidan och röd på den andra sidan, med ett pinstripe-motiv som avdelare... får se om någon kommer med ett bättre förslag på mönster/färgsättning.

Alla mina cyklar har haft ett namn; jag överlåter ansvaret till er att hitta på ett fräsigt namn, som kommer att förevigas med airbrush eller pinstripe.

Kommentarer som "sälj och köp en riktig cykel" eller "det är inte värt att lägga ner tid på cykeln" undanbedes.

Nedan: bild på odjuret
Image
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/H ... 000032789/

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd/projekt: Biltema Yosemite 28 Hybrid

Post by ravelax » 28 Jun 2015 23:49

Kul projekt! De mest uppenbara förändringarna tycks du ju redan ha tänkt på. En annan (längre) styrstam kan ju vara en idé om du tänkt köra med bock.

User avatar
Maurizio
Posts: 47
Joined: 15 Apr 2009 22:22
Location: Jönköping
Contact:

Re: Byggtråd/projekt: Biltema Yosemite 28 Hybrid

Post by Maurizio » 29 Jun 2015 20:48

Dag 1: Slaktning
Inga problem att få loss delarna, bortsett från kedjan som lyckades böja stiftet på kedjebrytaren. Tjuvstartade lite med att ta bort lite färg (Yosemite-loggan) med våtslippapper.

Image

Vikt utan framgaffel: 2567 gram
Image

Kan inte säga att den hade särskilt mycket fett på kullagren
Image

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Byggtråd/projekt: Biltema Yosemite 28 Hybrid

Post by MatKar » 30 Jun 2015 07:59

Verkligen heroiskt att försöka få till något av ett bojsänke från Biltema. Du har min djupaste respekt... Tänkte du behålla växlarna? Om så, vad har du för planer avs. växel/bromsreglage? Om det ska bli bock menar jag...

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Byggtråd/projekt: Biltema Yosemite 28 Hybrid

Post by herr_brun » 30 Jun 2015 13:02

cantileverbromsar skulle se rätt ballt ut, men det kanske inte går att få på?

User avatar
Maurizio
Posts: 47
Joined: 15 Apr 2009 22:22
Location: Jönköping
Contact:

Re: Byggtråd/projekt: Biltema Yosemite 28 Hybrid

Post by Maurizio » 30 Jun 2015 19:44

ravelax: Tack! styrstammen skall bytas ut, har ännu inte bestämt mig vilka delar som ska sitta på, och tror nog att det kan komma att ändra sig flera gånger om allt eftersom.

MatKar och herr_brun: Jag hade tänkt mig att behålla växlarna, främst för att jag inte har några i reservdelslådan som passar, samt att jag är ganska lat.
Det satt ett par v-bromsar när jag köpte den. Tycker personligen att center pull cantileverbromsar är snyggare än vanliga v-bromsar.

User avatar
Maurizio
Posts: 47
Joined: 15 Apr 2009 22:22
Location: Jönköping
Contact:

Re: Byggtråd/projekt: Biltema Yosemite 28 Hybrid

Post by Maurizio » 03 Apr 2016 17:04

PROJEKTET NEDLAGT, cykeln är stulen.
:evil:

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd/projekt: Biltema Yosemite 28 Hybrid

Post by ravelax » 04 Apr 2016 14:01

Tråkigt, hur långt hade du hunnit? Var ju tack och lov ingen dyrbar klenod du blev av med, i alla fall.

User avatar
A2825
Posts: 197
Joined: 08 Apr 2013 16:29
Location: Gbg, 412

Re: Byggtråd/projekt: Biltema Yosemite 28 Hybrid

Post by A2825 » 05 Apr 2016 16:39

Hur?

unsuspected
Posts: 142
Joined: 12 May 2015 09:50
Location: Hufvudstaden

Re: Byggtråd/projekt: Biltema Yosemite 28 Hybrid

Post by unsuspected » 08 Apr 2016 12:04

Undrar också hur den har kunnat blivit stulen.
Bianchi Super Pista byggs

User avatar
Maurizio
Posts: 47
Joined: 15 Apr 2009 22:22
Location: Jönköping
Contact:

Re: Byggtråd/projekt: Biltema Yosemite 28 Hybrid

Post by Maurizio » 30 Jul 2016 00:19

ravelax: Cykeln hann bli strippad på färg, med svart halvblank lack med metallicblå detaljer (och en matchande blå styrlinda som jag var stolt över att hitta). Tog aldrig några bilder efter att jag hade lackat den.... Jag bytte aldrig till ett annat gruppset. Planen var att korta ner bakgaffeln för att få en tajtare geometri först - efter det skulle jag bestämma mig för hur/om jag skulle gå vidare med bygget.

A2825 och unsuspected Med bultsax och lite vilja antar jag. Lämnade den på tågstationen i Jönköping under påsken. Den såg dyrare ut än var den faktiskt var, tji fick dem.

Post Reply