Allt-i-allohojen

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
starground
Posts: 231
Joined: 12 Nov 2009 16:55
Location: Vasastan, Stockholm

Re: Allt-i-allohojen

Post by starground » 27 May 2015 20:46

NKDMS wrote:Måste bara fråga..
Vad är dealen med slangbella?
De dyker upp överallt på senaste tiden.
Nitto Slingshot
Image

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Allt-i-allohojen

Post by Naugas » 27 May 2015 23:26

NKDMS wrote:Måste bara fråga..
Vad är dealen med slangbella?
De dyker upp överallt på senaste tiden.
Liksom coolt bara antar jag?


User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Allt-i-allohojen

Post by Naugas » 27 May 2015 23:46

Variant av Sandströmmaren jag pekade på tidigare - precis samma ursprung och geometri, bara olackad och med andra däck egentligen. Säger det igen - en sådan här är det TS undrade över, den ultimata allroundcykeln.:

Image

Image

Image

Image

https://www.flickr.com/photos/waldo/set ... 565882307/

User avatar
MaxPower
Posts: 109
Joined: 13 May 2013 16:41
Location: Bagarmossen

Re: Allt-i-allohojen

Post by MaxPower » 28 May 2015 05:50

Naugas wrote:Variant av Sandströmmaren jag pekade på tidigare - precis samma ursprung och geometri, bara olackad och med andra däck egentligen. Säger det igen - en sådan här är det TS undrade över, den ultimata allroundcykeln.:

Vad är det för däck på bilden längst ned?

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Allt-i-allohojen

Post by Bratt » 28 May 2015 07:35

@Naugas

Ja den lever onekligen upp till kraven. Kanske inte rapp men ser rapp nog ut. Nu är Sandsrtömen lite för stor och jag har inte sparat ihop pengarna för bygget ännu. Så än så länge vill jag bara se vad som finns där ute. Även tips på komponenter är ju såklart välkomna.

Har kikat på årets Tiagra som ska släppas i nästa månad. Ser ju lovande ut!
Image

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Allt-i-allohojen

Post by Naugas » 28 May 2015 10:56

MaxPower wrote:
Naugas wrote:Variant av Sandströmmaren jag pekade på tidigare - precis samma ursprung och geometri, bara olackad och med andra däck egentligen. Säger det igen - en sådan här är det TS undrade över, den ultimata allroundcykeln.:

Vad är det för däck på bilden längst ned?
Grand Bois Hetré Extra Leger troligen, körda slanglöst. https://www.compasscycle.com/shop/650b/ ... shoe-pass/ är en nyare och ändå bättre och lättare variant. Standard Hetré är redan de galet bra däck (42 mm breda, tunna, mjuka, lätta och en punktering på tre års cyklande i glaskrossets Göteborg), och jag kommer beställa Babyshoe att ha tills när mina Hetré nöts ut.

https://janheine.wordpress.com/2015/04/ ... ass-tires/
https://janheine.wordpress.com/2015/02/ ... velopment/
https://janheine.wordpress.com/2014/04/ ... ompromise/
https://janheine.wordpress.com/2015/01/ ... evolution/

584/650B-däck, släta till vardags och touring, bort med fälgarna och på med mtb-däck för att köra leriga stigar om man vill det. Rakt styre är överkurs... Den här killen kunde vinna DH-tävlingar på nittiotalet med bockstyre:

Image

Image

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Allt-i-allohojen

Post by Naugas » 28 May 2015 11:35

En annan variant, som jag själv funderat på i många år, är en allroundcykel mer åt touring och mtb-hållet. 559/26" däck, men samma grundgeometri som de gamla franska cyklarna (och Sandströmmaren alltså.) Det finns inget jättebra urval av snabba standarddäck, som det gör till 584/650B tyvärr, men för touringcykling är det optimalt med den storleken då man hittar utbytesdäck precis överallt.

Så här skulle en sådan kunna se ut:

Image

Samma fast med delbar ram:

Image

(från http://alexwetmore.org/archives/603.html och http://alexwetmore.org/archives/1198.html )

Användes som testbädd för en ny variant av däck - "the enduro allroad bike": https://janheine.wordpress.com/2015/04/ ... road-bike/

"What about the name “Enduro Allroad Bike”? We wanted to emphasize that it’s a road bike, not a mountain bike. Yet it’s not limited by its narrow tires like a typical road bike. We already use “Allroad” for our 650B bikes. To emphasize the “go-anywhere” capabilities, we added “Enduro”. A road bike that can go on any road and beyond…"

Image

Image

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Allt-i-allohojen

Post by Naugas » 28 May 2015 11:50

Här är en av de få ramarna i den här klassen som finns att köpa över disk förresten: http://www.somafab.com/archives/product ... -frame-set

Image

User avatar
starground
Posts: 231
Joined: 12 Nov 2009 16:55
Location: Vasastan, Stockholm

Re: Allt-i-allohojen

Post by starground » 28 May 2015 14:10

Mest spridda bilden just nu:
Image

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Allt-i-allohojen

Post by Bratt » 28 May 2015 14:37

Börjar starkt misstänka att det är en monster cross jag vill ha...

Soma Wolverine
Image

Med risk för att framstå som en riktigt nybörjare. Varför har alla Somas ramar så långt effektivt topprör? Jag brukar sikta på ramar med ungefär 55cm men då ska man tydligen köpa en 52a. Ska man satsa på lite längre ramar och kortare stam i det här fallet?

http://www.somafab.com/archives/product/wolverine
http://www.somafab.com/archives/product ... -frame-set
http://www.somafab.com/archives/product ... cross-disc

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Allt-i-allohojen

Post by Naugas » 28 May 2015 19:50

Bratt wrote:/.../
Varför har alla Somas ramar så långt effektivt topprör? Jag brukar sikta på ramar med ungefär 55cm men då ska man tydligen köpa en 52a. Ska man satsa på lite längre ramar och kortare stam i det här fallet?
/.../
Du säger det själv - "effektivt topprör"... Eftersom det är lutande topprör så gå efter den effektiva längden precis som vanligt.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Allt-i-allohojen

Post by Naugas » 28 May 2015 20:05

Image

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Allt-i-allohojen

Post by J2000E » 28 May 2015 20:32

Kul att se att så många lutar åt de gamla franska picknick/touring/randonnee-cyklarna.

Min gamla Meral Super Randonnee. Reynolds 531 står det på dekalerna men rören är Columbus (upptäckte jag när jag strippade den för lack för många år sedan). Har fungerat bra för mig i många situationer. Kört den med racinghjul och med de som syns på bilden (40-ekrade högfläns Record). Med och utan packning. Det går att få plats med mycket feta däck om man vill (den har 42 just nu). Kvick som en bancykel är den inte men det lirar inte så bra med geometri för tung last. Riktigt trevlig på grusväg. Som flera varit inne på så går det inte att få allt i ett och samma paket. Men en bra allround-cykel är det.

En annan variant är såklart en gammal cyklocrossram i stål. Lite kvickare och med adderade lödfästen för lasträcken så vore det nog ännu närmare en "allt i ett".

Image
Grön våg för grå man...

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Allt-i-allohojen

Post by Naugas » 28 May 2015 21:17

J2000E wrote:/.../
Reynolds 531 står det på dekalerna men rören är Columbus (upptäckte jag när jag strippade den för lack för många år sedan).
/.../
Hur upptäcker man sådant? Ett klistermärke i ett mellanlager färg?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Allt-i-allohojen

Post by ravelax » 28 May 2015 21:31

Naugas wrote:
J2000E wrote:/.../
Reynolds 531 står det på dekalerna men rören är Columbus (upptäckte jag när jag strippade den för lack för många år sedan).
/.../
Hur upptäcker man sådant? Ett klistermärke i ett mellanlager färg?
Brukar finnas en stämpel på rören som säger vad det är. Ofta osynligt under lack, men inte alltid.

Mycket fin hoj, JE!

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Allt-i-allohojen

Post by Q&D » 28 May 2015 22:02

Är det någon fördel att lägga all last på framhjulet? Tycker dt skulle kännas tungstyrt.
Image

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Allt-i-allohojen

Post by J2000E » 29 May 2015 00:05

ravelax wrote:
Naugas wrote:
J2000E wrote:/.../
Reynolds 531 står det på dekalerna men rören är Columbus (upptäckte jag när jag strippade den för lack för många år sedan).
/.../
Hur upptäcker man sådant? Ett klistermärke i ett mellanlager färg?
Brukar finnas en stämpel på rören som säger vad det är. Ofta osynligt under lack, men inte alltid.

Mycket fin hoj, JE!
Tack - "den här gamla trasan..."
Jepp, precis så. Stämplat med en duva i en oval. Finns tidiga rör där det även är stämplat med rörgodstjocklek.

Det som var roligt här var att ramen hade originallack. Antingen så hade de slut på Reynolds-rör eller så hade de inga Columbus-dekaler.

När jag lackade om den här ramen så fanns det inte dekalreproduktioner så jag maskerade av och behöll dem.
Grön våg för grå man...

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Allt-i-allohojen

Post by pettermagnus » 29 May 2015 06:45

Q&D wrote:Är det någon fördel att lägga all last på framhjulet? Tycker dt skulle kännas tungstyrt.
Lite tungstyrt blir det ju alltså inte rappt som en trackram i stadstrafik, men när man cyklar långt så känns det mer skönt för att det stabiliserar. Framförallt så är det jobbigt att ha baktung cykel typ när man står och cyklar så måste man parera vikten vid varje tramptag, har själv klättrat backar upp till och med hc med runt 15 kilo fram, det var inte så störande men hade varit förjävligt med vikten bak och den utväxlingen jag då hade.

Angående ursprungsämnet så har jag länge tänkt något liknande men med skillnaden att jag inte tänkt ersätta varken landsvägshojen eller stadsfixen och därför är mer sugen på typ awol som känns mer terräng och packningsredo än monstercrossar som känns lite för mycket race för packning och franska långfärdscyklar som känns lite för fina för terräng.

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Allt-i-allohojen

Post by AndreasVH » 29 May 2015 07:53

Naugas wrote:En annan variant...559/26" däck...finns inget jättebra urval av snabba standarddäck...
Kojak borde ju vara snabba så det räcker och blir över?
http://www.bike24.de/1.php?content=8;na ... duct=10020

50 mm breda med en vikt på 460g. Kommer förmodligen hamna på någon av mina Miyator i framtiden.


Edit:
För övrigt är ju Elephantprototypen du postade en bit upp fantastisk. Har för mig att produktionsmodellen bara kostar runt $1300, men då måste man använda någon sån där knepig fraktlösning med mellanhand eftersom de inte skickar över atlanten. Kanske är hur smidigt som helst, men jag har aldrig använt det.
Last edited by AndreasVH on 29 May 2015 07:58, edited 2 times in total.
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Allt-i-allohojen

Post by Naugas » 29 May 2015 07:54

Q&D wrote:Är det någon fördel att lägga all last på framhjulet? Tycker dt skulle kännas tungstyrt.
Tungstyrt eller stabilt, två namn på samma sak? Sätta lasten bak blir fladdrigt och instabilt i jämförelse. Men sätta mycket last fram på en cykel med vanlig framgaffelgeometri och mycket trail funkar inte jättebra, då får man liksom hålla emot i styrningen när det går lite saktare, då lasten vill vika cykeln och svänga mer än vad du vill.

Post Reply