Hej igen
Idag har jag monterat av gaffeln och vevlagret. Gaffeln var inga problem alls, behövdes bara en 34mm nyckel.
Jag tog sedan av låsringen med hjälp av en låsnyckel till fixie-drev. (HCW-17)
Min ofixerade skål hade 2mm hål i sig, så jag böjde till lite rostfri 4mm som jag slipade ner ändarna på för att få loss.
Sen började helvetet.
Jag visste att min fixerade skål var av typen 35x1, dvs högergängad a la francé.
Jag började med att ta en m10 bult som jag satte 10-20 brickor på, sen förde jag in den genom vevhålet och med hjälp av en större bricka låste jag min skiftnyckel för att kunna få grepp om den otroligt smala skålen.
Jag höll sedan i skiftnyckeln medans jag drog på ordentligt med hammaren, och sen kom den...eller?
Nej, det var tydligen min bahco skiftnyckel som skalats av.
Okej, ny taktik. Jag kör in den i skruvstädet, och använder ramen som hävarm. Den glider ur käftarna. Skruvar åt städet lite till och provar igen. Nej istället för att röra sig så spricker den i 4 bitar.
Nu jävlar svär jag. Frustar och svettas, stinker wd-40 och hetsröker 2 cigg.
Kapade bitarna med vinkelkap för att sedan lirka ut en bit i taget.
Sen gick jag bara därifrån, ska ta lite mer bilder när jag orkar gå tillbaka.
Ingen skada på ramen eller gängorna, men att hitta en ny fixerad skål är inte lätt, de går ju för fan sönder om du försöker ta ut den efter 30 år.
Jag visste att det var en risk just med den fixerade skålen. De brukar inte tas bort om man inte byter hela vevlagret men ändå, vilken surdeg!
Beställde nåt skit från ebay för 95 spänn som får duga som substitut.
Ha en bra helg
David