VISA DIN CYKEL !

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Ronny
Posts: 7042
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Ronny » 09 Aug 2015 18:25

Slowie wrote:Image

Kokos från Ukraina!
Image
Мясо это убийство

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by JA-hatten » 09 Aug 2015 21:39

holy fuck

User avatar
rickart
Posts: 185
Joined: 25 Sep 2008 19:16
Location: Stavern, Norge
Contact:

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by rickart » 16 Aug 2015 21:45

Samson NJS Keirin fra Japan! Masterpiece born by steal and heat!

Clamp-on brems foran.
Nitto jaguar styrstam, styre, setepinne og headset.
Dura Ace krank set. MKS pedaler med BLB strap.
Kashimax sete. Brooks styretape. Mavic Tubular felger.
On One hub foran og bak. Bak med fixed/fixed.
Continental Gatorskin dekk.


Image

Image

Image

Image
Go fixed or die trying!

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by wastegård » 17 Aug 2015 10:29

Ett färdigt DA 7600 bygge.

Image

Edit: Bättre bild
Last edited by wastegård on 17 Aug 2015 18:36, edited 1 time in total.

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by J2000E » 17 Aug 2015 12:29

Snygg ram och delar.

Det som gör mig fundersam och jag tror att jag förgäves har försökt få svar på detta tidigare - vad är meningen/tanken/finessen med dessa styren? Det finns ju inget som tillåter en brytning av cykeln under accelerationen/spurt. Vore oerhört tacksam för en riktig förklaring. Är det bara ett mode eller har det en funktion som lirar med cykeln i övrigt? Resten av cykeln talar ju "strictly business".
Grön våg för grå man...

User avatar
B2
Posts: 120
Joined: 08 Oct 2014 09:16

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by B2 » 17 Aug 2015 13:44

J2000E wrote:Snygg ram och delar.

Det som gör mig fundersam och jag tror att jag förgäves har försökt få svar på detta tidigare - vad är meningen/tanken/finessen med dessa styren? Det finns ju inget som tillåter en brytning av cykeln under accelerationen/spurt. Vore oerhört tacksam för en riktig förklaring. Är det bara ett mode eller har det en funktion som lirar med cykeln i övrigt? Resten av cykeln talar ju "strictly business".
Jag när jag använt mig av sådant styre anser att det finna några fördelar.
Det blir smidigt dels vid parkering och när man pressar sig mellan bilar runt triumfbågen i Paris. Samt när man spelar Polo.

User avatar
Kiliam
Posts: 1741
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Kiliam » 17 Aug 2015 14:15

Bekvämare att cykla i stan med. Bättre kontroll. Sen får man rätt bra tryck i ett brett riser/flatbar uppför backar.

User avatar
julle
Posts: 351
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by julle » 17 Aug 2015 15:38

wastegård wrote:Ett färdigt DA 7600 bygge.

[img]makinoDA7600[/img]
nu va du lite snål med bildupplösningen, förtjänar bättre tyclre ja
Styrfylla på den?

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by RZ-1 » 17 Aug 2015 18:06

Banstyre är ju snyggt och rätt på bana, men kanske inte optimalt för stadscykling.

Koll på omgivningen vs luftmotstånd, en upprätt position och bredare grepp blir smidigare i urbana miljöer med lägre snitthastighet och fler snabba manövreringar. Iaf så jag (som inte har nån riktig vana av bockstyre) upplever det.

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by wastegård » 17 Aug 2015 18:38

För den som önskade bättre bild, full resolution.

https://farm1.staticflickr.com/565/2066 ... 6c91_o.jpg

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by bankiren » 17 Aug 2015 19:29

Jag personligen upplever bra mkt bättre brytkraft med ett brett riser/flatbar (58cm+) än nån bock som är 40-42cm, sen är ju kontrollen över cykeln som natt och dag..

men nu gäller ju detta stadscykling som jag håller på med :lol:
@fistasthlm

abacaxi
Posts: 5638
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 17 Aug 2015 20:15

Jag drabbades som så många andra av modets nyck för typ fem år sedan och kapade min riser till typ 35, snacka om det sämsta av två världar. Lättare att undvika bilar? Visst men orka. Minst 50 skare va, det blir väl ungefär samma hävarm som en bock på 42.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
B2
Posts: 120
Joined: 08 Oct 2014 09:16

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by B2 » 17 Aug 2015 20:19

Håller med om att ett lite bredare styre är trevligare och skulle nog inte välja en smal om jag valt själv! Men jag vet att jag tröck till många bilar med väskan och höften när jag gled runt i Paris. Kommer nog aldrig cykla så tajt mellan bilar igen. Men största fördelen är vid parkering av cykel i ställ. Lite väl onödig kommentar av mig men det var ett frågetäcken..

User avatar
matsa
Posts: 475
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

VISA DIN CYKEL !

Post by matsa » 17 Aug 2015 21:40

Jag har hyfsat nyligen gått över till brett riser från bock. Känslan av kontroll på både trafik & styrning är svårslagen i stan. Men om man däremot skall ut & nöta landsväg så är förstavalet bock. Men då tar man ju en annan cykel :-)

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by bankiren » 17 Aug 2015 22:12

Jag har x antal 1000 mil i sthlms innerstad med brett riser, gångerna det har blivit tight kan räknas på en hand, sen handlar det ju såklart en hel del om hur man planerar sin cykling :)

Image
@fistasthlm

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by J2000E » 17 Aug 2015 22:15

Aha, jag tror jag börjar förstå. Jag tror eventuellt att jag är miljöskadad - bor mitt i hipster heaven och de styren av den här typen som jag har sett är sällan mycket bredare än den raka, övre, delen på ett bockstyre. Ibland inte mycket bredare än att en hand har fått plats på vardera sidan om stammen. Jag tolkade bilden ovan som att styret var mycket smalt. Jag har undrat vad de egentligen är till för. Om man talar om ett bredare "rakt" styre är jag med i matchen igen - även om jag själv då hade föredragit ett gammalt tempostyre a la 3ttt Moscow eller liknande.
Grön våg för grå man...

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 18 Aug 2015 08:24

Jag gillar riser/trekking i bredd 45-50, jag tycker det blir skillnad, iaf jämfört med pistabock som inte har någon rak övre del öht. fler greppmöjligheter vore dock trevligt :)

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by wastegård » 18 Aug 2015 08:46

J2000E wrote:Aha, jag tror jag börjar förstå. Jag tror eventuellt att jag är miljöskadad - bor mitt i hipster heaven och de styren av den här typen som jag har sett är sällan mycket bredare än den raka, övre, delen på ett bockstyre. Ibland inte mycket bredare än att en hand har fått plats på vardera sidan om stammen. Jag tolkade bilden ovan som att styret var mycket smalt. Jag har undrat vad de egentligen är till för. Om man talar om ett bredare "rakt" styre är jag med i matchen igen - även om jag själv då hade föredragit ett gammalt tempostyre a la 3ttt Moscow eller liknande.

Axelbrett 50cm
Image

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by J2000E » 18 Aug 2015 18:05

Jag förstår att det rent stilmässigt är självmord men är det någon som testat ett par barends på en sådan "set up"? Borde ge ytterligare kraft och bättre ergonomi - tänker på handledsställningen när man vill ta i. Eller är jag bara fast i gamla spår? Då skulle man ju närma sig ett tempostyre.
Grön våg för grå man...

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by bankiren » 18 Aug 2015 19:02

finns en budlegend i stockholm som kör barends på flatbar 8)
@fistasthlm

Post Reply